Skotare

Renovering Rottne blondin

171 inlägg 30061 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#739957
Rille87 skrev:Fantastisk tråd med mycket bra info. Håller själv på och renoverar en blondin från -75 som verkar vart i samma skick som din när du köpte den.Har en fundering! När du bytte drivaxeln i diffen på vagnen var det bara lagret som tätade utåt eller satt där någon mer tätning? Härligt med likasinnade👍🏻


Det sitter ingen tätning runt drivaxeln, är bara dubbla 6210 2RS lager. Lagersätet i diffen var lite slitet så jag fick limma lagrena för att det skulle bli tätt. Kul att det finns fler som renoverar slitna blondiner! Du får ladda upp lite bilder här, eller starta en egen tråd om renoveringen, vore kul att se!

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

RottneBlondin1980  
#739959
JoTh skrev:Enastående fint arbete. Roligt att se gamla klenoder som tas till vara för fortsatt lång tjänst. 👍👌👏🥳


Tackar! Minst fyrtio år till!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

Rille87  
#739986
RottneBlondin1980 skrev:
Rille87 skrev:Fantastisk tråd med mycket bra info. Håller själv på och renoverar en blondin från -75 som verkar vart i samma skick som din när du köpte den.Har en fundering! När du bytte drivaxeln i diffen på vagnen var det bara lagret som tätade utåt eller satt där någon mer tätning? Härligt med likasinnade👍🏻


Det sitter ingen tätning runt drivaxeln, är bara dubbla 6210 2RS lager. Lagersätet i diffen var lite slitet så jag fick limma lagrena för att det skulle bli tätt. Kul att det finns fler som renoverar slitna blondiner! Du får ladda upp lite bilder här, eller starta en egen tråd om renoveringen, vore kul att se!

Okej det va så jag misstänkte att det va👍🏻Ja jag är bara så dålig på att komma ihåg att ta bilder på renoveringen men visst finns det bilder och kan säkert bli en tråd👌🏻

Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

Bax  
#749775
RottneBlondin1980 skrev:Lägger ut ännu en efterlysning om någon vet om en skrotad Blondin med schaktblad, är intresserad av ett blad.
Var väl inte jättemånga tillverkade, men det borde finnas nåt därute!
Bifogar en sprängskiss på det.
1629482055_20210709_134024.jpg


Det kom ut ett på Blocket i går kväll.

Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

Williamm  
#749982
Bax skrev:
RottneBlondin1980 skrev:Lägger ut ännu en efterlysning om någon vet om en skrotad Blondin med schaktblad, är intresserad av ett blad.
Var väl inte jättemånga tillverkade, men det borde finnas nåt därute!
Bifogar en sprängskiss på det.
1629482055_20210709_134024.jpg


Det kom ut ett på Blocket i går kväll.

Här kanske är ett: https://skogsforum.se/marknad/single_ad.php?ad_id=848

Användarvisningsbild

Re: Renovering Rottne blondin

SimonF  
#759299 Vad använder du för färg? Både den blåa och gula. Är det spraymålat eller penslat?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).