Fredi skrev:Ligger parkeringsbromsen på så är du säkert utan tryck till bromsen, kanske magnetventil som kärvar eller är utan spänning?
lsr skrev:Parkeringsbromsen är urkopplad, bromstrycket fungerar.
Men av ngn anledning ligger bromsen på
AKKAMAAN skrev:lsr skrev:Parkeringsbromsen är urkopplad, bromstrycket fungerar.
Men av ngn anledning ligger bromsen på
Bara för att vara säker på att du tänkt rätt...
Parkeringsbromsen är fjäderbelastad och verkar på en trumbroms som sitter på kardan till framaxeln
Så du menar att du rent mekaniskt frilagt denna fjäderbromsen??
För övrigt beskrivet på sidan 43 i instruktionsboken (Länk)
AKKAMAAN skrev:Lägg ur bakhjulsdriften och prova med bara framhjulen som drar. Om bakänden "hasar med" så är det där bromsarna ligger på
Går att göra samma experiment med framänden men det kommer med en massa skruvning av kardan. Bättre att hissa upp hela bakänden. Om boggihjulen går att vrida runt så är det i alla fall inte bromsarna på främre boggihjulen som ligger på. Testa båda sidor. Upprepa med framänden hissad om bakhjulen snurrar...
lsr skrev:[
Jag får prova.
Vet att bromsen ligger på framaxeln iaf.
Om man kör den några meter så blir det varmt och det börjar låta från bromsarna i framaxeln.
AKKAMAAN skrev:lsr skrev:[
Jag får prova.
Vet att bromsen ligger på framaxeln iaf.
Om man kör den några meter så blir det varmt och det börjar låta från bromsarna i framaxeln.
Håhåja...ny information från trådstartaren, bromsarna ligger på på framaxeln...
Gjorde dom inte det när du startade tråden i fredags?
AKKAMAAN skrev:Jag sitter inte vid datorn just nu så jag kan inte säga i detalj hur bromsarna fram (förutom kardanbromsen) fungerar.
Men om det är lamellbromsar (torra eller våta) så kan det hända när man släpat efter med justeringen, att spelet blir så stort att kulorna som sköter expandering eller pressning av bromslamellerna, helt kryper ur sina håligheter och kan då låsa bromsarna så att de ej går i retur
AKKAMAAN skrev:AKKAMAAN skrev:Jag sitter inte vid datorn just nu så jag kan inte säga i detalj hur bromsarna fram (förutom kardanbromsen) fungerar.
Men om det är lamellbromsar (torra eller våta) så kan det hända när man släpat efter med justeringen, att spelet blir så stort att kulorna som sköter expandering eller pressning av bromslamellerna, helt kryper ur sina håligheter och kan då låsa bromsarna så att de ej går i retur
Tittade i instruktionsboken nu och bromsarna på framaxeln ser ut att vara en vanlig skivbroms som ansätts med hydrauliska kolvar. Om du är 110% säker på att den fjäderaktiverade trumbromsar på kardanaxeln är frilagd så måste den hydrauliska skivbromsar ligga an och troligen pga av att kolvarna kärvar eller att inte hydraultrycket släpps ut.
Lossa hydraulledningen ute vid bromskolvarna och se om det frilägger bromsarna