Skotare

Valmet 862

4 inlägg 1688 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 862

Kristeo  
#771103 Försöker hjälpa min sambo. Vi har en skogsmaskin som heter Valmet 862 från 80-talet som kranen inte vill fungera på längre. Det verkar vara något fel på kretskorten. Finns det någon här som har erfarenhet eller kunskap om denna? 🤔 🤔 🤔 🤔 🤔



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet 862

AKKAMAAN  
#771122 Var kranen felande redan när ni kom över skaffade maskinen?

Är det alla kranfuntioner som är döda?

Har du spänning fram till IPS boxarna?

Vilket serienummer är det på maskinen?

Har en instruktionsbok så länge Länk

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862

Kristeo  
#771134 Tack för snabb respons. Nu har jag fått lite info från sambon och min son. När sambon köpte den så uppförde sig kranen lite underligt. När han nöp ihop klon så började utskjutet röra på sig lite. Kranen gjorde även lite ryckiga rörelser när den svängde istället för att röra sig mjukt. Efter ett tag så så ville kranen bara röra sig åt ett håll. Det har visat sig när han och sonen tog ur IPS-boxarna att på ett av kretskorten har någon tryckt dit ett knytte med ståltråd där det ska sitta en 6 amp glasäkring och tre av komponenterna satt åt fel håll. Komponenterna är nu satta åt rätt håll och en 5amp säkring istället för ståltråden. Det går fram ström till huvudboxen men inte till IPS-korten. Maskinen är från 1983-84 men är uppgraderad med Parkerspakar med styrboxarna som IPS-kretskorten sitter i. Från början satt det "apskallar" på den som spakar. Hoppas du har något tips på vad problemet sitter. Tack för instruktionsboken. Den ska vi titta närmare på så länge. Mvh Kristina och Kalle

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 862

machonisti  
#771224 Monsun - Tison
Kanske du kan hitta nåt här.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).