Sida 1 av 1

EcoLog 1050F i förstagallring - sista 10-tonnaren? (VIdeo)  ARTIKEL

Postat: tis 21 mar 2023, 10:01
av Torbjörn Johnsen
I början av februari besökte jag en Eco Log 1050F skotare i en Östgöts gallringsskog. Några få dagar efteråt meddelade Eco Log Forestry i Söderhamn att de lägger ner tillverkningen av de "gamla Gremoskotarna". D v s 1050F och 1250F. Maskinen jag besökte ägs av entreprenören ELA Skogsservice i Kisa och den spakades av David Samuelsson. Den gula 1050:n levererades efter sommaren i fjol och det blir då en av de sista som levererades på den svenska marknaden.

Eco log 1050F - Skotare med lång grön historia
Eco Logs gula 1050-skotare är en identisk version av Gremo 1050F som byggdes av Gremo i Ätran. Gremo 1050F var i sin tur vidareutveckling av föregångaren 950 som tillverkades i ganska stort antal. I stora delar av Götaland har Gremos gallringskotare varit populära och många av maskinerna har fått ett andra liv hos självverksamma skogsägare.

1679388516_p1120224.jpeg


Bra paketlösning
David, som körde maskinen jag besökte, har själv en Gremo 1050F hemma på gården. Efter avslutad utbildning på Vreta naturbruksgymnasium blev han värvad som skotarförare av ELA Skogsservice. ELA är ett med svenska mått mätt stort entreprenörsföretag och David hade extraknäckt hos dem under studietiden med att köra en Komatsu 895 slutavverkningsskotare. ELA ville starta en gallringsgrupp till och behövde både maskiner och förare. Och eftersom David då hade god vana från Gremo 1050F så passade en ny Eco Log 1050F som handsken. Både David och skotaren började sitt arbete åt ELA efter sommaren i fjol. När David inte sitter i skotaren så jobbar han hemma i familjejordbruket som har såväl djurhållning som mycket skog. Skulle det bli någon tid över så finns det alltid något mek-projekt i verkstan att jobba med.

Kör som en IBC
Det var kul att se David köra Eco Log-skotaren. Han verkar trots sin unga ålder vara en driven skotarförare och en sak som var ganska uppenbar var att se hur effektivt han jobbade med utskjutet på kranen. Det såg nästan ut som en maskin med IBC! Utskjutet är mycket snabbare att jobba med än om hela kranbommen ska med ner mot marknivån och det syns tydligt på videon hur effektivt han jobbar. Det kanske är en kombination av utbildningen på Vreta och många år av gallringsskotning hemma på gården i den gamla Gremon?

1679388537_ecolog1050f-1.jpeg


Mini-Brunettklass
Eco Logs 1050F är den av alla större* skotare i hela Sverige som har högst lastindex. Trots att den har en modern hytt och förarmiljö och en rejäl kran så har den lika bra lastindex som den gamla gallringsklasskern Minibruunett. Lastindex anger hur stor nyttolast maskinen klarar i förhållande till sin egen vikt. De minsta skotarna kommer upp i lastindex runt 1,0 men för 9- och 10-tonsskotarna ligger det oftast mellan 0,62-0,71. Här sticker EcoLog 1050F ut med ett lastindex på 0,87.
Vill du läsa mer om gallringsskotare och deras lastindex så finns en artikel här på Skogsforum inklusive tabell över alla maskinerna: Små och stora gallringsskotare – sammanställning

Dyr att tillverka?
Eco Log Forestry antydde i sin pressinformation att maskinmodellen inte riktigt passar in i Söderhamns-fabrikens produktionsprocess. Kanske är det så att det är för mycket speciallösningar för att passa i dagens slimmade och kostnadstrimmade verklighet? Ett av skälen till att 1050F har ett bra lastindex är att Gremo på sin tid jobbade med att viktoptimera stålkvalitéerna i maskinen. Det här och andra konstruktionslösningar kanske är svåra att bibehålla på en produktionslina som ska bygga allt från små gallringsskotare till de största skördarna.

Sedan måste man ha med i beaktande att försäljningsvolymerna i Sverige för gallringsskotare med lastvikter runt 9-10 ton har minskat kontinuerligt medan allt mer av gallringsskotningen utförs av maskiner upp mot 15 ton idag. I fjol levererades endast två stycken Eco Log 1050F på den svenska marknaden. Nu verkar det i och för sig som att Eco Log kan tänka sig någon form av fortsättning även för de mindre skotarna men frågan är om det blir en fortsättning för 1050:n eller om det i så fall blir en helt ny maskin?

Sista 1050-skotaren?
Huruvida Eco Log har sålt några fler 1050-skotare i Sverige för leverans under det här året återstår att se när vi får registeringsstatistiken från Transportstyrelsen. Om inte så kan det här vara en historisk maskin - den sista 1050F-skotaren såld i Sverige?

I videon här nedan kan ni se och lyssna till vad David Samuelsson från ELA Skogsservice tycker om sin gula Eco Log 1050F i gallringsskogen.



* skotare med lastvikter mellan 9-25 ton