Skotare

Rottne rapid 89

61 inlägg 20550 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#605226
1578342923_img_20200106_152407.jpg

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#605228
Ajbil skrev:Men skulle det kunna förklara mot trycket, oljetrycket kommer väll i den klena ledningen?
Det finns två lampor p-broms och p-brake den sista lyser men tycker maskinen rullar lätt,

Saken är den att Orbitrolen behöver mottryck för att kunna öppna den roterande riktningsventilen. När du lossade slangarna så roterade hela orbitrolen. Och det var mätpumpen i Orbitrolens nedre del som levererade oljan...

Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

Sti L  
#605387 P bromslampen kan lyse om det fattas olje til bromsen, det står en burk bak motor type gammel bil. Er den tom har du luft i kretsen og bromsn ligger litt på.

Avatar Fallback

GtgRe: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#605477 @Ajbil
Du har PM

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#619808 Trodde jag hitta, felet hydraulfiltret var igensatt, nu har jag gjort rent tanken och monterat nytt filter och fyllt på ny olja,
Väntar på packningar till lyftkolven, men pluggade ledningarna så jag kunde provstarta,
Men fortfarande samma fel. Kollade på orbitrolen går en klenare singnalleding och fyra 1/2 tum slangar två av dom går till hydraultanken och dom andra till något fördelnings block, där 4 st går till styrcylindrarna två till ventilpaketet, trodde det skulle vara bara en till tanken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#619918
Ajbil skrev:Trodde jag hitta, felet hydraulfiltret var igensatt, nu har jag gjort rent tanken och monterat nytt filter och fyllt på ny olja,
Väntar på packningar till lyftkolven, men pluggade ledningarna så jag kunde provstarta,
Men fortfarande samma fel. Kollade på orbitrolen går en klenare singnalleding och fyra 1/2 tum slangar två av dom går till hydraultanken och dom andra till något fördelnings block, där 4 st går till styrcylindrarna två till ventilpaketet, trodde det skulle vara bara en till tanken.

Jag har hydraulschema (åt dig) om du ger mig din maskins tillverkningsnummer
Fota helst då det är en lång nummerkod som skall tolkas...

För övrigt se PM från mig...
1579459755_rottne_rapid_1989_tillverkningsnummer_placering.jpg

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#619939 Trodde det var skylten med nr du ville ha, ok ska kol.a det nr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#619954
1579464730_img_20200111_111653.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#620589 Hittar inget stansat nr där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#620590 Bara en skylt på hytten

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#620591 Skylt på hytten
1579756478_img_20200122_155718.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#620649
Ajbil skrev:Skylt på hytten

Tack Jag tror det funkar, väntar på hydraulschemat skall dyka upp

Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#621440 OK, har erhållit hydraulschema maskinen. Rottne har välvilligt besvarat min förfrågan.
Det ser i princip ut som jag "spånat" tidigare.
Det är ett "Avlastat Konstanttrycksystem".
Det sitter en 0.8 mm strypning i ventilpaketet som är kritisk för tryckpåställning/avlastning av pumpen.
Tillika viktigt för avlastningen är att trycket nedströms denna strypning är "noll" och det kräver att det går ett flöde eller signalflöde genom 0.8-strypningen, ventilpaketets centrumkanal samt genom orbitrolventilen som ligger i serie med ventilpaketet. Den korrekta funktionen är att när en av alla ventiler inklusive orbitrolen påverkas så avbryts flödet, trycket nedströms 0.8-strypningen ökas och signalerar till pumpens tryckkompensator att ställa på max arbetstryck. Uppenbarligen så är det något som hindrar detta flöde i signalkretsen. Och mest troligt är det något inuti orbitrolventilen. Detta kan konstateras om man lossar returledningen från orbitrolventilen och ser om det kommer ett signalflöde. Om inte så är nästa steg är att man lossar signalledningen som går in i orbitrolventilen och ser om pumpen avlastas dvs att då skall det komma signalflöde ur ledningen. Om inget flöde kommer så sitter felet bakåt i signalkretsen mot ventilpaketet. om det kommer flöde ur signalledningen så är orbitrolventilen felande, troligen nåt förorenande föremål.
Klart Slut
Over! :d
Jag länkar all info jag erhållit i en länk på PM
Här är min analys av hydraulschemat
1580135513_rottnerapidr20719_schema_25%avlastad.jpg

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#621564 Tack för all tid du lagt ner,
Hittade felet i eftermiddags, kom ingen olja till singnalleding på ventilpaketet som leder fram till orbitrolen som sitter i änden på ventilpaketet, där innanför finns två ventilpaket som styrs av tryckluft är tydligen till för extra utrustning då alla fyra ändarna slutar med snabbkopplingar, visade sig då jag knackade på den ena kolven att motorn ändrade ljud och gick lättare, har smörjt upp den även tagit bort magnethuvudet, nu snurrar motorn lätt hela tiden då stopp är utdraget, kanske ratten börjar fungera oxå men gjorde inte det idag.
Har inte sett någon orbitrol som har hö vä tank tank signalledning ingen tryckledning. Har inte kollat på schemat ännu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#621574
1580157141_img_20200127_153155.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).