Skotare

Renovering Rottne blondin

171 inlägg 29862 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Renovering Rottne blondin

alias  
#719060 Kom osökt att tänka på frasen "Ge mig en fast punkt i tillvaron och jag ska flytta världen", då jag började fundera över vad man utgår ifrån när man börjar rikta upp en konstruktion där det mesta verkar blivit skevt av ålder och slitage... 😉

MVH
Alias

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#719101
80-90 skrev:Jäkligt imponerande det du gjort / gör 👍


Tackar! Inte alla som tycker man är klok när man håller på med sånt här, men jag tycker det är kul!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

Henrik-  
#719102 Imponerande och jäkligt kul att följa 👍

Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#719105
Henrik- skrev:Imponerande och jäkligt kul att följa 👍


Tackar! Alltid kul om nån kan få inspiration, sökte själv efter liknande när jag började renoveringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#719113
alias skrev:Kom osökt att tänka på frasen "Ge mig en fast punkt i tillvaron och jag ska flytta världen", då jag började fundera över vad man utgår ifrån när man börjar rikta upp en konstruktion där det mesta verkar blivit skevt av ålder och slitage... 😉

MVH
Alias


Är det här en fråga eller ett påstående, eller en åsikt om vad andra bör göra eller inte? Lite kryptiskt?
Om frågan är vad man utgår ifrån, så är svaret att alla gör saker utifrån sina egna förutsättningar och behov....
Om det är en åsikt att den inte var värd att renovera, ja det tillför väl inte så mycket? Varför?

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering Rottne blondin

alias  
#719123
RottneBlondin1980 skrev:
alias skrev:Kom osökt att tänka på frasen "Ge mig en fast punkt i tillvaron och jag ska flytta världen", då jag började fundera över vad man utgår ifrån när man börjar rikta upp en konstruktion där det mesta verkar blivit skevt av ålder och slitage... 😉

MVH
Alias


Är det här en fråga eller ett påstående, eller en åsikt om vad andra bör göra eller inte? Lite kryptiskt?
Om frågan är vad man utgår ifrån, så är svaret att alla gör saker utifrån sina egna förutsättningar och behov....
Om det är en åsikt att den inte var värd att renovera, ja det tillför väl inte så mycket? Varför?


Det var en ärligt menad fråga. Med tanke på projektets storlek hade jag haft svårt att veta var man ska börja med åtgärderna (och var man ska sluta). Likaså tyckte jag att problematiken var lite snarlik när ett modernt rakt modulkök ska monteras i ett gammalt hus utan några raka vinklar att utgå ifrån.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#719130
alias skrev:
RottneBlondin1980 skrev:
alias skrev:Kom osökt att tänka på frasen "Ge mig en fast punkt i tillvaron och jag ska flytta världen", då jag började fundera över vad man utgår ifrån när man börjar rikta upp en konstruktion där det mesta verkar blivit skevt av ålder och slitage... 😉

MVH
Alias


Är det här en fråga eller ett påstående, eller en åsikt om vad andra bör göra eller inte? Lite kryptiskt?
Om frågan är vad man utgår ifrån, så är svaret att alla gör saker utifrån sina egna förutsättningar och behov....
Om det är en åsikt att den inte var värd att renovera, ja det tillför väl inte så mycket? Varför?


Det var en ärligt menad fråga. Med tanke på projektets storlek hade jag haft svårt att veta var man ska börja med åtgärderna (och var man ska sluta). Likaså tyckte jag att problematiken var lite snarlik när ett modernt rakt modulkök ska monteras i ett gammalt hus utan några raka vinklar att utgå ifrån.

MVH
Alias

Ok, bra med lite förtydligande... Montera kök, Endera så riktar du upp alla väggar, monterar köket o får ett toppresultat.
Eller också smäller du in köket med snea passbitar, det är upp till var och en, resultatet blir väl vad man vill ha?
Vad man vill lägga ner i tid? Alla är vi olika, förutsättningar och behov. Har vi obegränsad budget kan vi köpa nytt hus istället. Eller anlita snickare. Mitt mål var att få en maskin som funkar som jag vill i skogen, utan krångel.
Då är det bara att börja i en ände och fortsätta tills man kommer till den andra? Har kört ca 150 timmar sen den var klar utan ett enda driftstopp, då är jag nöjd. Sen finns det en glädje i att renovera gamla saker som inte alla förstår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

Ängagärdet  
#719132 Det räcker väl med att det är kul!

Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#719137
Ängagärdet skrev:Det räcker väl med att det är kul!


Japp, tråden kommer snart återgå till en renoveringstråd, ej filosofisk sådan!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#719141 Liten förklaring varför jag gör den här renoveringen.
Ville byta ut min traktor med skogskärra till en skotare för bättre framkomlighet o lastförmåga. Kör mest vindfällen och ved,
och planer på lite leveransvirke. Då jag har 18 km till min fastighet och kör hem en hel del ved, ville jag ha en maskin som funkade bra på väg också. Till en liten budget dessutom. Kom fram till att en Blondin var i stort sett enda alternativet.
Priserna på klaravik för en med utskjut och turbo ligger mellan 100-200000, beroende på skick.
Men även de i bra skick har fortfarande många av de fel som jag fixat på min, så jag satsade på ett renoveringsobjekt.
Om man går igenom allt o eliminerar alla fel, till en kostnad som blev lägre så kan det väl inte va fel?
Hade ganska kul under resan också! Nog tjatat, här kommer mer bilder!
1625951088_85.jpg
1625951119_86.jpg
1625951164_87.jpg
1625951186_87-2.jpg
1625951245_89.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

Williamm  
#719143
RottneBlondin1980 skrev:Liten förklaring varför jag gör den här renoveringen.
Ville byta ut min traktor med skogskärra till en skotare för bättre framkomlighet o lastförmåga. Kör mest vindfällen och ved,
och planer på lite leveransvirke. Då jag har 18 km till min fastighet och kör hem en hel del ved, ville jag ha en maskin som funkade bra på väg också. Till en liten budget dessutom. Kom fram till att en Blondin var i stort sett enda alternativet.
Priserna på klaravik för en med utskjut och turbo ligger mellan 100-200000, beroende på skick.
Men även de i bra skick har fortfarande många av de fel som jag fixat på min, så jag satsade på ett renoveringsobjekt.
Om man går igenom allt o eliminerar alla fel, till en kostnad som blev lägre så kan det väl inte va fel?
Hade ganska kul under resan också! Nog tjatat, här kommer mer bilder!
1625951088_85.jpg
1625951119_86.jpg
1625951164_87.jpg
1625951186_87-2.jpg
1625951245_89.jpg

Precis så tänker jag om motorsågar. När man ändå vill kolla att allt är som det ska var för inta renovera. Och få det bättre och rädda en till. Man att fixa en hel maskin, det är imponerande tycker jag. ^:)^

Avatar Fallback

Re: Renovering Rottne blondin

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719152 Rottne vill väl att även deras äldre maskiner ska rulla på, visserligen drygt 20år sen men kontaktade dom om ett kedjedrev till en vajerkran från 65 och de hade dom 😀
Så det är drivaxeln i diffhuset som brister, trodde de skulle varit den från drivrullen och in

Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#719158
williamm skrev:
RottneBlondin1980 skrev:Liten förklaring varför jag gör den här renoveringen.
Ville byta ut min traktor med skogskärra till en skotare för bättre framkomlighet o lastförmåga. Kör mest vindfällen och ved,
och planer på lite leveransvirke. Då jag har 18 km till min fastighet och kör hem en hel del ved, ville jag ha en maskin som funkade bra på väg också. Till en liten budget dessutom. Kom fram till att en Blondin var i stort sett enda alternativet.
Priserna på klaravik för en med utskjut och turbo ligger mellan 100-200000, beroende på skick.
Men även de i bra skick har fortfarande många av de fel som jag fixat på min, så jag satsade på ett renoveringsobjekt.
Om man går igenom allt o eliminerar alla fel, till en kostnad som blev lägre så kan det väl inte va fel?
Hade ganska kul under resan också! Nog tjatat, här kommer mer bilder!
1625951088_85.jpg
1625951119_86.jpg
1625951164_87.jpg
1625951186_87-2.jpg
1625951245_89.jpg

Precis så tänker jag om motorsågar. När man ändå vill kolla att allt är som det ska var för inta renovera. Och få det bättre och rädda en till. Man att fixa en hel maskin, det är imponerande tycker jag. ^:)^

Exakt! Hellre tillbringa 10 tim i verkstan i förebyggande syfte än att stå och svära 1 timme i skogen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#719160
gnisten83 skrev:Rottne vill väl att även deras äldre maskiner ska rulla på, visserligen drygt 20år sen men kontaktade dom om ett kedjedrev till en vajerkran från 65 och de hade dom 😀
Så det är drivaxeln i diffhuset som brister, trodde de skulle varit den från drivrullen och in

Orsaken till att axeln gick av var troligtvis att diffhuset satt löst. Nedre högra infästningshålet var sprucket och de övre bulten hade gått av. Resulterade i att huset vred sig vid belastning. Sidobelastning knäckte antagligen axeln, eller rättare sagt brist på underhåll av tidigare ägare!
Lägger ett klipp här från Rottnes lager av gamla reservdelar som skogsforum gjort, ifall du inte sett det.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#719194
1626030450_82.jpg
1626030472_83.jpg
1626030501_84.jpg
1626030529_88.jpg
1626030563_91.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).