Skotare

Rottne Blondin med koppling

14 inlägg 3017 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne Blondin med koppling

Riga  
#738098 Hade en Blondin på 90-talet och högg och körde ut. Sedan 98 har jag hållit på med annat. Nu letar jag en gårdsskotare och tror en gammal Blondin är ett bra val. Finns en annons nu på Blocket fast den har manuell koppling, jag hade med konverter. Någon som provat eller känner till hur det funkar i skogen med vanlig växellåda eller vet nåt om eventuella fördelar/nackdelar, om det nu finns några fördelar.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin med koppling

tallen100  
#738102 Största nackdelen är väl just att behöva trampa koppling.
Fördelen är väl vid tex vägkörning så stannar det inte i varje uppförsbacke, och bränsleåtgången blir mindre när den inte behöver gå med plattan i mattan.
Motorbroms har ju också sina fördelar.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin med koppling

Blondin 750  
#738106 Kopplingen är ganska lättrampad på en Ford 5000 så just det är nog ett litet bekymmer. Jag funderar mer på skillnaden i hastighet mellan fram och back men det är kanske inte något problem. Jag har för egen del den lösningen (att konvertera till manuell) som en plan B om turbinen ger upp.
Jag kan inte se några problem med en ombyggd Blondin om man bara har fått till kopplingspedalerna på något bra sätt.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin med koppling

Riga  
#738109 Tack för svar men en ytterligare fundering. Min Blondin gick utmärkt att köra när man satt bakåt, stor spak vid vänsterhanden för fram o back och sedan fanns ju fotgasen. Hur funkar det med koppling, är man tvungen att snurra stolen framåt vid varje förflyttning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin med koppling

Riga  
#738110 @Blondin 750
Menar du att koppling inte fanns original utan kan vara en ombyggnad efter en havererad konverter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin med koppling

Blondin 750  
#738137 Jag är ganska säker på att alla ”moderna” Blondiner har converter och treväxlad låda (2-4)orginal, det är nog endast de första 60-talsmodellerna med låg hytt som kan ha manuell växellåda (1-4+back och hög/låg). Om de tidigaste modellerna har dubbelkommando har jag inte koll på.
Den som finns på Blocket skulle jag säga är en som är manuellkonverterad pga problem med convertern, men det är egna teorier. Om det är bra gjort så är det ju inga problem, kanske t.o.m. bättre då man har uteslutit en felkälla som är dyr att reparera.
Kopplingspedaler både fram och bak är ju inte direkt någon raketforskning men det ställer lite högre krav på konstruktören att få till en växelspak som kan manövreras i bakvänt läge, men det är absolut görbart.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin med koppling

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738151 En variant är att sätta en luftklocka eller för den delen en hydraulcylinder på kopplingen. Så gjorde Hemek

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin med koppling

Blondin 750  
#738171 Absolut kan man montera någon form av kopplingsassistans som kan manövreras i bakvänt läge. Jag har inte någon erfarenhet av luftassisterad sådan men det borde vara ganska billigt och enkelt om man vill slippa pedalen.

Användarvisningsbild

Re: Rottne Blondin med koppling

HannuRöj  
#738195 Det är inte svårt att bygga en elhydraulisk koppling. En dubbelverkande ventil och hydaulcylinder behövs. 😀
Viktigt är att pedalen modifieras så att den inte bryter foten om chafören sätter foten under pedalen och trycker på knappen. På 5000 är en rundjärn under hytten som drar kopplingen av. Mitt i järnet är bra ställe för bygga fäste för cylindreröglan och en teleskop som tillåter pedalen stå i uppläge, med hjälp av returfjäder, oavsett kopplingledens rörelse.

Men hur bygger man om växelspaken.. 🤔

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin med koppling

Tosca  
#738220 Man kanske inte behöver lägga växeln i neutral hela tiden om kopplingen är elhydraulisk?
Det går att sträcka ner armen för att lägga i växeln när man är bakåtvänd om det bara är för att byta riktning.

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin med koppling

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738222 Hemek 9111 funkade så att kopplingen hölls nere med tryckluft medan man lastade. Urkopplingslagret tar väl lite stryk i längden. Vi fick byta koppling på vår men den gick som processor och stod still för det mesta.

Användarvisningsbild

Re: Rottne Blondin med koppling

HannuRöj  
#738225 På Forden liggen 2 och R mot varandra så det kanske räcker en sticka under stolen som går till växelspaken. 😀

Avatar Fallback

Re: Rottne Blondin med koppling

Blondin 750  
#738228 Om man kan acceptera synligt länkage på golvet och nöjer sig med en spak bakom stolen så har jag några bilder på ett spakställ från en Audi S1. Det löser både axiell och radiell rörelse och båda spakarna rör sig lika.

Användarvisningsbild

Re: Rottne Blondin med koppling

HannuRöj  
#738286 😀 Perfekt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).