Skotare

Ny här, valmet 830

6 inlägg 3793 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny här, valmet 830

JBeccau  
#619094 Tjo! Ny här på skogsforum, tänkte de va dax nu när man tog sig in i skogsbranchen igen :-bd Kör nu en valmet 830 så är det någon som har råd och tips om denna maskin får ni gärna dela med er!



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Ny här, valmet 830

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619150 Verkar vara en trevlig maskin. Höll på att köpa en men så blev den såld mitt framför näbben på mig.

Avatar Fallback

Re: Ny här, valmet 830

valmet8604  
#619196 har kör både valmet och komatsus 830. Jäkligt bra maskin att köra med stark som fasiken i kranen, liten och smidig i gallringen och hyfsat bra i slutavverkning, nackdelarna som är på den är att det är inte så bra att lägga virket emot grinden i botten då på sikt du sliter ut svanhalsen (foten där kranen är fast bultad i) kan börja spricka, samt att det är inte så bra att ha band fram på maskinen om du inte har stoppklackar på boggilådorna.

Användarvisningsbild

Re: Ny här, valmet 830

JBeccau  
#619198 Aha! Nu e de så att dom smälde på breda band å de har redan tagit bort en del av hyttplåten med våld... hehe
Men ja den Scan halsen är lite smått i vägen.. 😤
i övrigt verkar den funka bra!

Hade önskat att backkameran hade funkat så man inte behöver vrida sig så mycket 🙃 skärmens knappar lyser när man trycker på power men skärmen e svart och det händer inget när jag trycker på "menu" 😢

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny här, valmet 830

valmet8604  
#619200 Ja tänker man inte på att skruva dit "klackarna" på boggilådorna så rensar banden bort plåtarna 😢
Jag brukar göra så att jag jämn drar virket och lägger det sedan inte emot grinden i botten utan gör det i höjd med grind skarven, då jag tror det sparar den mest.
Hmm låter som att skärmen har gett upp och tyvärr kanske det bara är till att byta men kolla med komatsu innan de kan ha någon ide på vad det kan vara

Avatar Fallback

Re: Ny här, valmet 830

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619202 Gremo har också en sån där svanhals men där är grinden vinklad så att svanhalsen är skyddad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).