Skotare

Fälg ÖSA 260 / 250

3 inlägg 1302 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fälg ÖSA 260 / 250

Hakman  
#783795 Tänkte höra om någon vet ifall fälgarna på en ÖSA 250 passar på en 260?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Fälg ÖSA 260 / 250

AKKAMAAN  
#783802 Fälgarna med de för maskinen rekommenderade däck dimensionerna får definitivt plats med avseende på hjul diameter. Hypotetiskt sagt, med 250 hjul på 260 så ger du dock 260 ca 10 cm lägre frigångshöjd. Huruvida off-set'n får plats vet är osagt och bulthåls radie, hålöppning för axelnavet kombinerat kan nog spoliera dina tankar
Båda maskinerna har 10-bultade fälgar så det hänger på hål-cirkel radien samt hålöppningen för navreduktionen. Och 260 har inga navreduktioner på boggin och ser ut att ha betydligt mindre bulthåls-radie. Så för montering bak på boggin så kan du säkert avskriva tanken att de passar.
Navreduktionen på 250 enkelaxel har ganska stor husdiameter, större än på boggi versionen så det ger en större hål-cirkel radie än boggiversionen på 250.
Fälgarna viljar radiellt inte på hjulbultarna utan på på hjulnavet (i motsats till personbilar). Dvs på utsidan av navreduktionen på 250 och ett antal stödtappar runt navet på 260. Så det gör hålöppningen för hjulnavet till den slutgiltiga dödsdomen
RIP till tanken att de "passar"
1670942462_250_260_jaemfoerelse.jpg

Användarvisningsbild

Re: Fälg ÖSA 260 / 250

Hakman  
#784688 ]Tackar för det utförliga svaret,

Jag går i tankarna att bredda fälgarna så jag kan han bredare däck.
Aldrig fel att minska marktrycket tänker jag. Det är trotts allt en "stor" maskin.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).