Skotare

Valmet 862 med anliggande broms

13 inlägg 4654 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 862 med anliggande broms

lsr  
#744699 Hej
Har en Valmet 862 -88 där bromsen (hydrauliska) ligger på.
Maskinen har stått ett par år så jag misstänker att ngt kärvar men skulle behöva tips på vad det kan vara.
Mvh



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 med anliggande broms

Fredi  
#744732 Ligger parkeringsbromsen på så är du säkert utan tryck till bromsen, kanske magnetventil som kärvar eller är utan spänning?

Avatar Fallback

Re: Valmet 862 med anliggande broms

lsr  
#744736 Parkeringsbromsen är urkopplad, bromstrycket fungerar.
Men av ngn anledning ligger bromsen på

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 862 med anliggande broms

lsr  
#744752
Fredi skrev:Ligger parkeringsbromsen på så är du säkert utan tryck till bromsen, kanske magnetventil som kärvar eller är utan spänning?


Parkeringsbromsen är urkopplad, bromstrycket fungerar.
Men av ngn anledning ligger bromsen på

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 862 med anliggande broms

AKKAMAAN  
#744945
lsr skrev:Parkeringsbromsen är urkopplad, bromstrycket fungerar.
Men av ngn anledning ligger bromsen på

Bara för att vara säker på att du tänkt rätt...
Parkeringsbromsen är fjäderbelastad och verkar på en trumbroms som sitter på kardan till framaxeln
Så du menar att du rent mekaniskt frilagt denna fjäderbromsen??
För övrigt beskrivet på sidan 43 i instruktionsboken (Länk)

Avatar Fallback

Re: Valmet 862 med anliggande broms

lsr  
#744954
AKKAMAAN skrev:
lsr skrev:Parkeringsbromsen är urkopplad, bromstrycket fungerar.
Men av ngn anledning ligger bromsen på

Bara för att vara säker på att du tänkt rätt...
Parkeringsbromsen är fjäderbelastad och verkar på en trumbroms som sitter på kardan till framaxeln
Så du menar att du rent mekaniskt frilagt denna fjäderbromsen??
För övrigt beskrivet på sidan 43 i instruktionsboken (Länk)


Tack för svar 👍
Ja parkeringsbromsen är mekaniskt frilagd av tidigare ägare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 862 med anliggande broms

AKKAMAAN  
#745039 Lägg ur bakhjulsdriften och prova med bara framhjulen som drar. Om bakänden "hasar med" så är det där bromsarna ligger på
Går att göra samma experiment med framänden men det kommer med en massa skruvning av kardan. Bättre att hissa upp hela bakänden. Om boggihjulen går att vrida runt så är det i alla fall inte bromsarna på främre boggihjulen som ligger på. Testa båda sidor. Upprepa med framänden hissad om bakhjulen snurrar...

Avatar Fallback

Re: Valmet 862 med anliggande broms

lsr  
#745094
AKKAMAAN skrev:Lägg ur bakhjulsdriften och prova med bara framhjulen som drar. Om bakänden "hasar med" så är det där bromsarna ligger på
Går att göra samma experiment med framänden men det kommer med en massa skruvning av kardan. Bättre att hissa upp hela bakänden. Om boggihjulen går att vrida runt så är det i alla fall inte bromsarna på främre boggihjulen som ligger på. Testa båda sidor. Upprepa med framänden hissad om bakhjulen snurrar...


Jag får prova.
Vet att bromsen ligger på framaxeln iaf.
Om man kör den några meter så blir det varmt och det börjar låta från bromsarna i framaxeln.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 862 med anliggande broms

AKKAMAAN  
#745108
lsr skrev:[
Jag får prova.
Vet att bromsen ligger på framaxeln iaf.
Om man kör den några meter så blir det varmt och det börjar låta från bromsarna i framaxeln.

Håhåja...ny information från trådstartaren, bromsarna ligger på på framaxeln...
Gjorde dom inte det när du startade tråden i fredags?

Avatar Fallback

Re: Valmet 862 med anliggande broms

lsr  
#745111
AKKAMAAN skrev:
lsr skrev:[
Jag får prova.
Vet att bromsen ligger på framaxeln iaf.
Om man kör den några meter så blir det varmt och det börjar låta från bromsarna i framaxeln.

Håhåja...ny information från trådstartaren, bromsarna ligger på på framaxeln...
Gjorde dom inte det när du startade tråden i fredags?


Nu hänger jag inte riktigt med, jag kanske har varit otydlig 😀
Men man kan som sagt höra att dom ligger an på framaxeln, vet inte hur det är där bak, får väl prova dina tips.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 862 med anliggande broms

AKKAMAAN  
#745140 Jag sitter inte vid datorn just nu så jag kan inte säga i detalj hur bromsarna fram (förutom kardanbromsen) fungerar.
Men om det är lamellbromsar (torra eller våta) så kan det hända när man släpat efter med justeringen, att spelet blir så stort att kulorna som sköter expandering eller pressning av bromslamellerna, helt kryper ur sina håligheter och kan då låsa bromsarna så att de ej går i retur

Avatar Fallback

Re: Valmet 862 med anliggande broms

AKKAMAAN  
#745186
AKKAMAAN skrev:Jag sitter inte vid datorn just nu så jag kan inte säga i detalj hur bromsarna fram (förutom kardanbromsen) fungerar.
Men om det är lamellbromsar (torra eller våta) så kan det hända när man släpat efter med justeringen, att spelet blir så stort att kulorna som sköter expandering eller pressning av bromslamellerna, helt kryper ur sina håligheter och kan då låsa bromsarna så att de ej går i retur


Tittade i instruktionsboken nu och bromsarna på framaxeln ser ut att vara en vanlig skivbroms som ansätts med hydrauliska kolvar. Om du är 110% säker på att den fjäderaktiverade trumbromsar på kardanaxeln är frilagd så måste den hydrauliska skivbromsar ligga an och troligen pga av att kolvarna kärvar eller att inte hydraultrycket släpps ut.
Lossa hydraulledningen ute vid bromskolvarna och se om det frilägger bromsarna
1643059687_screenshot_20220124-130122.png

Avatar Fallback

Re: Valmet 862 med anliggande broms

lsr  
#745193
AKKAMAAN skrev:
AKKAMAAN skrev:Jag sitter inte vid datorn just nu så jag kan inte säga i detalj hur bromsarna fram (förutom kardanbromsen) fungerar.
Men om det är lamellbromsar (torra eller våta) så kan det hända när man släpat efter med justeringen, att spelet blir så stort att kulorna som sköter expandering eller pressning av bromslamellerna, helt kryper ur sina håligheter och kan då låsa bromsarna så att de ej går i retur


Tittade i instruktionsboken nu och bromsarna på framaxeln ser ut att vara en vanlig skivbroms som ansätts med hydrauliska kolvar. Om du är 110% säker på att den fjäderaktiverade trumbromsar på kardanaxeln är frilagd så måste den hydrauliska skivbromsar ligga an och troligen pga av att kolvarna kärvar eller att inte hydraultrycket släpps ut.
Lossa hydraulledningen ute vid bromskolvarna och se om det frilägger bromsarna
1643059687_screenshot_20220124-130122.png


Tack för tips!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).