Skotare

Axelkoppling pump blondin.

13 inlägg 2424 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Axelkoppling pump blondin.

marcem  
#735129 Hej
Är det någon som vet om man kan byta axelkopplingen mellan motor och pumpen på en blondin 77 5000 motor.
Vi tänkte byta pumpen då den är sliten, tänkte passa på att stega upp den.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Axelkoppling pump blondin.

Rille87  
#740252 Varför behöver du dreva upp den? Har du kardan mellan motor och pump idag? Jag bytte min kardan till tandkoppling som är lite mer förlåtande i hur pumpen sitter i förhållande till veven. Varvmässigt så ger väl pumpen tillräckligt vid 12-1300 varv tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Axelkoppling pump blondin.

marcem  
#740307 Vi ska byta kran på maskinen till en R83, samtidigt byter vi paket och spakar med ips boxar.
Pumpen är sliten och ger dåligt flöde så jag vill byta ut den mot en som ger mera flöde och tryck.
Det sitter en v20 där nu och pumpförsäljaren säger att axel diametern kan va en flaskhals och undrar om jag kan byta ut axelkopplingen.
Vad har du för pump på din maskin?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Axelkoppling pump blondin.

Rille87  
#740310 Okej. Vart får man tag på sånt paket och spakar? Jag tror ju spontant inte du behöver byta ut den om den är ok och du inte går långt över tryck och flöde mot vad en vickets v25 har för det va väl den som satt på dem blondiner med ips.kolla och jämför mot snoken också. Glöm inte att ev byta returfilter mot större så du inte får för högt returtryck pga att den inte hinner svälja oljan till tank. Kul att höra hur det blir sen👍🏻Jag bytte pump i våras, fick inte tag på original v20 då dem slutat tillverkas men fick tag på en piratkopia helt motsvarande v20👌🏻Om du tänkt göra dig av med det gamla paketet så kan jag vara intresserad av det.

Avatar Fallback

Re: Axelkoppling pump blondin.

marcem  
#740481 Det som är monterat på maskinen nu är ett hydraulservo system med två spakar.
Det jag vill ha möjlighet till är att kunna styra momenten i kranen, sen är det nog så att ett två spak system på en blondin inte är optimalt då man inte kan ställa ner vissa funktioner.
Paketet, spakar och boxar är köpt på blocket dem är aldrig monterat men är inte heller ny.
Vart köpe du din pump? kanske dom kan hjälpa mig med, troligen så blir mina prylar som är monterat nu till salu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Axelkoppling pump blondin.

Rille87  
#740485 Okej hydraulservo är nog vettigast på en äldre maskin då elservo tror jag krånglar mer. Också haft fundering på en sådan montering så du får gärna berätta sedan hur det blev. Jag letade runt som en galning men hittade bara liknande pumpar för 20k å uppåt. Men så pratade jag med Thomas på TF Hydraulik i Halmstad och han jobbar mkt med vickers och importerar pumpar så han gjorde en förfrågan på motsvarande denna v20 och hittade en exakt kopia av känt fabrikat som går att få tag i delar till. Tror jag gav 7000+frakt för pumpen. Han kan säkert hjälpa dig med en pump.

Avatar Fallback

Re: Axelkoppling pump blondin.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740494 Inte Rottne men jag hade nog mer konstigheter med hydralservot än med de Ergo Digistick och den ventilen jag har på kranen nu.
Men klart köper man ett gammalt system typ ehc 35 så får man nog en del problem efter hand

Användarvisningsbild

Re: Axelkoppling pump blondin.

Rille87  
#740505 Okej har du elspakar på nu? Säljer du det komplett med styrning å ventilpaket å spakar sen då? Hör gärna av dig med mer info för det är helt klart intressant isf. Har du nån aning om vad vi pratar om i pengar?

Avatar Fallback

Re: Axelkoppling pump blondin.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740507 Om du menar mitt inlägg så är de inget jag säljer utan nåt jag köpte till min kran för några år sen.
Allt kom från Weimer hydralik och kollade lite, 2 Digistick kostar knappt 15’ och Ex38 ventilen kostar 32500 för 7 slid + moms.
Kostar då knappt 50’ för en nytt ventilpaket med elservospakar.
Sen får man speca de olika slidens flöde och chockventilernas tryck, Blondinerna har väl ett relativt lågt systemtryck med?

Avatar Fallback

Re: Axelkoppling pump blondin.

marcem  
#740531 Hej rille87
Vi har inte monterat nått ännu, jag väntar på att få napp på någon form av pump sedan har jag allt som behövs.
Jag kan återkomma om vi lyckas med detta.
Har inte funderat på någon summa pengar ännu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Axelkoppling pump blondin.

Rille87  
#740537
gnisten83 skrev:Om du menar mitt inlägg så är de inget jag säljer utan nåt jag köpte till min kran för några år sen.
Allt kom från Weimer hydralik och kollade lite, 2 Digistick kostar knappt 15’ och Ex38 ventilen kostar 32500 för 7 slid + moms.
Kostar då knappt 50’ för en nytt ventilpaket med elservospakar.
Sen får man speca de olika slidens flöde och chockventilernas tryck, Blondinerna har väl ett relativt lågt systemtryck med?


Sorry Gnisten83! Jag va lite snabbt och läste inte att det va du som skrev😂
Weimers har jag också kollat på men tycker det blir för mycket pengar. Har lite andra renoveringar på maskinen som får gå före iaf😊

Användarvisningsbild

Re: Axelkoppling pump blondin.

Rille87  
#740539
marcem skrev:Hej rille87
Vi har inte monterat nått ännu, jag väntar på att få napp på någon form av pump sedan har jag allt som behövs.
Jag kan återkomma om vi lyckas med detta.
Har inte funderat på någon summa pengar ännu.


Kolla med TF Hydraulik, Thomas där kan säkert hjälpa dig👍🏻Han va väldigt tillmötesgående och la ner lite tid på att leta pump när jag sökte en. Och till vettiga pengar också👍🏻

Avatar Fallback

Re: Axelkoppling pump blondin.

marcem  
#740557 Tack
Jag har skrivit ett mail till dem med mina problem, då får vi se vad dem säger.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).