Skotare

FMG 678 bränslepump / startproblemer

18 inlägg 5373 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

Cat554  
#788823 [quote=" Min pump var också väldig påställd, det hade kanske blivit lite lättare och starta den om den varit mindre påställd[/quote]

Samma erfarenhet.
OH

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

AKKAMAAN  
#788832 Minibrunettens insprutningspump är en så kallad fördelarpump som har inbyggd matarpump som "suger" bränsle från tank med hjälp av det självtryck som tanken bistår med. Självtrycket minskar med nivån i tanken och då ställs högre krav på matarpumpens sugförmåga (täthet) som så klart försämras genom åratal av slitage. Man kan säga att det är självtrycket på någon/några dm fallhöjd som driver bränslet genom filtren fram till pumpen. Sen sitter det en elventil vid utloppet ur bränsletanken som ska stänga när maskinen stängs av med nyckel eller med huvudströmbrytaren. Det är ganska vanligt att ledningen från tanken till insprutningspumpen sätts igen med div skräp och försämrar matarpumpens "sug"-förmåga. Om man lossar bränsleledningen vid insprutningspumpen och vrider på tändningen så kan man få lite grepp på on bränslet flödar friskt eller bara rinner sakta. Så innan ni byter hela insprutningspumpen så bör ni tömma och rengöra tanken och bränsleledningen fram till pumpen. En finmaskig sil i påfyllningshålet rekommenderas genom att den förebygger att föroreningar kommer in i tanken.
LÄNK till sidan i instruktionsboken

Avatar Fallback

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788895 Är det måhända relevant att komplettera ekipaget med en eldriven matarpump?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).