Skotare

Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?lådan

21 inlägg 10701 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

Robert Å  
#562631
1555621731_20190418_162523.jpg
Ingen modellbeteckning vad jag kan hitta.

Monterat 8 mätnipplar idag och konstaterat att alla tryck är rätt på pilot sidan, alla solenoider funkar alltså. Lite lurigt först att fram/back är omkastat i traktorn kontra hydraulchemat för lådan.

Däremot får jag 2 bar tryck på backens lamellpaket när 2:an framåt är i, alltså ligger både fram och back i då.
Samt med 3:an i bakåt får jag även 4 bar tryck på 2:ans lamellpaket. 2 och 3 i samtidigt då. Jag hoppas att nått är fel i ventilpaketet, får ta lös de till veckan och forska vidare..

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

AKKAMAAN  
#562756
Robert Å skrev:
1555621731_20190418_162523.jpg
Ingen modellbeteckning vad jag kan hitta.
OK, Kan vara svårt att hitta den med allting monterat runtomkring plus ev smuts...

Monterat 8 mätnipplar idag och konstaterat att alla tryck är rätt på pilot sidan, alla solenoider funkar alltså. Lite lurigt först att fram/back är omkastat i traktorn kontra hydraulchemat för lådan.

Vilket pilottryck är "rätt pilottryck"? Har du det från instruktionsboken? I så fall borde ju "rätt kopplingstryck" vara angivet också. Se min kommentar nedanför

Monterat 8 mätnipplar idag och konstaterat att alla tryck är rätt på pilot sidan, alla solenoider funkar alltså. Lite lurigt först att fram/back är omkastat i traktorn kontra hydraulchemat för lådan.
Nice job!

Däremot får jag 2 bar tryck på backens lamellpaket när 2:an framåt är i, alltså ligger både fram och back i då.
Samt med 3:an i bakåt får jag även 4 bar tryck på 2:ans lamellpaket. 2 och 3 i samtidigt då. Jag hoppas att nått är fel i ventilpaketet, får ta lös de till veckan och forska vidare..


Kopplingstrycken brukar generellt sett vara betydligt högre än 2-4 bar, snarare 15.25 bars-nivån. Har du ingen mätare för transmissionstrycket på instrumentpanelen. Det brukar vara standard på power-shift-maskiner. Det transmissionstrycket ska vara det samma som kopplingstrycket till lamellpaketen.

Att man får tryck på "ologiska" lamellpaket kan vara "by design" också, men det kan ju också vara så att det är någon pilotstyrd slid som inte ger fullt utslag, de är ju "on/off" men fungerar bara rätt i sina två ändlägen. Kan vara nåt skräp, trasig o-ring eller nåt som kommit in i växlingsventilen. Sliderna är ju ganska komplexa det är fyra solenoider plus 2 för hög/låg om du inte har det i separat fördelningsväxellåda. Flera av sliderna är tvådelade och påverkas i olika kombinationer.
Själva logiken för olika solenoidkombinationer styrs såklart av den elektriska relälogiken. Och om relälogigen inte switchar rätt relän till rätt solenoider så kan det ju bli att växellådan låser sig dvs två växlar ligger i samtidigt.
Men bena ut trycknivåerna som skall vara först så att t ex kopplingstrycket ligger på rätt nivå från pumpen. Kanske pilottrycket är ett reducerat kopplingstryck? (vilket det inte verkar vara enligt färgbilderna)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

Robert Å  
#562883 Nädå, har mätare i hytten och det ligger på ca 12-13 bar, är det tryck jag får på pilot och koppling.
Däremot får jag i 2 lägen lite tryck på lamellpaket som ska vara trycklösa. Ska ta isär och kolla tätningar och slider få se om felet kan vara där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

Robert Å  
#604749 Sen uppdatering men efter att ha pratat med Trans-auto och tittat igenom rephandboken så var jag rätt säker på att det borde vara kolvringarna till 2:an och backen som är problemet. Dessa sitter på samma axel och läcker det över här får man precis det fel jag haft.

Räcker att lyfta lös den främre delen av växellådan för att fixa detta och det går att göra med växellådan kvar i traktorn. För att lyckas få ihop grejerna hjälper det att kapa 2 långa skruvar och använda dom som styrningar, 2 lamellpaket ska ihop när man ska trä ihop grejerna igen och utan dom hade det aldrig gått få ihop på platts i traktorn, hyffsat trångt.

Plockade lös innan jul, konstaterade att 2 av ringarna var av och att yttre hylsan dom sitter i var duktigt repig. Ringde Trans-auto måndag innan nyårs som var väldigt hjälpsamma gräva fram delarna jag behövde. Grejerna hemma dan efter nyårsdan och nu är de ihopsatt å provkört 🥳
1578178866_20191223_104358.jpg
1578178865_20200104_142233.jpg
1578178865_20200104_172314.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

Fjellapan  
#712842 Såg du var ute etter manual og elskjema for Valmet 838. Jeg har manualen i PDF, og kan sende deg den om du kontakter meg på epost: erstad.gunnar@gmail.com.. Jeg har selv en Valmet 838 89-mod. hvor alle papirene var med.

Avatar Fallback

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

AKKAMAAN  
#712845
Fjellapan skrev:Såg du var ute etter manual og elskjema for Valmet 838. Jeg har manualen i PDF, og kan sende deg den om du kontakter meg på epost: erstad.gunnar@gmail.com.... Jeg har selv en Valmet 838 89-mod. hvor alle papirene var med.

Skulle det vara möjligt för dig att ladda upp pdf-filen till Skogsforums bibliotek? Då slipper du allt besvär med att skicka till alla som frågar...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).