Skotare

Problem med Hög/Lågväxel Valmet 840.2

4 inlägg 2558 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med Hög/Lågväxel Valmet 840.2

SkotarBjörn  
#704218 Hej!
Jag har hjälpt en go vän till mig hela vintern med att köra fram granvirke med en Valmet 840.2 skotare.
Den har fungerat klanderfritt hel vintern så när som på nån hydraulslang som gått. Men i övrigt inga problem.

Idag när jag körde så gick det inte att få i lågväxeln på den.
Den indikerar lågväxel på styrdatorn, men den fortsätter att gå på högväxel oavsett.
Alla kranfunktioner och styrning etc fungerar som det ska.

Är här någon som varit med om nått liknande som har några tips på lösning.

Tacksam för alla tips!

Med vänlig hälsning,
Björn



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Problem med Hög/Lågväxel Valmet 840.2

JoTh  
#704237 Kolla upp om det är internt läckage i cylindern för växelväljaren på växellåda.
Vanligaste orsaken brukar vara utnötta tätningar.
Har för mig att det som presenteras i Maxi skärmen saknar fysisk återkoppling utan visar i princip vilket håll strömbrytaren står i.

Avatar Fallback

Re: Problem med Hög/Lågväxel Valmet 840.2

Tralsmo  
#704249 Har haft en 840.2 med samma problem.
Har skrivit om det i en annan tråd som handlade om en 840.3 men kan inte hitta det.

Hur som helst så stämmer det att symbolen på skärmen bara visar status på omkopplaren för hög å låg.
Dessutom sa komatsu teknikerna till mej att om magnet spolarna till hög å låg är spänningslösa så hamnar den i högväxel alltid ändå.

Om ja nu bara minns rätt så sitter det ett ventilblock under hyttgolvet med 10 ( eller 12 ) ventiler på rad. Dom är till hög å låg å diffar, ev grind och nåt mer.
Räknat framifrån så är nr 2 inte likadan som dom andra. Nr 3 är till låg å nr 4 till hög.
Det du skall kolla är att låg växel spolen får spänning när låg är aktiverad och du ska ju inte ha spänning på hög då naturligtvis.
Nästa är att kolla spolen, shifta med någon av dom andra.
Ytterligare är ju patronen som magnetspolen sitter på, du kan shifta den med hög eller nån av diffarna dom är likadana.
På min gjorde ja det här och efter det funkade allting som vanligt igen.
Ja blev aldrig klok på vad felet egentligen var.


Det kan ju naturligtvis va som joth säger, internt läckage i hydraulcylindern.

Avatar Fallback

Re: Problem med Hög/Lågväxel Valmet 840.2

Kjerrman  
#736305 hade liknande problem med min 840.2
men visade sig vara digital 24v utgång iftån HTC som hade bränt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).