Skotarregistreringen Q1 2019 - fler och större skotare ARTIKEL
Postat: tis 02 apr 2019, 15:46
Nu har Skogsforum sammanställt skotarregistreringarna för årets första kvartal. Fjolårets skotarmarknad kännetecknades av maskinbrist och frågan är om det kan kompenseras med fler maskiner i år? Det ser nu faktiskt så ut, med några fler registrerade maskiner första kvartalet 2019 jämfört med samma tid i fjol.
Komatsu ökar
Komatsu hade ett svagt år i fjol och tappade marknadsandelar men de tar nu igen förlorad mark genom att vara den tillverkare som registrerar flest skotare under första kvartalet 2019. Totalt har Komatsu registrerat 28 nya skotare i år och det ger dem en marknadsandel på 40% (den var 24,5% för helåret 2018). John Deere är tvåa med 21 registrerade maskiner och en marknadsandel om 30% (38,3%). Trea är Ponsse med 10 registrerade skotare och en marknadsdandel på 14,3% (15,0%).
Färre skotare till Götaland
I fjol hamnade 40% av alla skotare som registrerades i Götaland. Hittills i år har det minskat till 34%. Svealand och Norrland ökar med motsvarande, från 30% av alla registrerade skotare 2018 till 33% 2019. Det här påverkar även fördelningen av storleksklasser.
Allt större skotare
Det har varit rejält stora skotare som levererats hittills i år. Mer än hälften av maskinerna lastar 18 ton eller mer. Snittstorleken för alla registrerade skotare hittills i år är 15,1 ton vilket är 0,6 ton mer än i fjol. Skillnaden på den genomsnittliga lastvikten för en Götalands- och en Norrlandsskotare är nu uppe i 3,7 ton (3,2 ton 2018). Två 20-tonsskotare från Tigercat (1075C) bidrar också till att dra upp lastvikterna.
Komatsu 855 populärast
Den mest sålda (registrerade) skotaren under första kvartalet var 14-tonsskotaren Komatsu 855 som registrerats i åtta exemplar. Tätt följt av Komatsu 895 (7 st), Komatsu 875 (7 st), John Deere 1510G (6 st) och John Deere 1910G & 1210G (5 st vardera).
Fortsatt långa leveranstider
Enligt tillverkarna är det fortsatt långa leveranstider för skotare. Något kortare för de minsta modellerna dock. Hela årsproduktionen för 2019 är i princip upptecknad och såld och om inget oväntat händer (som t ex att luften helt plötsligt går ur Ryssmarknaden) så kommer skotaråret 2019 troligen inte att bjuda på speciellt många överraskningar. Ponsse har utökat sin produktion av skotare i och med sin fabriksutbyggnad 2018 och kan kanske tillföra något fler maskiner till världsmarknaden men det verkar fortsatt vara tillgången på hydraulik- och transmissionskomponenter som sätter begränsningar för skogsmaskinproduktionen. Vi följer utvecklingen och rapporterar här på Skogsforum.se.
Komatsu ökar
Komatsu hade ett svagt år i fjol och tappade marknadsandelar men de tar nu igen förlorad mark genom att vara den tillverkare som registrerar flest skotare under första kvartalet 2019. Totalt har Komatsu registrerat 28 nya skotare i år och det ger dem en marknadsandel på 40% (den var 24,5% för helåret 2018). John Deere är tvåa med 21 registrerade maskiner och en marknadsandel om 30% (38,3%). Trea är Ponsse med 10 registrerade skotare och en marknadsdandel på 14,3% (15,0%).
Färre skotare till Götaland
I fjol hamnade 40% av alla skotare som registrerades i Götaland. Hittills i år har det minskat till 34%. Svealand och Norrland ökar med motsvarande, från 30% av alla registrerade skotare 2018 till 33% 2019. Det här påverkar även fördelningen av storleksklasser.
Allt större skotare
Det har varit rejält stora skotare som levererats hittills i år. Mer än hälften av maskinerna lastar 18 ton eller mer. Snittstorleken för alla registrerade skotare hittills i år är 15,1 ton vilket är 0,6 ton mer än i fjol. Skillnaden på den genomsnittliga lastvikten för en Götalands- och en Norrlandsskotare är nu uppe i 3,7 ton (3,2 ton 2018). Två 20-tonsskotare från Tigercat (1075C) bidrar också till att dra upp lastvikterna.
Komatsu 855 populärast
Den mest sålda (registrerade) skotaren under första kvartalet var 14-tonsskotaren Komatsu 855 som registrerats i åtta exemplar. Tätt följt av Komatsu 895 (7 st), Komatsu 875 (7 st), John Deere 1510G (6 st) och John Deere 1910G & 1210G (5 st vardera).
Fortsatt långa leveranstider
Enligt tillverkarna är det fortsatt långa leveranstider för skotare. Något kortare för de minsta modellerna dock. Hela årsproduktionen för 2019 är i princip upptecknad och såld och om inget oväntat händer (som t ex att luften helt plötsligt går ur Ryssmarknaden) så kommer skotaråret 2019 troligen inte att bjuda på speciellt många överraskningar. Ponsse har utökat sin produktion av skotare i och med sin fabriksutbyggnad 2018 och kan kanske tillföra något fler maskiner till världsmarknaden men det verkar fortsatt vara tillgången på hydraulik- och transmissionskomponenter som sätter begränsningar för skogsmaskinproduktionen. Vi följer utvecklingen och rapporterar här på Skogsforum.se.