Sida 1 av 3

Loadflex/ALS

Postat: lör 21 okt 2006, 19:01
av Maldas
Är detta grejer som betalar sig eller är det bara en "kul grej"? Kostar ju ändå ett par tre hundra, plus lite extra i underhåll.

Postat: lör 21 okt 2006, 22:25
av Fredrik
Hej,
Jag vet inte, men enl reklamen JD/TJ börjat köra med så får man på 14,5t på en vanlig 1710 och minst 17,1t på en 1710 med ALS.
Går säkert att räkna på om merkostnaden kan betala sig.

Funderar du på denna lösning?

MvH Fredrik

Postat: sön 22 okt 2006, 10:59
av Maldas
14,5t på en vanlig 1710? Det måste vara kort ved! Jag tror snarare att man lastar mindre med ALS eftersom man har våg, kör man utan våg är man oftast lyckligt ovetande om sina överlass. 1710:or i standard utförande lastar lätt ca 20 ton timmer! Men ALS:en ger lägre tyngdpunkt, snabbare lastning mm, så det kanske blir effektivare ändå??

Postat: sön 22 okt 2006, 17:35
av Ellingsson
ja det blir effektivare,LOADFLEXEN höjer effektiviteten me ungefär 20% det blir väl ungefär likadant med ALS:en..du kan köra fortare,behöver inte höja kranen lika mycket vid avlastning,behöver aldrig råga.

Postat: sön 22 okt 2006, 19:45
av Ellingsson
Fredrik skrev:Hej,
Jag vet inte, men enl reklamen JD/TJ börjat köra med så får man på 14,5t på en vanlig 1710 och minst 17,1t på en 1710 med ALS.
Går säkert att räkna på om merkostnaden kan betala sig.

Funderar du på denna lösning?

MvH Fredrik


hmm har för mig att det var en 1410 om jag inte har fel?..1710 classic lastar väl 17-18 ton som är rätt stora,har kört en

Postat: tis 24 okt 2006, 17:25
av Fredrik
Tjena,
Det var denna reklam jag syftade på.

Bild


MvH Fredrik

Postat: tis 24 okt 2006, 17:37
av Ellingsson
okej...

loadflex

Postat: fre 27 okt 2006, 10:05
av Valmet Anders
Ett väldigt intressant ämne och det finns både nackdelar och fördelar men mest fördelar, vi har en valmet 860.1-06 med loadflex och vi har nog ökat produktiviteten med säkert 20-30 % minst!,jämfört med den gamla 860,detta i slutavverkning som vi kör till 90%av årsvolymen, snabbare lastning-lossning och högre körhastighet och även få med sig 14 ton när man kör massaved är anledningarna, i gallring är det kanske lite besvärligare lastutrymmet blir något mindre än på en standard, det är rent sagt nästintill omöjligt att få med sig 14 ton. men kör man mestadels sluttavv då finns det inte något att fundera på. loadflex ska det va! :D[/img]

Postat: fre 27 okt 2006, 18:52
av Maldas
Intressant Anders! Har du en Loadflex3, med mellanläget? Hur funkar det?

Postat: fre 27 okt 2006, 23:52
av Valmet Anders
Jo det är den nyaste,loadflex3 heter den säkert :D nu använder vi inte mellan läget så ofta,men det fungerar bra,nu kör jag inte skotarn så ofta har avancerat till skördarförare ;) men jag tycker att den kändes lite vinglig eftersom den är som bredast upptill,men det kan ju bero på att den är otroligt stadig i breddat läge men det är bara vad jag känner till, ska höra mej för med min bror som kör den varje dag och höra vad han tycker![img]C:\Documents%20and%20Settings\N\Mina%20dokument\Bluetooth\Image%20Inbox[/img][/img]

Postat: sön 04 feb 2007, 00:08
av Engstrand
Angående dendär reklamen så står de att de lastat till grindkanten på den vanliga lasbäraren,inte ofta man lägger på så lite kan ja säga.
Som skrivits tidigare i denna tråd så lastar man nog aningen mer med vanliga lasbäraren,iaf. på timmer,vilket i sig inte är så positivt. Vägde ett talltimmerlass med timmerbil en gång,23 ton!
Pratade med en som kör en av de första prototyperna i fredags,de har kört över 13 000 timmar utan ett enda storhaveri på boggielådor,pump,åkmotor osv. Vilket är väldigt bra för att vara en "storskotare"
Du spar väl främst maskinen med ALS,samt att du tjänar mycket på att lasset blir lägre vid lastning/lossning. De första knipporna på vanliga lastbäraren tar alltid tid när man inte ser.
Sen ska ju stötarna kännas mindre i hytten också,har dock aldrig provat en ALS,börjar bli dax för byte så får se om vi kan få ut en på demo.

Lägger upp en bild på hur ett lass ser ut om man laster lite över grinden :D

OBS! Den går dock inte med såna lass dagarna i ända. :P

Bild

Postat: sön 04 feb 2007, 21:57
av Kenneth
Jag tror att VLS kan va nog så bra, tänker att de e mindre stöningar i och me att de e enklare konstruktion.

Postat: mån 05 feb 2007, 10:50
av förarn
kört med loadflex på en 890 9000 timmar har bara positivt att säga om den. lastar ca 18-19 ton per lass och det känns stabilt med låga lass. vet att det har varit lite problem med ALS bla slangdragning och att man kan få luft i systemet så att allting står och vickar.

Postat: lör 12 jan 2008, 21:59
av Henrik K
Kört 1000h på en 1710 ALS.
ALS Suger.....

Kolvarna håller inte tätt, byttes ett par st.
Den är tippig med hög tyngdpunkt mot Loadflex. Min fd chef har vällt med den ca 8ggr nu.
Jobbigt å ändra bredden, ut å skruva.
Breddningarna håller inte heller, bulltarna lossnar lätt å går av.
Vajer grind som där vajrarna går av, bitar som åker igenom grinden som sen kan va ett helsike å få bort.
Grind breddingarnas låsning alldeles för klen. Håller inte.
allt virke under 3.70m är skit å köra. 3m virke är en madröm går precis å lägga det om man har den i smalaste läget.

Var ofta man tappade virke som ramlade ner på boggien.
Svor varenda lass i bland.

Så min synpunkt på ALS är SKIT.

Var glad då jag sa upp mig å började köra Valmet 860 igen. Så man slapp ALS :)

Postat: lör 12 jan 2008, 22:30
av Timberjack74
Henrik K skrev:Kört 1000h på en 1710 ALS.
ALS Suger.....

Kolvarna håller inte tätt, byttes ett par st.
Den är tippig med hög tyngdpunkt mot Loadflex. Min fd chef har vällt med den ca 8ggr nu.
Jobbigt å ändra bredden, ut å skruva.
Breddningarna håller inte heller, bulltarna lossnar lätt å går av.
Vajer grind som där vajrarna går av, bitar som åker igenom grinden som sen kan va ett helsike å få bort.
Grind breddingarnas låsning alldeles för klen. Håller inte.
allt virke under 3.70m är skit å köra. 3m virke är en madröm går precis å lägga det om man har den i smalaste läget.

Var ofta man tappade virke som ramlade ner på boggien.
Svor varenda lass i bland.

Så min synpunkt på ALS är SKIT.

Var glad då jag sa upp mig å började köra Valmet 860 igen. Så man slapp ALS :)


Hur fan kör ni :?: :wink:
Vi kör 3,10 såg kubb i bland på våran och de funkar de mä :lol:
vi har kört 5000h nu utan nå problem med ALSen.