Skotare

Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

24 inlägg 6768 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

AKKAMAAN  
#679067 Japp, glömde säga att R31 sitter i EHC-centralen baktill på stolen tillsammans med terrängstyrningsreläna R34 och R35....

vad gäller de 2-poliga Omron-reläna då finns de att köp på bland annat Elfa. De 3-poliga reläna finns där också...

Glöm inte att kolla sa att inte den beröringsfria induktiva stolsensorn inte tjyvkopplar mot metall med stolen vänd framåt...

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Sören12  
#679242 Skruvade fast alla lösa delar som låg på hyttgolvet och avslutade med att sätta dit det nya renoverade kretskortet. Körde ut ur verkstaden och kom 20 meter. Plockade bort R31 och ingenting fungerade bakåtvänt. Vände stolen och körde framåt och kom 20 meter. Satte tillbaka R31 och vände stolen bakåt och backade runt verkstaden utan problem ca 100 meter. Körde in traktorn i verkstaden igen och stängde dörrarna. Fortsätter i morgon med mer felsökning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

AKKAMAAN  
#679318 På ett enkelt sätt ska vi tesluta fel på körknappen.
Bygla körrikning framåt med en kabelstump mellan EF-kortets anslutning #34 där kabel nummer 106 sitter ansluten, med skruvplintens anslutning #65 där kabel #102b sitter ansluten.

Kom ihåg att byglingen innebär att växel läggs i oavsett vilket läge körknappen står i, så du bör vara försiktig så du inte orsakar nån olycka, använd potentiometern vid start och stopp om du inte vill rycka bort bygel-sladden "i panik". Gör körprovet med körknappen i neutralläge efter att du startat om maskinen.

Min bild avser att visa byglingen på 3 olika sätt, på EF-kortet med anlutningsnummer och kabelnummer till vänster, elcentarlen med anlutningsnummer och kabelnummer i mitten och en bit av elschemat till höger också med anlutningsnummer och kabelnummer. Om maskinen går symtomfritt med byglingen så måste körknappen bytas. Eftersom maskinen går felfritt i båda riktningara vänd bakåt så är det INTE möjligt med nåt annat elfel i t ex potentiometern eller annat

Kritiska frågan är nu om du är 100% säker på att maskinen går felfritt i båda riktningarna när man är vänd bakåt och använder körpedalen?


1605224606_bygla_foerbi_koerknappen_ef-kortet_skruvplinten.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Sören12  
#679471 Jag fick inte tid idag att testa ev fel på körknappen. Fick ett sms från kretskortsreparatören där han påpekade att det fanns en transistor och två kondensatorer på EF-kortet efter att ha kollat på elschemat. Jag hade dagen innan frågat om det fanns ngt på kortet som kan leva ett "Eget liv".
Han sa att när en transistor blir gammal kan den strula även om mätning ser ok ut. Åkte förbi honom och bytte ut transistor och två kondensatorer.
De var aldrig tidigare bytta. De påverkar R44. Testning fortsätter efter helgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

AKKAMAAN  
#679480
Sören12 skrev:De var aldrig tidigare bytta. De påverkar R44. Testning fortsätter efter helgen.

Japp, Transitorns är den som aktiverar R44 när stolen bakåt. Får styrström fron stolsensor reläet R31. Om körknappen lämnats i fram eller back läge när stolen vänds bakåt så ger den andra brytarpole på körknappen hållström på r¤¤ och maskinen går inte köra vänd framåt förrän körknapen går tillbaka till neutralläge. Detta har förbryllat en och annan förare då det vänt stolen framåt, ser att körknappen har valt körriktning men maskinen rör sig inte.
1605302315_stolsensor_r31_r44_ehc_terraengstyrning.jpg
1605302315_r44_hallkrets_pa_koerriktningsknappen.jpg


De två kondensatorerna har med tidsfördröjningar att göra för R18 och R18a och de två reläna kallas "shunt-relän" och är bara "i tjänst" på tvågreppsskördarversion där hydrostatpumpen shuntas över för att driva tvågrepparens matarvalsar. Det fyller dock via sina vilande kontakter varsin strömmatningsfunktion till körpotentiometer resp styrförstärkaren.

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Sören12  
#680014 Passerade verkstaden när jag hade varit ute och märkt ut en slutavverkning. Kunde inte låta bli att gå in och sätta tillbaka EF-kortet med de nya komponenterna. Backade ut ur verkstaden och fortsatte varvet runt utan problem. Fortsatte att köra ett varv framåt med körpedalen också det utan problem. Vände mig framåt och började köra och efter 30 meter ryckte det lite i traktorn och jag stannade och tänkte en framgång för den stannade inte av egen vilja. Petade i körknappen igen och körde med full fart två varv runt verkstaden utan problem. Fortsatte sedan med att köra ytterligare 1 km både med och utan effektreglering inkopplad utan problem. Körde sedan in den på verkstaden igen. Fortsätter imorgon med mera provkörning innan jag tror att jag kanske har hittat felet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Sören12  
#680379
1605600683_20180413_105802_001.jpg
1605600662_20201115_132642.jpg

Körde igår ytterligare 30 min med stopp och start. Flyttade lite grejer innan snön kommer. Maskinen gick som den skulle. Inga stopp eller ryckningar. Det känns nu kanske mera säkert att felet var den lilla transistorn. Funkar maskinen närmaste gångerna ska jag rama in den och sätta upp den på väggen som påminnelse hur en så liten grej kan kosta så mycket tid och pengar. Bifogar en bild på komponenterna jag bytte och ÖSA:n som nu rullar. Jag hittade en liten fyrkantig vit liten (6-7 mm) grej på kretskortet som man kan vrida runt en knapp på. Vad kan den ha för funktion ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

AKKAMAAN  
#680457
Sören12 skrev:Det känns nu kanske mera säkert att felet var den lilla transistorn.


Japp om den tjyvläcker utan tändström från stolsensor reläet R3 och plötsligt och aktiverar R44 så kommer R44 att bryta matningen till potentiometern. R44 får hållkrets från körknappen och maskinen går inte rubba förrän körknappen "passerar neutralläge" vilket gör att hållströmmen tilll R44 bryts
1605628750_r44_hallkrets_pa_koerriktningsknappen.jpg

Jag hittade en liten fyrkantig vit liten (6-7 mm) grej på kretskortet som man kan vrida runt en knapp på. Vad kan den ha för funktion ?

Det är en trimpotentiometer för nån tidsfördröjning på hydrostaten tror jag det var. Ska se om jag hittar igen det...

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Sören12  
#683459 Körde mina första två lass (vindfällen) nu när det har frusit på en aning. Inga stopp under dessa två timmars körning. Så nu är jag ändå mera säker på att felet är åtgärdat. Hoppas att alla som varit inne och läst om mitt problem har fått lite tips om hur saker och ting hänger ihop.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).