Skotare

Ösa 260 problem med drivning (LÖST)

19 inlägg 6384 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ösa 260 problem med drivning (LÖST)

M.Nygren  
#686247 Hej! Har varit och provat en ösa 260-83
Men då vi la i "fram" på körriktningsknappen tar det 10-15sek innan den huckrar sig framåt.....switchar man in backen så fungerar den direkt.
Vänder man på stolen bakåt och använder fotpedalen fungerar fram och back utan problem..
Vad hade ni kikat på först som felande länk?

Backade en bit och skulle framåt då bakvagnen sjönk ned. Tryckte på Diff knappen,den gick i så alla hjul på vagnen snurrade.
Men Framhjulen stog Stilla, det va som att dom inte drev, att dom ej va inkopplade.
Efter ett tag (30sek)började dom driva så jag tog mig upp.
Varför drev inte framhjulen direkt? Dom ska det ju vara drivning på hela tiden som jag förstår.
Lite orolig blir man ju,jag har inte tummen mitt i handen men det kan ju fort bli kostsamt.
Tacksam för något tips 🤔


Senast redigerad av M.Nygren fre 23 jul 2021, 21:19, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Ösa 260 problem med drivning

M.Nygren  
#686250 Kan tillägga att lufttrycket kanske inte riktigt byggdes upp som det skulle.
Det pös lite luft i motor utrymmet vid höger torpedvägg från hytten sett.
Men kan det verkligen påverka framhjulens drift?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 260 problem med drivning

AKKAMAAN  
#686277 Vilket tillverkningsnummer och ungefärligt tillverkningsår har maskinen?

Avatar Fallback

Re: Ösa 260 problem med drivning

AKKAMAAN  
#686279 Är du säker på att det är en 260 och inte en 280 du har?
FMG/ÖSA 280 Master har mellanaxel-differential vilket gör att bakhjulen kan snurra medan framhjulen står stilla...
På 260 så är det som du säger konstant drivning på framaxel och urkopplingsbar bakaxel på högväxel....

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260 problem med drivning

M.Nygren  
#686284 Jag har 10 mil till maskinen så jag har svårt att kolla tillverkningsnummret
Men är en 260 1983
Kan det vara så att den hamnade tvärt mellan hög och låg i fördelningsväxellådan pga lite lågt lufttryck så driften fram va ur ett tag?
Så här ser den ut inv iaf
Ang körriktnings reglaget på armstödet.....kan det vara så att någon magnetventil inte får tillräckligt med spänning, att det är därför det tar 10-15sek innan den börjar röra på sig.
Bild på fördelningsväxellådan hittar ni längre ner
Tack för att ni tar er tid!!!
Guld värt!
1607871074_screenshot_20201213-151425.png
1607871021_screenshot_20201213-115857.png

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 260 problem med drivning

AKKAMAAN  
#686325
M.Nygren skrev:Jag har 10 mil till maskinen så jag har svårt att kolla tillverkningsnummret
Men är en 260 1983
Kan det vara så att den hamnade tvärt mellan hög och låg i fördelningsväxellådan pga lite lågt lufttryck så driften va ur fram ett tag?
Så här ser den ut inv iaf
Ang körriktnings reglaget på armstödet.....kan det vara så att någon magnetventil inte får tillräckligt med spänning, att det är därför det tar 10-15sek innan den börjar röra på sig.
Tack för att ni tar er tid!!!
Guld värt!
1607871074_screenshot_20201213-151425.png
1607871021_screenshot_20201213-115857.png

Eftersom maskinen fungerar normalt vänd bakåt med körpedalen så är det solklart ett elfel. Mest troligt i körknappen vänd framåt, eller någon del av den kretsen när till kretskortet med reläna. Om det vore något med spänning ut till elventilen så skulle det också ske vid körning med körpadalen eftersom den strömmen kommer som output från styrförstärkaren. Körpedal och körknapp ligger som gemensamma input kretsar till styrförstärkaren.
Det finns relän som kastar om inputkretsarna genom att via stolsensorn känna av stolens läge...
Om du inte har ett elschema som gäller din maskin så kan jag inte hjälpa dig med detaljerna såsom olika kopplingspunkter att mäta på....
Det du kan gör är lossa körknappen, men låt sladdarna sitta kvar, så du kommer åt att mäta med en testlampa om du får spänning ut när du vippar till framåt läge. Om du inte får spänning ut när maskinen inte går framåt men spänningen kommer när maskinen till sist börjar röra på sig, då har du en felande körknapp som måste bytas till en IDENTISK. Alla dessa vippbrytare ser lika ut på utsidan men de skiljer inuti. Alfta Produkter har rätt knapp åt dig för några hundralappar...

Avatar Fallback

Re: Ösa 260 problem med drivning

AKKAMAAN  
#686327 Vad gäller drivning fram så kan det bara vara t ex utslitna splines på nån axel i fördelningslådan eller i framaxelväxeln, men det borde höras som oljud om. Har du du provat om ett av framhjulen driver med diff-spärren ilagd? Om bara det "ena" framhjul driver så har du ett brott på axeln ut till det "andra" framhjulet...
Vad är det för typ av diffspärr på framaxeln? Troligen en typ av diffbroms om det inte är manuell med klokoppling....

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260 problem med drivning

M.Nygren  
#686333 Usch det lät obra 😢
Precis diffbromsen fram sköts automatiskt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 260 problem med drivning

M.Nygren  
#686348 Så det är helt uteslutet att det inte kan vara något med växelföraren (nr7)
Och tryck klockan som ska föra den fram och tillbaka mellan hög och låg.
Att den tvärt hamnade i någon slags neutral?
På den övre bilden verkar det ju finnas ett sådant läge om man ska bogsera maskinen

Jag har inte hört några missljud.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 260 problem med drivning

AKKAMAAN  
#686359
M.Nygren skrev:Så det är helt uteslutet att det inte kan vara något med växelföraren (nr7)
Och tryck klockan som ska föra den fram och tillbaka mellan hög och låg.
Att den tvärt hamnade i någon slags neutral?
På den övre bilden verkar det ju finnas ett sådant läge om man ska bogsera maskinen

Jag har inte hört några missljud.

Visst skulle det kunna vara så. Speciellt om du kör på låväxel och cylindern tappar lufttryck. Men om hög/låg skulle ligga och i neutral ibland och ibland inte så innebär det att den enkelverkande tryckluft-cylindern och gaffeln inte växlar fullständigt till låg växel. Högväxeln läggs med fjäderkraft.
Detta borde höras som missljud men eftersom fördelningsväxellådan sitter i midjeklumpen så kan det vara svårt att höra inifrån hytten

Drar maskinen normalt på både framaxel och bakaxel dvs med allhjusdrift ilagd när högvväxel ligger i, dvs när cylindern inte får nåt lufttryck?

Avatar Fallback

Re: Ösa 260 problem med drivning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686666 Brukar ju va så att tappar du lufttryck så går han i hög o du tappar all drift bak,är en scaniakoppling som kopplar in bakdriften
Men om ena navreduktionen på storhjulen är felaktig så kan han bete sej så där

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260 problem med drivning

M.Nygren  
#686690 Okej!
Men man tycker att man bör höra något slags missljud?
Och sen att den hel plötsligt verkar fungera.....
Om Navreduktionen har havererat ska Den inte vara obrukbar hela tiden då tycker man?
Vart finns det delar till axeln att få tag på?
Senast redigerad av M.Nygren lör 16 jul 2022, 22:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 260 problem med drivning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686724 Framdiffen kan luras så han drar på den sida som är hel
Är grejer från ZF så nån maskinskrot kanske,tror jag har bägge sidor själv liggandes nånstans
Kan förstås va möjligt att nåt knas med fördelningslådan men jag har då inte hört om att han hamnat i mellanläge men allt är förstås möjligt men då borde han skorra till när han slår i framdrivningen

Användarvisningsbild

Re: Ösa 260 problem med drivning

M.Nygren  
#687620
1608305107_screenshot_20201218-161209.png
Okej!
Va till maskinen idag en sväng
Mätarna fungerar si så där, men trycket på luftsidan är troligen lite för lågt.....
Märkte då jag stannade maskinen att det pös igen vid höger torped vägg i motor utrymmet.
Kan det vara säkerhetsventilen?
Vad styr den, och är det normalt att den ska stå och pysa tills tanken är tom?
Finns utbytes eller byter man något i den om den nu skulle vara trasig.
Så här ser den iaf ut...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 260 problem med drivning

AKKAMAAN  
#687644
M.Nygren skrev:Märkte då jag stannade maskinen att det pös igen vid höger torped vägg i motor utrymmet.
Kan det vara säkerhetsventilen?

Detta ser ut att vara fotbromsventilens undersida
Vanligt att de "kleggar" igen med olje-emulsion och börjar läcka...
Den ska naturligvis inte läcka
Går att demontera, ta isär tvätta/rengöra och montera tillbaka...
Varförsiktig sådu inte töjer O-ringarna, för då måste du ha nya såna
Ett par timmars pyssel
Vanligt att kompressorn så är motoroljesmord börjar läcka olja via slitna kolvringar och sedan tillsamman med kondensvatten blir det ett "klet" som sätter ventiler ir funktion....
1608310218_fotbromsventil.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).