Skotare

Rottne RG83, packningar i vridkolvar slits rätt fort

9 inlägg 3418 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne RG83, packningar i vridkolvar slits rätt fort

granqvist  
#605260 Hej Forumet.

Lite bakgrund om min skotare. Det är en Rottne Blondin årsm. -73. Har ersatt original RG70 med en RG83. 83an härstammar från en brandskadad maskin. Det vill säga i samband med monteringen var alla slangar och packningar närmast basmaskin i behov av byte, inklusive kranens vridkolvar.

I mitt självverksamma skogsbruk, samt mycket småskaliga entrepenadverksamhet blir det inte många timmar per år på maskin. Har nu kört ca 4-500 timmar med RG83an när vridhuset blev fyllt av hydraulolja och det börjad sippra ut övre vägen och ner längs med fundamentet. Felet låg i vridkolvspackningarna som slitits ner. Efter byte blev det torrt.

Är inte slitaget på vridkolvarna lite väl stort? Är det för mycket glapp i kuggspelet som sliter ner packningarna? Dags att kolla läget med schimsningen mot kuggstången?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Rottne RG83, packningar i vridkolvar slits rätt fort

majasally  
#605283 Jag har en Blondin-78 som råkade ut för samma sak förra hösten. Stort hydraulläckage i tornet blev det. Funderade också om det är glappet som gör det, har inte vågat mig på en justering ännu av kuggspelet. Någon här kanske som kan hjälpa oss.

Avatar Fallback

Re: Rottne RG83, packningar i vridkolvar slits rätt fort

AKKAMAAN  
#605300 En intressant frågeställning.
Filosoferar lite här nu...
Om kuggstångens stödlager mot kuggkransen på pelaren slits så kommer kuggstången att pressas ut från kuggkransen vid belastning av de snedställda kuggarna. Det medför att kuggstången kommer att böjas något och eventuellt kantställa kolv och kolvtätningar. Då kan man tänka sig att kolvtätningen kommer att ligga an och täta sämre mot cylinderröret.
Om maskinbranden hettade upp plasttätingarna så att de tappade spänste och "hårdnade" så var det kanske främsta orsaken till att de läckte. Stödlagret för kuggstången kan ha fått samma "värmebehandling" och gått samma öde...
Hur stort är kuggstångsglappet mot lagret och/eller kranspetsglappet vid kranvridning?

Avatar Fallback

Re: Rottne RG83, packningar i vridkolvar slits rätt fort

majasally  
#605438 Om minnet är med mig nu mitt i vintern så tror jag att jag har ett glapp ute vid kranen på ca 80-90 cm. Maskinen står översnöad långt ute i skogen så har ingen möjlighét att kolla exakt förrän till juni när jag startar upp den

Användarvisningsbild

Re: Rottne RG83, packningar i vridkolvar slits rätt fort

Fredi  
#605523 80-90 cm ! 8-9 cm borde de kanske vara om det är i skick. Kuggstångens glidkloss i mitten kanske är plast så den ha smält bort i branden eller är det brons eller mässing på denna kran?

Avatar Fallback

Re: Rottne RG83, packningar i vridkolvar slits rätt fort

Blondin 750  
#605531
1578503541_a7218d95-c5db-4394-b1ab-7a510bfc2fae.jpeg
Lite hjälp på vägen, men givetvis kom de i fel ordning..

Avatar Fallback

Re: Rottne RG83, packningar i vridkolvar slits rätt fort

AKKAMAAN  
#605536
majasally skrev:Om minnet är med mig nu mitt i vintern så tror jag att jag har ett glapp ute vid kranen på ca 80-90 cm. Maskinen står översnöad långt ute i skogen så har ingen möjlighét att kolla exakt förrän till juni när jag startar upp den

Det är ett ganska stort glapp på en std "5.5m-6m" skotarkran.

Avatar Fallback

Re: Rottne RG83, packningar i vridkolvar slits rätt fort

majasally  
#605553 Glömde att nämna att min kran är 8,5 m lång, men det motsvarar nog ändå inte 8-10 cm på 6 m.

Avatar Fallback

Re: Rottne RG83, packningar i vridkolvar slits rätt fort

AKKAMAAN  
#605576
majasally skrev:Glömde att nämna att min kran är 8,5 m lång, men det motsvarar nog ändå inte 8-10 cm på 6 m.

Om glappet är 85 cm på 8.5 meter utligg så är det ju 1 dm glapp per meter kran, dvs 6 dm på 6 meter.
Men vi får inte glömma att det finns flera ställen som kan glappa. Så om kranspets glappar 80-90 cm så kan ju en mindre del av det glappet komma från ledtappar för huvudarm och vipparm (samt utskjutet om man "drar" i gripen).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).