Antalet registrerade skotare ska inte tas som ett absolut mått på hur bra skogsbranschen mår. Många av de skotare som levereras och registreras i år har sålts under fjolåret eller i början av det här året. Efter flera år av stark internationell marknad för skogsmaskiner har de flesta tillverkare haft tjocka orderböcker och långa leveranstider. Något som nu pressas ner vilket vi t ex kunde se i Ponsses delårsrapport som ni kan läsa om här.
Även om maskintillverkarna var tvungna att stänga ner eller gå ner i produktionstakt när Coronakrisen eskalerade i våras så vittnar de flesta företag om att marknaden var på väg tillbaka nu efter sommaren med bra orderingång här i Sverige. Och till skillnad mot vad som hände 2009 efter finanskrisen så har företagen inte tappat ordrar i någon större omfattning i år. Då, 2009, fanns det många månader som företagen hade negativ orderingång. D v s att man var tvungen att annullera fler ordrar än vad man tecknade nya. Men så har det inte varit i år.
John Deere och Ponsse ökar
Det som syns i statistiken hittills i år är att det skett stora förändringar i tillverkarnas marknadsandelar. Störst förändring åt det positiva hållet redovisar John Deere som har levererat 65% fler maskiner jämfört med motsvarande period i fjol och därmed ökat sin marknadsandel till 40%. Ponsse har registrerat 27 % fler maskiner än i fjol och är nu uppe på 20% marknadsandel strax efter Komatsu som har 22%. Sampo ökar också sin marknadsandel om än från en låg nivå. Rottne och Tigercat redovisar klart minskade marknadsandelar hittills i år.
15-tonsskotarna regerar på 10-i-topplistan
Tittar vi på 10-i-topplistan över flest registrerade skotarmodeller så hittar vi fortfarande John Deere 1510G i ohotad ledning. Tvåa är John Deere 1910G och trea Komatsus 15-tonsskotare Komatsu 855. Bland de tio modeller som har flest registreringar hittar vi fyra från John Deere, tre från Komatsu, två från Ponsse och en från Eco Log.
Skolmaskiner driver på registreringen
En intressant reflektion när man tittar lite djupare i registreringsstatistiken är att det har gått ut väldigt många skogsmaskiner till skolorna. Flera tillverkare jobbar med en affärsmodell där de erbjuder nya skotare (och skördare) i en hyresmodell. Skolorna betalar endast för de timmar de använder maskinerna och efter mindre än ett år går maskinerna vidare till en kund som har köpt maskinen som ”skolbegagnad” redan innan den går ut till skolan. Det här ger en stor fördel för skolorna som kan erbjuda eleverna utbildning i nya maskiner av senaste modeller. Vi har pratat med både John Deere och Komatsu som båda arbetar med liknande koncept. Totalt uppskattar vi att det har gått ut mer än 30 skotare i år till svenska skolor som har skogsmaskinutbildning. Det innebär att var tionde skogsmaskin tar vägen via en skola innan den hamnar hos en entreprenör eller ett skogsbolag. Smart upplägg för att göra skogsmaskinutbildningen attraktiv med fräscha maskiner och all heder åt maskintillverkarna för att de bidrar till detta!
Framtiden?
Oavsett hur framtiden kommer att te sig för skogsbruket nästkommande år kan vi vara rätt säkra på att år 2020 blir ett av de bättre åren när det gäller registrerade och sålda skotare i Sverige. Vad som händer framöver är svårt att sia om. Vår tolkning av de signaler vi får är att den svenska marknaden hittills har varit en av de starkaste inom den globala CTL-marknaden i år medan det fanns marknader som började mattas av redan i slutet av 2019. Barkborreangreppen nere på kontinenten har drivit på maskinförsäljningen i flera länder men där är man oroad över vad som händer sedan? Kommer avverkningsnivåerna att minska och i så fall hur mycket? Skogsforum följer utvecklingen och redovisar nya marknadsuppgifter när vi kan summera helåret 2020.
Källhänvisning:
Uppgifterna i vår redovisning av skotardata kommer från Transportstyrelsen. Där registreras näst intill alla skotare som säljs i Sverige. För skördare finns ingen liknande statistik i Sverige men baserat på uppgifter från Finland kan vi anta att det levereras ungefär samma antal skördare som skotare varje år. När de gäller de mindre skotarna, med lastvikter mellan 5-8 ton, så finns det mer att läsa om dem i tråden Mindre skotare minskar i antal
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto