fre 19 apr 2019, 17:00#562756
Robert Å skrev:1555621731_20190418_162523.jpg
Ingen modellbeteckning vad jag kan hitta.
OK, Kan vara svårt att hitta den med allting monterat runtomkring plus ev smuts...
Monterat 8 mätnipplar idag och konstaterat att alla tryck är rätt på pilot sidan, alla solenoider funkar alltså. Lite lurigt först att fram/back är omkastat i traktorn kontra hydraulchemat för lådan.
Vilket pilottryck är "rätt pilottryck"? Har du det från instruktionsboken? I så fall borde ju "rätt kopplingstryck" vara angivet också. Se min kommentar nedanför
Monterat 8 mätnipplar idag och konstaterat att alla tryck är rätt på pilot sidan, alla solenoider funkar alltså. Lite lurigt först att fram/back är omkastat i traktorn kontra hydraulchemat för lådan.
Nice job!
Däremot får jag 2 bar tryck på backens lamellpaket när 2:an framåt är i, alltså ligger både fram och back i då.
Samt med 3:an i bakåt får jag även 4 bar tryck på 2:ans lamellpaket. 2 och 3 i samtidigt då. Jag hoppas att nått är fel i ventilpaketet, får ta lös de till veckan och forska vidare..
Kopplingstrycken brukar generellt sett vara betydligt högre än 2-4 bar, snarare 15.25 bars-nivån. Har du ingen mätare för transmissionstrycket på instrumentpanelen. Det brukar vara standard på power-shift-maskiner. Det transmissionstrycket ska vara det samma som kopplingstrycket till lamellpaketen.
Att man får tryck på "ologiska" lamellpaket kan vara "by design" också, men det kan ju också vara så att det är någon pilotstyrd slid som inte ger fullt utslag, de är ju "on/off" men fungerar bara rätt i sina två ändlägen. Kan vara nåt skräp, trasig o-ring eller nåt som kommit in i växlingsventilen. Sliderna är ju ganska komplexa det är fyra solenoider plus 2 för hög/låg om du inte har det i separat fördelningsväxellåda. Flera av sliderna är tvådelade och påverkas i olika kombinationer.
Själva logiken för olika solenoidkombinationer styrs såklart av den elektriska relälogiken. Och om relälogigen inte switchar rätt relän till rätt solenoider så kan det ju bli att växellådan låser sig dvs två växlar ligger i samtidigt.
Men bena ut trycknivåerna som skall vara först så att t ex kopplingstrycket ligger på rätt nivå från pumpen. Kanske pilottrycket är ett reducerat kopplingstryck? (vilket det inte verkar vara enligt färgbilderna)
Man lär så länge man undervisar...
//Per A