Skotare

Timmerkran Bergs Smide

5 inlägg 1554 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmerkran Bergs Smide

mareka  
#749303 Är det någon som känner till eller vet något om "Bergs smide Fegen VKran V11SR7.9"?
Det ligger en på Klaravik nu. Kan den passa en Kockums 836 utan allt för mycket modifieringar?
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/839021-timmerkran/



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Timmerkran Bergs Smide

JohannesG  
#749326 Som vanligt med Klaravik är informationen grovt felaktig.

V-kran är en lastbilskran för timmerbilar, har tillverkats av FTG som även tillverkar Mowi och Moheda. Hittar ingen sida för V-kran längre så de kanske upphört. Ring till FTG och fråga om de har data för kranen.
Bergs Fegen är vad jag kan se enbart en påbyggare som utrustar lastbilar med timmerrede, kran osv. Har alltså inget med tillverkningen av kranen att göra.

Jag är inte insatt i aktuell kran, hittar inte någon data, och kan inte avgöra hur väl den skulle passa till en 836.

Jag hade varit ytterst tveksam till att köpa en kran via Klaravik. Inga garantier på något och kan vara svårt att häva köpet. Av bilderna kan man se att den redan varit svetsad på, kan säga en del om skicket.

Avatar Fallback

Re: Timmerkran Bergs Smide

mareka  
#749329 Tack för info, Johannes!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerkran Bergs Smide

Bax  
#749338 Ser ut som om det är/varit en inlastningskran till sorterbandet på ett sågverk. Därav den "konstiga" gripen, den ska bara ta en och en stock.

Användarvisningsbild

Re: Timmerkran Bergs Smide

hemhuggare  
#749344 Den kranen är en stor klumpig lastbilskran. Troligen inget bra på en Skotare. Däremot så kolla Blocket där finns en annons inlagd i dag om en Cranab kran som nog skulle passa

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).