Skotare

Valmet 828 smäller i fördelningslåda för hög o låg.

8 inlägg 4247 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 828 smäller i fördelningslåda för hög o låg.

gson  
#621383 Fått den stora äran av en kompis att plocka ned fördelningslådan i det lilla utrymmet under kranfoten kommit så långt att gaveln är lös en cm men det är nogot mer som hindrar , får nog skära lite i ramen på båda sidor om den ska komma ut. Är det nån som har en sprängskiss till lådan då den inte finns med i reservdelsboken.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 smäller i fördelningslåda för hög o låg.

Fredi  
#622437 Kan nog vara ganska omöjligt att renovera lådan på plats 😬 Har under åren renoverat några 820 lådor och jag har nog alla gånger delat på maskin bakom framaxeln.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 smäller i fördelningslåda för hög o låg.

machonisti  
#622489 På farsans maskin skar vi bort en bit av ramen, gaveln kunde då lyftas bort. Två gånger har vi gjort ingrepp på lådan. Första gången redan 91 eller 92. Ramen har inte spruckit utan verkar helt felfri just där.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 smäller i fördelningslåda för hög o låg.

machonisti  
#622500 Kollade i mina böcker! Har heller ingen bild.
Tycker mig minnas att själva lådan inte var så knepigt byggd annat än att det var trångt.
Men ändå minns jag det som att nåt var jobbigt.

Avatar Fallback

Re: Valmet 828 smäller i fördelningslåda för hög o låg.

gson  
#635055
1585807507_inbound3216772118390728337.jpg
1585807368_inbound6643174435034118383.jpg
Det går faktiskt att plocka locket till fördelningslåda under kranfoten men måste plocka vidare för mutter som håller pinjongaxeln har skruvat av sig och axeln åkt in en bit i framaxel så det blir att ta bort hela lådan. :((

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 smäller i fördelningslåda för hög o låg.

machonisti  
#635113 Hit men inte längre!
Så långt har vi gått ett flertal gånger. Lådan gick utan olja och maskin flyttades på väg. Blev naturligtvis varm med lager som skar. Troligen blev den vind för efter det äter den kugg och lager i en icke önskvärd takt.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 828 smäller i fördelningslåda för hög o låg.

machonisti  
#635114 Knäpp nån bild då hela lådan är borta!

Avatar Fallback

Re: Valmet 828 smäller i fördelningslåda för hög o låg.

gson  
#704408 Fördelningar på plats inget fel i lådan men däremot pnjongaxelns lager trasiga renoverat och återmonterat på plats i ramen under kranfoten..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).