Skotare

Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

71 inlägg 28973 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787669 Bra kranar o ventil/styrsystem brukar finnas i prislistan i den storleken på vagnar men ls system brukar saknas.
Sen borde förarmiljön bli bättre i en skotarhytt än i en traktor där de oftast är trångt att svänga runt o sikten snett uppåt är sisådär om du inte råkar ha ett glastak

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

JohannesG  
#787670 Att många traktorekipage kör långsamt beror nog bortsett från de som har underdimensionerad hydraulik oftast på ovana förare. Ju mer du kör ju bättre blir du.
Klart att en arbetsplats med nya elspakar är mer ergonomisk än en med gamla sexspak, men prestationen behöver inte vara sämre. Att välja kortaste vägen för gripen ger mer än att bara höja hydraulflödet. Vissa förare kan se snabba ut, men räknat på totalen är det inte säkert att de är mest effektiva.

Farma-skotaren sägs ju ha bra längd på kranen, men Vimeken har samma längd som på många traktorekipage.

Självklart kommer en renodlad skotare alltid ha fler fördelar som skotare än en traktorn har. Men sett till helheten för en självverksam är det inte alls säkert att skotaren är mest fördelaktig då traktorn fyller många fler funktioner på gården eller inom entreprenad och ändå måste finnas där.
Senast redigerad av JohannesG sön 08 jan 2023, 14:20, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

maltex  
#787672 Som prestanda pris jämförelse för den intresserade,man kan fundera vad som är ett relevant marknadspris.Den som känner sej manad kan ju uppskatta nypriset.
https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... ct-mwd-32/

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787673 Ja de ekipaget hamnade nog nära 2 mille som ny.
Sätter också fingret på traktorns fördel, hög transporthastighet på väg

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

maltex  
#787675 Kör man mest i skogen väljer man nog en skotare ska man hjula mycket väg är väl en traktor att föredra. En fd lokal vednasare hade Vimek606 i skogen och körde hem med 15tons Moheda och traktor modell större.

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

svampbob  
#787683
hfab skrev:
svampbob skrev:Nu när jag kör Vimek 870 NG så kan jag inte tycka att den är för stor. Den är otroligt smidig med boggistyrningen och jag lastar 7,5 fub

Kostar den något?
Jag tycker det ser lite osmidigt ut å kliva in i den.
Hur tycker du dörr och insteg känns?


Själva dörren är bra när jag väl har klättrat upp och det går bättre upp än ned. Låter jag bli att bära något samtidigt så går det också bättre.
Nej det är inte idealiskt och alternativet hade väl varit en utfällbar trappa.

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

svampbob  
#787685
JohannesG skrev:Att många traktorekipage kör långsamt beror nog bortsett från de som har underdimensionerad hydraulik oftast på ovana förare. Ju mer du kör ju bättre blir du.
Klart att en arbetsplats med nya elspakar är mer ergonomisk än en med gamla sexspak, men prestationen behöver inte vara sämre. Att välja kortaste vägen för gripen ger mer än att bara höja hydraulflödet. Vissa förare kan se snabba ut, men räknat på totalen är det inte säkert att de är mest effektiva.

Farma-skotaren har ju riktigt bra längd på kranen, men Vimeken har samma längd som på många traktorekipage.

Självklart kommer en renodlad skotare alltid ha fler fördelar som skotare än en traktorn har. Men sett till helheten för en självverksam är det inte alls säkert att skotaren är mest fördelaktig då traktorn fyller många fler funktioner på gården eller inom entreprenad och ändå måste finnas där.


Jordbrukstraktorerna använder jag i princip bara på sommaren. För all service på gården och snöplogning så använder jag hjullastaren.
Jag funderade på att köpa en ny eller nästan ny jordbrukstraktor men gick istället på en ny hjullastare och i backspegeln känns det 100% rätt.

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

JohannesG  
#787690
svampbob skrev:Jag funderade på att köpa en ny eller nästan ny jordbrukstraktor men gick istället på en ny hjullastare och i backspegeln känns det 100% rätt.

Jag är övertygad om att det var rätt val för dig. Men alla har olika förutsättningar och arbetsuppgifter och skall göra val därefter.

Men låt oss nu hålla oss till ämnet om Farmas skotare. Diskussioner om traktor kontra skotare kan tas i någon annan mer lämplig tråd. Vet att jag är medskyldig till diskussionens start, men vill nu knuffa tillbaka den till rätt spår. 😀

Vad tänker till exempel ni som kör Malwa eller Vimek idag? Låter Farma intressant?

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

80-90  
#787701 Jag kör både Alstor å Valmet . Tror detta kommer å bli riktigt bra . Ska bli spännande å se . Ha faktiskt tänkt lite på den för säljer jag både Alstor å Valmet m kärran så är jag gott på väg

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

Robur Clivus  
#787703 Tycker det hade varit intressant koncept om man även förbrett så att man kunde ha en stegmatarlösning att montera på skotaren med enkla handgrepp och med hjälp av kranen tex.

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

80-90  
#787705
Robur Clivus skrev:Tycker det hade varit intressant koncept om man även förbrett så att man kunde ha en stegmatarlösning att montera på skotaren med enkla handgrepp och med hjälp av kranen tex.

+1 på den

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

svampbob  
#787711
JohannesG skrev:
svampbob skrev:Jag funderade på att köpa en ny eller nästan ny jordbrukstraktor men gick istället på en ny hjullastare och i backspegeln känns det 100% rätt.

Jag är övertygad om att det var rätt val för dig. Men alla har olika förutsättningar och arbetsuppgifter och skall göra val därefter.

Men låt oss nu hålla oss till ämnet om Farmas skotare. Diskussioner om traktor kontra skotare kan tas i någon annan mer lämplig tråd. Vet att jag är medskyldig till diskussionens start, men vill nu knuffa tillbaka den till rätt spår. 😀

Vad tänker till exempel ni som kör Malwa eller Vimek idag? Låter Farma intressant?


Perfekt med Farma skotaren om jag provkör den så blir det säkert bättre pris på Vimek 870 🤣
Jag antar att den kommer på skogsnolia och då får jag göra en bedömning framförallt av deras unika drivning.
Jag känner inte att jag behöver så lång kran utan 7 meter skulle räcka åt mig.

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

HannuRöj  
#787722 😀 Att Farma har valt att inte marknadsföra maskinen som en proffismaskin är väldigt märkbart. De säkert är medvetna att maskinen i många fall kommer att användas mer eller mindre entreprenad, presis som dyrare skogstraktorer. Hållbarhetet är ett måste.
Tror skilnaden mot proffismaskiner är enklare hydraulsystem utan elektroniska finesser. Pålitligare och servicevänligare maskiner kanske har ökande efterfråga. Intressant att följa är det dom som kört med traktorer eller dom som kört med småmaskiner som ska att byta mot Farman.

Dock tror jag att huvudsakliga marknaden är entreprenadörna i Belarus och Lettland. Stark marknad för mindre maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

Staffan7  
#793139 Vad jag har förstått så var tanken från Leif Fors att han ville tillverka en skotare som självverksamma skulle ha råd att köpa. Och sen har de försökt att leva upp till det när de ska tillverka LF8. Sen är det inget som är billigt i dagens läge.
Storleken tycker jag är mycket intressant, för min del är en Malwa för liten. Isf är det Vimek 870 men det är för kort kran på den för mig.

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - 8-tonsskotare för självverksamma

maltex  
#803292 På söndag 20.00 verkar det som den ska visas upp,blir intressant att se vad dom fått till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).