Skotare

ösa 250 har ikke drift fram eller bak

7 inlägg 1754 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ösa 250 har ikke drift fram eller bak

arcticjan  
#785736 jeg kjøpte en øsa 250 i sommer, serienr 3176, som jeg prøver å få til skogs, kjøpte også en delmaskin som er noen år eldre.
Har brukt mye tid på å få den grei, og alt var nesten klart, da jeg plutselig ikke hadde noen drift hverken fram eller bak.
Jeg har gått over alle sikringer, relleer (byttet plass) og kretskort, men klarer ikke å finne noen feil.
bruker feilsøkingsrutine-permen fra øsa, men er usikker på om alt stemmer i dette da den er fra delemaskinen (som er litt eldre), og kommer ikke helt i mål.
Symptomer som jeg har registrert og andre moment;
-bremslampa lyser ikke i automatikk lenger, det gjorde den før.
-Sensor for retning av stol er koplet vekk, og det er en egen bryter for å slå på kranhydraulikk istedet.
-Når jeg trykker på parkbrems fra og til kjenner jeg ett lite napp i maskina, og noen av reelene fremst på centralkortet slår inn/ut (tror det er hele 17a-17b?).
-når jeg bruker retningsvelgeren, er det ingen reaksjon på noen rele.
-når jeg bruker pedalen bak, klikker det i reelene bakerst på ef-kortet (r18a-42-43-41)
-hvis jeg svitsjer mellom lav og høygir, napper det også litt i maskina
-jeg måtte etterfylle med over 30 liter hydraulolje for å få se olje på nivåglasset

jeg er veldig usikker på om det kan skyldes luft i hydraulmotor? Tette filter? Eller har jeg elektronisk feil selv om jeg ikke klarer å finne noe galt der ?

I tillegg får jeg ikke strøm fram på glødeplugg. mistenker at ledningen her er ettermontert, så jeg finner ikke ut hvor i hytta jeg kan sjekke om det er forbindelse frem til pluggen.

har noen gode tips er jeg veldig takknemlig. jeg er relativt ny på dette forumet så har ikke fått lest igjennom alle tråder som ligger her fra før enda.
setter også stor pris på info om maskina mi (utfra serienr) og lenker til skjema, feilsøkingsrutiner etc
Og som sagt så har jeg delemaskin som forsåvidt går, så jeg har mulighet til å bytte over deler.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: ösa 250 har ikke drift fram eller bak

AKKAMAAN  
#785747 Mycket troligt att maskinen förlorat matartrycket...
Vilket tillverkningsnummer har maskinen?

Avatar Fallback

Re: ösa 250 har ikke drift fram eller bak

AKKAMAAN  
#785765 Här ett elschema som pekar på hur hydrostaten styrs
1671813297_elschema_felsoekning_akdrift.jpg

Avatar Fallback

Re: ösa 250 har ikke drift fram eller bak

arcticjan  
#785771
AKKAMAAN skrev:Mycket troligt att maskinen förlorat matartrycket...
Vilket tillverkningsnummer har maskinen?

3136

   TS
Avatar Fallback

Re: ösa 250 har ikke drift fram eller bak

arcticjan  
#785772 Da fikk jeg igang maskina :-). Jeg byttet styrforsterkeren (satte i den fra delemaskin) og da fungerte det plutselig :-).

   TS
Avatar Fallback

Re: ösa 250 har ikke drift fram eller bak

AKKAMAAN  
#785775
arcticjan skrev:Da fikk jeg igang maskina :-). Jeg byttet styrforsterkeren (satte i den fra delemaskin) og da fungerte det plutselig :-).

Bra! Läste inte ditt öppningsinlägg riktigt innan jag svarade första gången,,,,
Här har du en länk till alla böcker för ÖSA/FMG 250 plus lite annat arbetsmaterial som jag tagit fram de senaste 10+ åren. Det får du använda på "egen risk"... :D

Avatar Fallback

Re: ösa 250 har ikke drift fram eller bak

arcticjan  
#788476 Men nå fungerer ikke varmeapparatet (flekten, vifta) og jeg finner ikke noen sikring som går på den eller hvilken ledning det er

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).