Sida 2 av 2

Re: Band eller kedjor fram?

Postat: lör 06 dec 2008, 18:19
av NZ
Är det någon här som har gjort nån riktig mätning hur mycket det skiljer i bränsle med eller utan band.
Kanske kan vara så att det är värt att skydda däckena också, för risken att riva sönder däckena lär ju minska ganska rejält. Så kanske man kan spara i punkakostnad vad det drar mer bränsle om man ser på lite längre sikt. Kan man även spara någon fastkörning så är väl det plus också.

Re: Band eller kedjor fram?

Postat: sön 07 dec 2008, 14:07
av GremoNiclas
NZ skrev:Är det någon här som har gjort nån riktig mätning hur mycket det skiljer i bränsle med eller utan band.
Kanske kan vara så att det är värt att skydda däckena också, för risken att riva sönder däckena lär ju minska ganska rejält. Så kanske man kan spara i punkakostnad vad det drar mer bränsle om man ser på lite längre sikt. Kan man även spara någon fastkörning så är väl det plus också.


Tänker skördarföraren till så är däckproblemet ur världen, nästan... :wink:
Låga stubbar, snirkla runt de värsta stenhögarna och inte köra över blöthålen, t.ex.

Re: Band eller kedjor fram?

Postat: sön 07 dec 2008, 14:53
av grotförare
GremoNiclas skrev:
NZ skrev:Är det någon här som har gjort nån riktig mätning hur mycket det skiljer i bränsle med eller utan band.
Kanske kan vara så att det är värt att skydda däckena också, för risken att riva sönder däckena lär ju minska ganska rejält. Så kanske man kan spara i punkakostnad vad det drar mer bränsle om man ser på lite längre sikt. Kan man även spara någon fastkörning så är väl det plus också.


Tänker skördarföraren till så är däckproblemet ur världen, nästan... :wink:
Låga stubbar, snirkla runt de värsta stenhögarna och inte köra över blöthålen, t.ex.



håller med dig GremoNiclas! visa har tydligen svårt att göra låga stubbar, vist ibland går de inte att undvika visa saker men i den mån de går iaf! de skulle spara mycket på däcken iaf!

Re: Band eller kedjor fram?

Postat: sön 07 dec 2008, 15:21
av masterchief
Intressant det här med stubbar 8)
Jag upplever det som svårast att hugga bra stubbar på tallmarker.
Är en evig diskussion med de "fördömda"tm Spindeln :lol:
Laborerade lite för ett par 3 veckor sedan när jag högg 1a gallring medelstam 0,08.
Typiska tallmarker, berg i dagen och svackor.
Körde en dag kapade precis i moss/riskanten på stubbarna, körde ca 50m3fub den dagen.
ca 10% av rotkapen hade mörka skuggningar av humus mm som kedjan dragit med sig.
Bytte 2 kedjor, en var slö och en var stensågad.
Stubbarna blir i det här fallet 1,5dm till 2,5dm höga när man kört över dem med hjulen då mossa/ris trycks ned.
Körde en annan dag, identiska förhållanden.
Högg 45m3fub.
Satte verkligen ned aggragatet, 90% av kapen hade föroreningar på rotskäret.
Bytte 9kedjor, ingen var stensågad utan de var allmänt slöade.
Stubbhöjd efter överkörning var här 1-1,5dm
Frågan är var man ska dra gränsen?
Skillnaden för mig mellan de 2 dagarna var att jag fick köra en timme gratis pga kedjekostnad samt minskad produktion.
Gran är enklare att hålla lågt då de inte sår i mossa och ris i samma utstäckning som tall.

Re: Band eller kedjor fram?

Postat: sön 07 dec 2008, 16:34
av markberedarn
kör med band fram och bak har provat att köra utan band fram men dom åkte på ganska fort igen dels för de blev stor skillnad på bärigheten och så blev den mycke stötigare men de har stor betydelse hur spända band man kör på jag kör med banden så de blir en liten svaka mellan hjulen de rullar boggin över hindren och boggin slår inte ner lika hårt som med jätte spända band och så rullar dom lättare när dom inte är så spända.
och som däck skydd är banden ganska bra men tätta kjedjor är nog snäppet bättre just för vassa stenar och stubbar men då är de ju de där med insticken i kjedjorna som tar hårt däck sidorna.
Band eller kjedjor de är en fråga som beroende av hur landet man kör i ser ut synd att de tar så lång tid att skifta imellan

Re: Band eller kedjor fram?

Postat: sön 07 dec 2008, 19:56
av NZ
GremoNiclas skrev:
NZ skrev:Är det någon här som har gjort nån riktig mätning hur mycket det skiljer i bränsle med eller utan band.
Kanske kan vara så att det är värt att skydda däckena också, för risken att riva sönder däckena lär ju minska ganska rejält. Så kanske man kan spara i punkakostnad vad det drar mer bränsle om man ser på lite längre sikt. Kan man även spara någon fastkörning så är väl det plus också.


Tänker skördarföraren till så är däckproblemet ur världen, nästan... :wink:
Låga stubbar, snirkla runt de värsta stenhögarna och inte köra över blöthålen, t.ex.


Det måste ju bli nästintill perfekt när skotarförarna kör skördare :lol:

Re: Band eller kedjor fram?

Postat: mån 15 dec 2008, 17:18
av Knegarn
Nu har jag precis skott upp 830-n med eco-trac fram och magnumen sitter på bak! nu borde vi flyta på grumligt vatten :P
Den blev o se ut lite som simbas 1710 fast i pocketformat :grin:

Re: Band eller kedjor fram?

Postat: mån 15 dec 2008, 19:17
av Thunborg
Knegarn skrev:Nu har jag precis skott upp 830-n med eco-trac fram och magnumen sitter på bak! nu borde vi flyta på grumligt vatten :P
Den blev o se ut lite som simbas 1710 fast i pocketformat :grin:

Kamera :roll: klick och fram tonar en bild :))

Re: Band eller kedjor fram?

Postat: mån 15 dec 2008, 19:54
av Knegarn
det blev så mörkt, jag tog nog en bild :smile:
Jag ska ta en ny imorron!
Jag var precis o titta till sabrina, hon kör kvällskift på en 0,3 slutavverkning. Det gick riktigt bra, låg på 19 m3/h.
Hon är duktigt vår lilla fröken :grin:

Band eller kedjor fram?

Postat: fre 26 dec 2008, 17:59
av gremo 1050f
helst kedjor fram för banden gör så det gå så j...la stutsigt men bak har man ju inte så ont av det och det bär upp bra. Och kedjor fram Ofa Twist.