Sida 3 av 7

Postat: lör 08 nov 2008, 19:55
av stihl
berätta mer om nallarna

Postat: lör 08 nov 2008, 20:13
av Famag
En bekant kör fortfarande med sin nalle. Kanske ingen höjdare nu för tiden när komfortablare saker finns.
Men som han säger, han vill inte ha någon plasttraktor och leksaksvagn till det han skotar ut.

minnen

Postat: sön 09 nov 2008, 09:37
av backman
Ett litet minne om Nallen.En kall morgon ca 20 grader Kopplingen gick ej att trampa ner på grund av myrdynga och is på buk plåten. Det var att tända en ved brasa under och försöka hacka bort is och lera under pedalen men efter en stund poffade det till och det började brinna under hytten lågor slo upp runt växellådan Ingen brandsläckare tror inte det var så vanligt då med släckare Som tur va hadde jag en lättmetallschyffel i bilen så jag skottade in snö i hytten och motor så det gick bra den gången.
Ja det har hänt många episoder under mina ca50år i skogen.Från hästen och svans till motorsåg och skotare.mm.....

Postat: sön 09 nov 2008, 10:38
av Pensionär
Hade ju tidigare nämt att nallen var besvärlig att flytta på väg. En vinterdag när de skulle flyttas till nytt ställe, så hade de gjort vägen riktigt fin. Perfekt för vm finalen i ishocky. Fast de gick bra att ta sig fram ändå. Hade kört några kilometer och närmade mig den enda större backen på vägen.
Kom bra uppför, tills de bara var en liten bit kvar. Maskinen börjar gå baklänges och glider ner efter backen.
Otroligt nog lyckades jag hålla den på vägen ända ner, men helt lugn var man inte när man stod stilla. Tur att det inte var några bilar ute den morgonen.
Efter lite funderande monterades banden på och så körde jag en omväg över några åkrar och genom en liten myr tills jag kom ut på andra sidan backen.
Sen monterades banden av och färden fortsatte. Herregud vilket slit de var på den tiden. Ännu denna dag när jag kommer till samma ställe en vinterdag och vägen är nypolerad tänker jag ofta tanken, varför provade jag?

Postat: sön 09 nov 2008, 10:46
av Simba
Hur fick ni i gång grejerna på morgonen när det varit ner mot -30 grader?Idag finns ju webasto o andra hjälpmedel men ändå är man väl inte riktigt säker så hur gjorde ni?En brasa under lr?

Postat: sön 09 nov 2008, 10:55
av M_M
Simba skrev:Hur fick ni i gång grejerna på morgonen när det varit ner mot -30 grader?Idag finns ju webasto o andra hjälpmedel men ändå är man väl inte riktigt säker så hur gjorde ni?En brasa under lr?

Blåslampa!

😈

Postat: sön 09 nov 2008, 11:43
av Pensionär
Precis som jag har skrivit tidigare, och någon annan också. Elda brasa.

Men vanligaste metoden var att hålla maskinen igång. I alla fall gällde de för mig eftersom vi körde skift. Fanns ju inget fack och gnäll om övertids arbete då. Utbrändhet existerade ju inte heller, vill minnas att de kallades lathet på den tiden.
Skall inte tas negativt av någon, berättar bara hur det var.

Postat: sön 09 nov 2008, 12:57
av Skogshuggarn
En annan variant för att få igång maskinen i rejäla minusgrader, var att på kvällen tappa ur motoroljan i en plåthink och plocka in batteret i kojan.
På morgonen så värmde man bara upp oljan på vedkaminen- trattade tillbaka den i motorn och fast med ett "piggt" batteri.

En jäkla procedur om man jämför med dagens motorvärmaralternativ,,,,, :wink:

Postat: sön 09 nov 2008, 13:13
av Skogshuggarn
För er som gillar "gamla järn" från svunna tider. så kan jag rekommendera Skogsmuseumet i Lycksele.
Jamtli i Östersund har också en del att bjuda på - dock inga maskiner.

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=1135

Postat: sön 09 nov 2008, 14:10
av backman
Det fans ju värmare att koppla på med slangar och snabbkopplingar som man värmde en kopparspiral .Med gasol eller med blåslampa som var väldigt effektiva.

stornalle

Postat: fre 14 nov 2008, 18:05
av stihl
Finns det någon film på nätet där dom kör med stor eller lill nalle?

Postat: fre 14 nov 2008, 21:16
av Magnus M
backman skrev:Det fans ju värmare att koppla på med slangar och snabbkopplingar som man värmde en kopparspiral .Med gasol eller med blåslampa som var väldigt effektiva.


Sån värmare hade jag på Catlastaren jag körde i lumpen. Det var -86!!

Magnus M

Postat: fre 14 nov 2008, 21:22
av Thunborg
Magnus M skrev:
backman skrev:Det fans ju värmare att koppla på med slangar och snabbkopplingar som man värmde en kopparspiral .Med gasol eller med blåslampa som var väldigt effektiva.


Sån värmare hade jag på Catlastaren jag körde i lumpen. Det var -86!!

Magnus M

Ja det hade vi på en del maskiner när jag gick skogsskolan , 90-93 :shock:
Slocknade bra man drog en riktig brakis 😈

Postat: fre 14 nov 2008, 22:16
av Slurfi
Magnus M skrev:
backman skrev:Det fans ju värmare att koppla på med slangar och snabbkopplingar som man värmde en kopparspiral .Med gasol eller med blåslampa som var väldigt effektiva.


Sån värmare hade jag på Catlastaren jag körde i lumpen. Det var -86!!

Magnus M

Yess!
Jag körde åxå Cat bandlastare med spetsplog på A8 Boden 1987-88
värmde med blåslampa, även på N88;an vår eminenta NOT, dragbil.

Re: Stornalle

Postat: mån 01 dec 2008, 21:47
av stihl
Hur stora lass kunde man ta med respektive maskin stor-liten nalle? Var det stor skillnad på drift med vanligt traktor mönster eller special mönster som jag sett på en del bilder?