Skotare

Enkelt eller avancerat?

9 inlägg 3475 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Enkelt eller avancerat?

Buffalo Per  
#51764 Lite nyfiken på att höra vad folk tycker om alla nya finesser som: ALS/Load flex? Vridbar o nevilerande hytter? Vet att efter att kört långkran en gång ville man inte köra standardkran längre. Men är de inte mycke mer underhåll på sånna prylar...eller byter ni när allt helvete kommer?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Enkelt eller avancerat?

Skog  
#51766 Skulle nog inte köpa en ny John Deere skotare direkt nu när de kommer, skulle nog vänta 1 år när diverse småfel rättats till vad det gäller hyttsnurr,diverse. Men det skulle vara kul att få testa nya 1010:an en vecka för att bilda sig en egen uppfattning om vad det finns för fördelar/ nackdelar.

Avatar Fallback

Re: Enkelt eller avancerat?

Buffalo Per  
#51769
Skog skrev:Skulle nog inte köpa en ny John Deere skotare direkt nu när de kommer, skulle nog vänta 1 år när diverse småfel rättats till vad det gäller hyttsnurr,diverse. Men det skulle vara kul att få testa nya 1010:an en vecka för att bilda sig en egen uppfattning om vad det finns för fördelar/ nackdelar.


Ok ja fundera så..me vridbar hytt på en skotare :-? Om man nu har de till att följa kranen väl...blir de inte väääldigt stirrigt efter en dags jobb? menar man rör om mer i grytan som skotarförare än som skördarförare..fram tillbaka fram o tillbaka. Na ja är lite anti till vridbarhytt ja...sorry. men har blivit avskräckt i en gammal 911 me glappig svängkrans. Sååå skönt o sitta still på helgerna då man skotade extra:) Och sen dessa alla givare och lull lull som ska fungera. Säger allt nytt som fungera är säkert finfint men sen...när de glappar och elfel oh..blir rädd bara ja tänker på när hytten hänger sig i läge framåt på en sån där skotare... :lol: Mins den gamle 911.1 om man sängde av den me hytten väl mycke åt ett håll...begänsades den till rakt fram...tills man vridit av o på tändningen..

   TS
Avatar Fallback

Re: Enkelt eller avancerat?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51793 Jag tror faktiskt på snurrhytt på skotaren,sen kan man ju ställa hur mycket han vrider.
Min kollega kör grön skördare(med snurr) o en dag i somras satte han sej i skotaren o undra vad det var för fel när hytten inte följde kran :D

Avatar Fallback

Re: Enkelt eller avancerat?

JD_1110  
#51797 Jag skulle nog gilla nevilleringen på skotaren för det är ofta det lutar och man får sitta i dumma ställningar och spänna sig så att man nästan har ont efter an lång dag.

Snurren vet jag inte riktigt men om den är följsam utan ryck så tror jag att det är en riktig höjdare. Det enda jag var tveksam mot tidigare var att den snurrade varenda gång man körde men det verkar ju som att det går och ställa in.

Användarvisningsbild

Re: Enkelt eller avancerat?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51806 När man är van vid runtomsvängande grävmaskin så känns det knäppt när inte hytten följer kranen.
Förmodligen en vanesak.

Avatar Fallback

Re: Enkelt eller avancerat?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51807 Det är klart att vridbar hytt blir standard. Vem vill ha en kranstolpe mitt i synfältet.
Jag kan även tänka mig höjningsbar hytt, bekvämt vid avlastning.
Vilken tror att en grävmaskins förare vill ha armen framför ögonen.
Att traktorgrävarna har det beror väl mest på att köparna inte förstått JCB:s och MF:s förskjutningsbara aggregat. .
Pendo var för långt före sin tid, det var bara dom med krav på komfort som nappade på finessen.
Timmerbilsförarna satt i kranstolpen och hängde i sidled för att se var dom hade gripen.
Dom vill nog inte ha sin hytt placerad där plåtsittsen var förr.

Användarvisningsbild

Re: Enkelt eller avancerat?

skogsjan695xl  
#52027 Jag tycker då det ska vara enkelt, kran på sidan av hytten ska det vara iaf och sit right om man inte kör Eco Log eller Valmet. Timberjacks VLS tycker jag är toppen, inga extra leder som bli utslitna.

Avatar Fallback

Re: Enkelt eller avancerat?

Skogsmange  
#52033 Allt som kan göras för att förbättra komforten är bra! Sen kan ju allting strula men jag har aldrig haft några bekymmer med nevilleringen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).