Skotare

Marknadstrender för skotartillverkare

1 inlägg 1232 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Marknadstrender för skotartillverkare

Torbjörn Johnsen  
#695152 Vi publicerade en sammanställning över den svenska skotarmarknaden 2020 i går. (Större skotare med lastvikter över 8-9 ton). Den visade på ett rekordår med fler skotare än någonsin registrerade. Även om den svenska marknaden för skotare är Världens största så är det ändå ganska små volymer vi pratar om. Det gör att marknadsandelarna kan slå ganska mycket upp och ner mellan enskilda år. Frågan är om man kan se några tydliga trender i förändrade marknadsandelar om man använder genomsnittsvärden för lite längre tidsperioder? Jag grävde igenom skotarstatistiken från 2005 och framåt för att se hur det ser ut.


Först en bild som visar antalet registrerade skotare per tillverkare och år:

1611066201_skotare-antal-2005-2020.jpg


Om man istället tittar på marknadsandelarna över tid så ser det ut så här:

1611066201_skotare-andel-2005-2020.jpg


För att spåra ev långsiktiga trender tog jag fram tre olika medelvärden. Dels ett medel för de första fem åren i serien (2005 - 2009). Sedan ett medel för de sista fem åren (2016-2020) samt även ett medelvärde för de tre senaste åren (2018-2020). där kan man ändå se lite trender tycker jag.

1611066200_skotare-trend-2020.jpg


John Deere
Även om 2020 var ett kanonår så ligger de något lägre nu än i början av 2000-talet

Komatsu
Har i princip en uppåtgående trend även om 2020 drar ner något.

Ponsse
Klart uppåtgående trend

Rottne
Något nedåtgående trend

EcoLog
Något lägre idag än i början av 2000-talet

Gremo
Har helt klart tappat position jämfört med hur man låg till efter Gudrun (2005-2009)

Sampo
Ny på svenska marknaden med en försiktig tillväxt

Tigercat
Håller en låg men stabil nivå

Logset
Verkar inte komma in på den svenska marknaden?

Man kan ju verkligen säga att det är en stenhård marknad att kriga på. Hur tror ni marknadsandelarna kommer att utvecklas framöver?



   TS
Rottne skotare
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).