Skotare

Rottne rapid 89

48 inlägg 4796 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#604281 Sätt tillbaka signalledningen på pumpen och lossa den på ventilpaketet och kolla om symptomet kvarstår, om inte så är det en plugg i signalledningen

Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#604287
Ajbil skrev:Satt på mätaren på mätnippeln startade visade 110 bar, skruva ut den understa justerskruven fick ner det till 60 bar, då startar den lätt men orkar inte lyfta kranen 🤔

De två inställningarna på kompensatorn är..
1. Den nedre, grövre fjäder, för maxtrycket, vilket du just skruvade ner
2. Den övre, klenare fjäder, är för lågtrycket eller stand-by trycket.
Dessa två har inget att göra med dina symtom, om inte någon varit och skruvat upp stand-by trycket till "110 bar"...

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#604612 Hittade enbult med hål rakt igenom som slangen sitter på den hade ett litet hål åt sidan har petat där,
Om jag drar ut stopp knappen och kör start motorn går den lätt ca 4 varv sedan går det tungt.
Undrar om det har med styr ratten att göra den sitter stenhårt antar ratten ska fungera även på lågväxel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#604625 Låter som en banjo-anslutning, om hålet är 4-5-6-mm diameter så är det inte den strypning vi söker.
Men att rattstryningsorbitrolen sitter fastlåst är en nyttig ledtråd.
Det innebär kanske att signal ledningen är delad och att det kanske då sitter en liten växelventil vid delningen. Växelventilen tar emot trycksignal från antingen kran eller orbitrolstyrningen.
Följ signalledningen från pumpen bakåt och se om den delar sig till orbitrolen.

Lossa ledningen från orbitrolen och se om symptomet kvarstår. Det lär väl komma olja ur den lossade slangen....
Har du ingen instruktionsbok till maskinen?
Hydraulschema guld värt.

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#604647
1578148059_img_20200103_101410.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#604648
1578148215_img_20200103_101451.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#604649 Nej slangen går direkt till ventilpaketet.
Fanns inte ett enda papper på maskinen med. Ska kolla orbitrolen. Hittar mer och mer fel bytte el kontakt under stolen idag då den glappade till o från.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#604659
Ajbil skrev:
1578148059_img_20200103_101410.jpg

Japp det är en sån här strypning som inte får sitta igen. Vart i systemet sitter den? på samma sida som där signaledningen går in i kranpaketet?
Blås ren med tryckluft.

Nu är det nog inte här felet sitter utan snarare i rattstyrnings-orbitrol-ventilen.
Om signalledningen går odelat till kranventilen så måste den fortsätta från baksidan av kranventilen till orbitrolventilen.
Sitter knappstyrningsventilen i själva kranpaketet eller sitter den separat så är det så att signalledningen också går genom denna. Det är möjligt att växelventilen jag nämnde tidigare sitter mellan knappstyrningsventilen och orbitrolen.
Ett tredje alternativ är att det sitter en elventil längre nedströms i signalledningssystemet som används för tryckpåställning av pumpen när man använder funktioner som inte har ett direkt lasttryck, t ex en vinch. Om en sån elventil av okänd anledning stängt signalflödet så kan det vara orsak till symptomet.
Det kan också vara så att signalledningen ligger "klämd" nånstans så att den inte släpper igenom fullt "0.7mm-strypningsflöde"....
När pumpen är avlastad till lågtryck alt stand-by-tryck så ska det gå ett mycket lågt flöde genom hela signalledningen till tank

Vad gäller rattstyrningen som är låst, så kolla om ratten går att snurra, med dieselmotorn avslagen, om du lossar båda slangarna till styrkolvarna.

Orbitrolen har två olika komponenter. En riktningsventildel och en sk mätpump. Riktningsventildelen skall öppna för pumptryck till mätpumpen som sedan avger de flöde som rattrotationen anger. Om det kommit ett skräp in i den mycket känsliga riktningventildelen så kan den bli låst och ratten går ej att rubba pga "hydraulisk låsning" eller instängd olja.
.

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#604670 Ja signalledningen sitter i änden på den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#605055 Körde en sväng i går, kunde vrida ratten lite grann sedan försatte den att vrida själv fick lov att styra med knapparna då skakar ratten som en k-pist, en 1/4 ``slang sitter på änden på ventilpaketet sedan 2st 1/2'' till returfiltret 2St till fördelningsblocket. Bifogar en bild då lilla slangen är borttagen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#605061
1578307755_img_20200106_111556.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#605117 Orbitrolen är jämte servohydrauliken det mest föroreningskänsliga på en maskin.
Och det är rotations-riktningsventilen som är den föroreningskritiska delen..Den består att två cylindriska delar, varav den ena sitter inuti den andra. Det är massor med hål i den yttre delen som skall passa mot den inre delen när man vrider ratten. Man kan säga att den inre delen motsvarar "sliden" och den yttre "blocket" i en vanlig slidventil. Det sitter en grupp "bladfjädrar" som ställer ventilen i neutralläge när ratten inte påverkas.
Det behövs inte nåt stort stål-skräp för att förhindra ventildelarna att röra sig i förhållande till varandra.
1578330095_orbitrol.jpg

Det finns nåt dussintal olika varianter på Danfoss Orbitrol ventiler. Exakt vilken typ står på en typskylt på din ventil.
Här en produktkatalog över alla varianter
Det borde vara en "LS"-kapabel ventil på din maskin eftersom den har avlastat konstanttryck.
1578330078_orbitrol_ls.jpg

Troligen en OSPB LS (OLS). Se katalog med hydraulschematiska detaljer sidan 7

Här en reparationshandbok för Orbitrol för öppet rest stängt centrum, OSPB (men ej LS)

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#605204 Tog bort slangarna på ena styrcylindern då funkade ratten ok kom olja ur bägge slangarna beroende på vilket håll jag vred.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid 89

AKKAMAAN  
#605212
Ajbil skrev:Tog bort slangarna på ena styrcylindern då funkade ratten ok kom olja ur bägge slangarna beroende på vilket håll jag vred.

Precis vad jag misstänkte.
Om du snurrar några varv fram och tillbaka med slangarna ner i en dunk så kanske den rengör sig själv.
Tror säkert du har nåt "galet" med Orbitrolen.
Koppla bort slangarna från Orbitrolen och plugga slangarna, det borde vara 5 slangar. Kör med knapparna medan du lämnar in för översyn eller provar renovera/fixa själv. Kanske räcker att blåsa ur den från olika håll med tryckluft.

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid 89

Ajbil  
#605223 Men skulle det kunna förklara mot trycket, oljetrycket kommer väll i den klena ledningen?
Det finns två lampor p-broms och p-brake den sista lyser men tycker maskinen rullar lätt,

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).