Skotare

Eco Log 594F – först ut i ny maskingeneration

1 inlägg 7352 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eco Log 594F – först ut i ny maskingeneration

Torbjörn Johnsen  
#628059 Eco Log i Söderhamn lanserar nu sin nya generation skogsmaskiner i F-serien. Först ut är skotaren 594F och Skogsforum har varit ute och tjuvtittat på prototypen. F-serien är en ny skogsmaskingeneration med den mest påtagliga skillnaden att alla maskiner nu levereras med motorsystem som klarar de hårda utsläppskraven i enligt EUs Stage V.
$matches[2]


Steg-5 motorn har testkörts i Eco Logs skogsmaskiner under ett och halvt års tid och Eco Log ser lägre bränsleförbrukning och en markant minskad åtgång av AdBlue. Detta tack vare att steg 5-motorn och tekniken med partikelfilter har en annan efterbehandlingsstrategi (mer om det i PDF som länkas in längst ner i tråden). Storskotaren Eco Log 594F får även en ny växellåda som ger ökad dragkraft. En något lägre utväxling ger förutom högre dragkraft även att trycket kan sänkas i transmissionen vilket ger mer dynamik och en jämnare gång. Båda skotarna 574F och 594F får ett designlyft med många smarta detaljer som underlättar vardagen för förare och entreprenörer.

Bamsig prototyp av nya Eco Log 594F
Skogsforum besökte Hälsingeskogarna för några veckor sedan och fick då en genomgång av den nya skotargenerationen och då speciellt Eco Log 594F. Första prototypen skotade slutavverkningsvirke på ett hygge och det är en imponerande upplevelse när den fullastade 20-tonsskotaren kommer gungande med fullt timmerlass ut mot avlägget. Måååånga kubik är det!

Volvomotor för de senaste utsläppskraven
En viktig milstolpe som nu checkas av med den nya F-serien är att alla motorsystem framöver klarar den senaste nivån för utsläppsrätter: EUs steg 5 (stage V). Den största skillnaden i kraven gentemot steg 4-nivån är att partikelnivån nu måste vara lägre. Därför utrustas motorerna med partikelfilter och skotarna får även en ny kylare som optimerats för steg 5. Eco Log säger själva att

”Störst förändringar sker på efterbehandlingssidan där man adderar en ny box som innehåller en Diesel Oxidation Cat (DOC) eller en ”förkatalysator” som hjälper till att slutföra förbränningen innan avgaserna går in i den andra delen, Diesel Partikel Filtret (DPF).

Många är rädda för partikelfilter i skogen då det skapas väldigt höga temperaturer i samband med renbränning av filtret. Till skillnad från många andra aktörer har Volvo satsat på en annan teknologi som gör att det inte behövs en extra bränsleinjektor i avgassystemet då filtret ska brännas rent. Istället har man adderat ett spjäll efter turbon som tillsammans med motorns ordinarie insprutningssystem hjälper till att reglera temperaturen på avgaserna. Det ger att avgassystemet bränner rent sig själv kontinuerligt vid en lägre temperatur under normala förhållanden vilket också bidrar till en bättre bränsleförbrukning.”


Vill du läsa mer om de olika stegen när det gäller avgasutsläpp så har Fredrik gjort en bra genomgång i tråden: Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner

Eco Logs maskiner har Volvo Pentamotorer i F-serien precis som i E-serien men motorsystemet har nu alltså uppgraderats till steg 5. Eco Log framhåller ofta hur nära och bra samarbetet varit med Volvo Penta och hur de kunnat jobba tillsammans för att optimera motorlösningarna för varje maskinmodell. Pentamotorerna har nu använts i Eco Log-maskinerna sedan 2016 (skördarna) och 2017 (skotarna).

Ny framram ger nya möjligheter
För att få till en bra motorlayout för steg 5-lösningen har framramen på skotarna fått en ny design och utformning. Det här har öppnat för en hel del smarta lösningar som förenklar underhåll och bidrar till ökad säkerhet. Försäljningschefen Mikael Frimodig visar vad som är nytt och du kan även se detaljerna i videon här nedan.

-Ny motorhuv med större öppningsvinkel ger bättre åtkomlighet. Elektronisk öppning och stängning av huven.

-Trots att det nya partikelfiltret klämts in under huven går det att komma åt att öppna motorns ventilkåpa utan filterdemontering. Även fortsatt bra åtkomst av alla servicepunkter.

-Grillen öppnas enkelt åt sidan för smidig rengöring av kylaren.

-Större fendrar ger plats för verktygslåda på ena sidan och på andra sidan har batterierna nu flyttats ut i fendern för enklare åtkomst.

-Påfyllning av AdBluetanken har placerats i midjan, bekvämt intill bränsle- och hydrauloljepåfyllning.

-Centralsmörjningen har fått en lättåtkomlig men väl skyddad plats i midjan.

-Nya positionsljus ger tillsammans med lysande logga i grillen en grym front!

$matches[2]


$matches[2]


$matches[2]


$matches[2]


Snart ute på marknaden
Försäljningsstarten för skotaren Eco Log 594F och övriga maskiner i F-generationen sker idag (28 februari 2020) och de första maskinerna beräknas bli levererade till kund under Q2 2020. Alltså redan om två-tre månader.

$matches[2]


Fakta om Eco Log 594F
Lastförmåga: 20 ton
Maskinvikt: 23,5 ton

Motor: Volvo Penta 6 cyl D8 – 7,7 l, Stage V
Motoreffekt: 235 kW/320 hk
Vridmoment: 1310 Nm
Bränsletank: 195 liter

Transmission: Hydrostatisk Mekanisk
Dragkraft: 260 kN
Maxhastighet: 20 km/h

Ökad maskinvikt
Jämför man maskinprestanda mellan F- och E-generationen så är det inga stora skillnader. Ökad dragkraft för Eco Log 594E har nämnts. F-versionen blir också lite tyngre. Främst p g a partikelfilter och ändrad kylare men också något p g a den ändrade framramen med tyngre huv och större fendrar. Ett lastindex för 20-tonsskotaren på 0,85 får ändå betraktas som bra idag men det är då vikt utan band. Skotarna får även en något mindre bränsletank än tidigare (195 liter jmf med 220 liter i F-serien) men Eco Log tror att det ska gå att köra lika länge mellan tankningarna tack vare minskad bränsleförbrukning.

Flest Eco Log 574 i Sverige men Eco Log 594 ökar
Sedan lanseringen av E-serien 2017 har det registrerats totalt 46 skotare i E-generationen under 2017 - 2019. Drygt 60 procent av dessa är 574-skotare (14 ton) och knappt 40 procent 594 (20 ton). Under de senare tid har det dock varit 50/50 mellan de två skotarstorlekarna och det ser ut som att intresset ökar för de största skotarmodellerna generellt i Sverige. Man kan säga att Eco Logs skotarprogram av idag med 14 och 20 tons lastförmåga täcker in två tredjedelar av den svenska skotarmarknaden rent storleksmässigt. Troligtvis är detta även den lönsammaste delen av skotarmarknaden. En tredjedel av skotarna som säljs i Sverige har dock lastvikter under 14 ton och frågan är om Eco Log vill vara med och slåss om den här delen av marknadskakan också framöver? Det återstår att se.

Här hittar du en artikel om Eco Logs skogsmaskintillverkning i Söderhamn (inkl video från tillverkning av skördare) och här finns en video på den första prototypen för Eco Log 594F:



Vill du se mer detaljer om hur avgasreningen i Volvo Pentas Steg-5 motorer fungerar så finns en intressant PDF här.
Steg 5 i korthet-EcoLog.pdf


Fler bilder på Eco Log 594F:

$matches[2]


$matches[2]




   TS
Rottne skotare
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).