Sida 2 av 2

Re: Hydroflex på 1410/1510

Postat: sön 07 dec 2008, 12:29
av kjugekarlsson
Timberjack74 skrev:
Johan_84 skrev:Problemet här nere är väl att jag inte tror vi kan använda brett lastuttrymme överrallt, blir det lite skotningsavstånd skulle vi inte få ta så breda vägar, har diskuterat det med både bönder och "Södrafolk".
Och så ska vi ut på trånga ställen rätt ofta (stenar, lador m.m)
Kan man då bara använda bredden på 70% av hyggena så blir ju inte kalkylen bättre.


Har jobbat med als en par år nu och kan intyga att vägarna ska vara branog smala innan man behöver begränsa lastbredden på als, alt loadflex.



Jag vet inte exakt hur mycket bredd den kräver för att man ska ha den fullt ut, men ibland är det precis vi tar oss fram på sina ställe här nere och vi har Gremomaskiner och kör med, en 1050H och en 950F. Tror inte bönderna skulle vilja ha extra breda vägar för att vi ska köra ut med större och tyngre lass.

Och som Johan_84 skriver så är här mycket jäkelskap ivägen, är det inte nån lojjer sten så är det en lada som skrivs, eller annat elände.

Re: Hydroflex på 1410/1510

Postat: sön 07 dec 2008, 13:53
av Simba
Klart max bredd kräver ju en skaplig väg men redan om man begränsar 2 steg så är han avsevärt bredare än std maskin men iochmed att man kan tilta han rak när maskin annars lutar så går det ändå att köra med förvånansvärt breda lass 8)
Tror att en 1010E med ALS skulle va helt suverän :grin:
Kunde man sen få så tilten skulle gå i automatiskt så skulle lyckan vara (nästan)fullständig

Re: Hydroflex på 1410/1510

Postat: sön 07 dec 2008, 14:11
av masterchief
Tog för givet att tilten var automatisk.
Där ser man vad dåligt påläst man var :oops:

Re: Hydroflex på 1410/1510

Postat: sön 07 dec 2008, 14:29
av Sludent
Lite svårt för tilten att läsa kommande terräng med resultatet att man visar magen rätt ofta, inte så kul...

Re: Hydroflex på 1410/1510

Postat: sön 07 dec 2008, 14:36
av masterchief
Så svårt borde det inte vara att få till.
Fungerar för rottne på H8a och 5005, men lite långsamt är det iofs...
Nu slår sällen en bassväg i sidled så väldigt fort samt boggien jämnar ut en del.
Borde gå o få att fungera med ett gyro.
Naturligtvis med manuellfunktion också.
Ska man se på de blå skördarna så fungerar det bäst i snälla marker medans riktigt tuff terräng så kör man helst manuellt.

Re: Hydroflex på 1410/1510

Postat: sön 07 dec 2008, 14:47
av Sludent
Går du upp på en sten på ena sidan (höger) oh sedan en stubbe på vänster sida när maskinen preis gått ner på höger sida så lutar det rätt kraftigt.

Kör man H-20 så sitter man på rutan vid ett sådan tillfälle då den aldrig hinner hämta upp det snabba kastet, likadant på 1470D.

JD har testat det och hydraliken är inte tillräckligt snabb att häva upp det. Men visst, med teknikutveckling så löses det med tiden.
Rottne är väl dock inget bra exempel, vare sig nivellering eller kranmedföljning av hytt.

Re: Hydroflex på 1410/1510

Postat: sön 07 dec 2008, 14:49
av masterchief
Nu var det inte nivelerande hytterna jag syftade på utan de nivellerande maskinerna 8)

Re: Hydroflex på 1410/1510

Postat: sön 07 dec 2008, 14:54
av masterchief
Sludent skrev:Går du upp på en sten på ena sidan (höger) oh sedan en stubbe på vänster sida när maskinen preis gått ner på höger sida så lutar det rätt kraftigt.

Kör man H-20 så sitter man på rutan vid ett sådan tillfälle då den aldrig hinner hämta upp det snabba kastet, likadant på 1470D.

JD har testat det och hydraliken är inte tillräckligt snabb att häva upp det. Men visst, med teknikutveckling så löses det med tiden.
Rottne är väl dock inget bra exempel, vare sig nivellering eller kranmedföljning av hytt.

I sådana lägen så kör man inte fullt ös utan låter maskinen jobba lite vackert om man har lass på.
Vid de tillfällen man är osäker kan man ju alltid slå ur funktionen.

Re: Hydroflex på 1410/1510

Postat: sön 07 dec 2008, 15:55
av Sludent
Jo, jag vet att du menade dem, och de är ju inte världens snabbaste heller, men det jobbar ju också på annat vis.

Problemet är att alla inte kör lugnt när terrängen kräver det. En stor del av dagens skotarförare har noll koll, tyvärr...