SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Proppen ur för skotarleveranser?

28 inlägg 15058 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

tallen100  
#798654
AKKAMAAN skrev:
jannee skrev:Elektriska fönsterhissar är en sak som irriterar mig, finns mycket mer av s.k bekvämlighetsuppfinningar som kostar betydligt mer än de smakar.

Men fönsterhissar har sin fördel när ma behöver ventilera sidorutor på passagerardörr och bakdörrar när man kör ensam i bilen.
-Vad då vantilera? Det finns väl Air Conditionsystem!?
-Näe, det är inte acceptabelt om det inte är aceptabelt med elektriska fönsterhissar :wink:

Elhissar är totalt onödigt och bara en sak extra som kan krångla.
Det är inte bra att sitta i drag, rutorna ska vara stängda om du åker så fort att du inte kan veva ner och upp på passagerar sidan under färd 😉

På tex Volvo 740 satt det en ventilationslucka på vänster sida som du öppnade och stängde med foten, blev svalt och skönt under färd, ingen ökad bränsleförbrukning och inget ohälsosamt drag heller.
Då var sakerna enkla och genomtänkta, det var riktiga bilar det 😎

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

AKKAMAAN  
#798659
HannuRöj skrev:Nya skördaren har mycket mer ägenskaper än vi tror.
Hände här i vintern att hygget hade snitslat fel, en kant var i granfastighet. JD fjärrservis öppnade skördarlistan var kan ses kordinaterna av varje enskilda träd som avverkat. Gick alltså väldigt enkelt dela hygget efteråt åt varje ägare. 👍

Och jag antar att man också kan tala om för skotaren exkat var alla stockar och massabitar ligger samt hur många i varje hög vilket hjälper skotaren att få med sig allt samt franför allt planera körningen. Kommer säkert algoritmer som talar om hur han mest optimalt planerar utskotningen av virket. I fjärran av allt detta kommer vi säkert se autonoma/förarlösa skotare.
OBS
Jag har därmed inte sagt att det är vad jag föredrar som utveckling. Men jag är nyss fyllda 70 så jag tror inte det är nåt jag behöver bekymra mig över under resten av min livstid...

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

Hema  
#798660 Oj, vilken reaktion. Jag syftade på att nyare JD-traktorer inte längre funkar för den självverksamme. Därför nyfiken om vi hade någon entrepenör som hade JD och kunde dela lite erfarenheter.

Vi kan ta BMW som med nyare bilar inte går att byta batteri på. Fysiskt jo, men då bilen räknar på batteridegenrering, så månste den nollställas vid batteribyte och det är inget som man som ägare/brukare kommer åt via någon enkel meny. Eller BMW:s nya sätt att utrusta bilarna med all utrustning och sedan kräva att man månadsbetalar för att kunna utnyttja det. Exempelvis stolsvärme. Mercedes som ett tag krävde deras egen spolarvätska, för annars slutade inte lampan varna för låg nivå. Splarvätskan var tvungen att vara ledande, så sensorn slockade.

Dagens tillverkare sätter in en massa skit i nya bilar som inte är ett måste och som gör livet för den som inte måste lämna in fordonet till verkstaden, för att vederbörande har tumen mitt i handen, livet surt. För de som är händiga, ställer all denna djävulstyg käppar i hjulen.

Ta ett skitföretag som Apple (ja ni läste rätt), som medvetet gör det svårare och svårare att reparera produkterna för kunderna eller tar hutlöst betalt. Sluta köp, helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

tallen100  
#798663 Det har helt enkelt spårat ur ordentligt.
Inget är tillräckligt "bra", det ska göras "bättre" men det blir bara sämre istället.
Kvalité, hållbarhet och enkelhet är inget värt längre.
Till och med bagageluckan ska ha en egen motor som öppnar och stänger, och så tjatas det om att folk rör sej för lite.

Användarvisningsbild

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

Grålle52  
#798680 Usch för nya bilar säger jag. Är det någon som på allvar tror att dagens bilar kommer rulla hos en ägare i 20år eller gå 40 000mil som lite äldre gör. Hur j-a miljömuppvänligt kan det vara att byta bil var 5e (max!) år ?

Användarvisningsbild

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

halvproffs  
#798689 Det där med bakluckan är suveränt när bägge händerna är upptagna av papperkassar och asfalten är dyngsur för ni köper väl inte plastkassar ni som är skogsägare?

Vi som kommer ihåg shitbilarna från 60-70 tal som rostade bort på 5år. Med ny teknik för rostskyddsbehandling så blev det oerhört mycket bättre. Och all annan teknik med abs och krockskydd mm gör att vi överlever rejäla krockar som vi tvärdog av förr.
Billar som gått 40tusen mil förr var rena skrothögar, moderna bilar nu är 40tusen mil av bra märken fortfarande en hel del mil kvar på. 👍
Är nog bara bakåtsträvare som tycker det var bättre förr. Köp en opel och bli belåten, se naturen genom plåten 😀

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

hfab  
#798691
halvproffs skrev: Är nog bara bakåtsträvare som tycker det var bättre förr. 😀

Jag tycker inte att det var bättre förr.
Men det är sämre nu... 😉

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

AKKAMAAN  
#798698
Grålle52 skrev:Usch för nya bilar säger jag. Är det någon som på allvar tror att dagens bilar kommer rulla hos en ägare i 20år eller gå 40 000mil som lite äldre gör. Hur j-a miljömuppvänligt kan det vara att byta bil var 5e (max!) år ?

Detta med "miljövänligt" är bara en säljslogan för myndigheter och biltillverkare.
Om jag tittar på mig själve så byter jag inte bil/pickup var 5e år. Men med prsonbilen så kör jag knappt 800 mil per år. Med pickupen och husvagnsdragande runt hela eller halva USA så vart eller vart annat år så snittar jag ca 1100 mil per år. Så mina fordon räcker 10 år eller mer. Anledningen till att många byter bil var 5e år är att det blir "livrädda" när "5-års/8000 mils" garantin går ut. Många är beroende av 100% tillförlitlighet på sina fordon, speciellt enbilsägare som behöver bilen för att åka till arbetsplatsen.
"Miljövänligt" passar inte in i det sammanhanget. En annan orsakt till bilbyten efter ett färre antal år än hållbarheten är att bilen är en statussymbol, och dessa bilägare är besatta av iden att de måste ha nyare/finare/"bättre" bil än grannen.
Kommer ihåg en gång på 1970-talet i en by utanför Östersund där en bonde i ena änden av byn köpte en ny modern traktor vilket slutad med en snöbollseffekt av avundsjuka så nåt år senare hade ytterligare 5-6 av de resterand "10" bönderna i byn ännu nyare och modernare traktorer.
När den tekniska utvecklingen går snabbare än den gjorde för 20 år sedan så driver det också ivern att byta bil oftare.
Tycker precis som @halvproffs att det finns mnga nymodigheter som gjort bilkörningen säkrare. Eletronis avläsning av skyltarna för hastighetsbegränsning, GPS navigering med varningar för trafiksvårigheter, backup kamera, cruise control, ABS bromsar med slirkontroll etc etc. (Elektrisk fönsterhiss) är bara inom en parentes bland allt detta...

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

tallen100  
#798700
halvproffs skrev:Det där med bakluckan är suveränt när bägge händerna är upptagna av papperkassar och asfalten är dyngsur för ni köper väl inte plastkassar ni som är skogsägare?

Vi som kommer ihåg shitbilarna från 60-70 tal som rostade bort på 5år. Med ny teknik för rostskyddsbehandling så blev det oerhört mycket bättre. Och all annan teknik med abs och krockskydd mm gör att vi överlever rejäla krockar som vi tvärdog av förr.
Billar som gått 40tusen mil förr var rena skrothögar, moderna bilar nu är 40tusen mil av bra märken fortfarande en hel del mil kvar på. 👍
Är nog bara bakåtsträvare som tycker det var bättre förr. Köp en opel och bli belåten, se naturen genom plåten 😀

Mercedes och Volvobilar från 80-90 talet gick lätt 100000 mil och mer därtill, bara olja och vatten fanns i. Billiga och enkla att serva själv, då var nog kvalitén som bäst.

Nya bilar rostar också ganska bra, skillnaden är att det syns inte för alla plastskydd som döljer underrede och skärmar, skydd som dessutom samlar smuts och väta.😅

Jag har inget emot att kallas bakåtsträvare, det får man tåla idag om man gillar grejor av kvalité som håller och som inte innehåller en massa onödigt krafs som kan skapa krångel👍 och man kan väl även säga att man är miljömedveten som det är så modernt att vara idag😄

Användarvisningsbild

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

Grålle52  
#798703 Volvo 740 och 940. 💪 Nu har ju mina gamla saab 9-5 gått över 30k allihop så det börjar väl bli dags att byta inom ett par år. Frågan är bara till vad 😥

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

jannee  
#798705 Marginalerna på nya fordon är mindre, skötts inte erforderlig service/underhåll till 100 % mankera dessa maskiner/fordon väldigt snabbt.
En generator slutar ladda = 5 000 kr + eventuell reparationskostnad.
Vajer till en fönsterhiss går av = en helt ny komplett fönsterhiss.
i princip det enda som har blivit ordentligt bättre på nya bilar är avgassystemet + en galvad kaross rostar inte lika lätt. Men stenskotten på huven och runt framrutan/hjulhusen (bak) förstör ändå snabbt "plåten".
Nya bilar inga stänkskydd, är det ok?
Vissa årsmodeller inget bakljus vid tänt varselljus/halvljusautomatiken.
Försök leta upp bränslefiltret på en nyare Audi, eller försök själv byta bromsklossar bak.
Visst prylar gick sönder förr men man behövde inte vara vetenskapsman för att fixa problemen själv.
Extra roligt komma till macken när elektroniken till låsningen av tanklocket pajat - väldigt vanligt på Audi, prylarna nästan alltid restade + någon tusenlapp åt helvete.
Visst finns en nödvajer i kofferten, men när du drar i den går bara skiten sönder.
Det är allt lull lull eller krimskrams nya bilar är utrustade med som gör att bilarna ständigt och jämt besöker verkstäder.
Kamremmar som bara håller några år, men även kamkedjor blir slaka och ställer till enorma kostnader när motorn rasar.
Visst har komforten ökat men idag kör man runt med en 5 sitsig bil som väger knappt 2 ton - elbil 2,5 ton, för inte så många år sedan vägde storleksmässigt motsvarande bil 1200 kg = mycket mer skrot som kan gå sönder och också gör..

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

Tralsmo  
#798711 Va tog skotarna vägen??


Jo nya bilar ä chit.
Ja vet ja har en vw transport.

Min skotare , årsmodell 2014 la ja nog nästan 200 000 på 2022.
Då tillkommer kostnad för normalt underhåll å service runt 50-60tusen.

Nähä ja säger som hfab de va inte bättre förr men de Ä sämre nu.

Avatar Fallback

Re: Proppen ur för skotarleveranser?

tallen100  
#798715
Tralsmo skrev:
Nähä ja säger som hfab de va inte bättre förr men de Ä sämre nu.

Det var bättre förr, men det var inte bra då heller!😄

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).