Sida 2 av 2

Re: gallrings skotare,

Postat: tor 19 mar 2009, 19:36
av Skogsmange
jönsson84 skrev:Jo, det är ju sant,i tomme blir ju inte viktfördelningen bra. men man måste ju ha med sig lite pinnar med ut oxå :wink: ,med lass borde den väl vara hyffsad. Hur mycket väger en gremo 950/1050 förresten?

Ja i tomme är nog viktfördelningen rätt kass på alla skotare.... :lol: Huvudsaken är väl hur det ser med last! Då e nog 810ans viktfördelning bättre än på nått annat...Dessutom kan man ju balansera upp traktordelen om det börjar sjunka ena sidan!

Re: gallrings skotare,

Postat: mån 06 jul 2009, 11:50
av jönsson84
Funderar lite kring maskinbredder och spårningsegenskaper på dom mindre skotarna,skriv gärna lite info här om någon vet?

Hörde uppgifter att rottne f9 är 2,65m bred med 700,stämmer det? Lite märkligt att den bara blir 8cm bredare med 700 än 600 isf?
samt att vagnen skär lite i kurvorna,kanske 10cm vid fullt styr utslag?

Re: gallrings skotare,

Postat: mån 06 jul 2009, 22:44
av Pidden
En Gremo 950R är ett tips från mig, starkare än 950n och smidig som få, sen är det ju kanon när man ser alla däcken :D

Re: gallrings skotare,

Postat: sön 24 jan 2010, 00:37
av jonathanA
Tjenare är oxå lite sugen på att ha en timberjack 810 ståendes på gården! vad är dom svaga punkterna eller rättaste sagt svagaste punkterna på en 810 från mitten 90-tal som närmar sig, eller passerat 20000h! vågar man köpa en? Börjar tröttna riktigt mycket på odriven vreten 10-tonnare efter 705:an. En äldre 810 ligger ju i smma pris som en moheda 13-tonnare med drift!
Visst är det dyrare att ha en skotare ståendes, men men traktor i skogen är skit!
tacksam för svar! jonathan