Sida 3 av 3

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Postat: mån 04 mar 2019, 21:27
av Johan_84
Jag ser inga problem med att ni kör ocertifierat medans jag kör som certifierad. Bara det inte hävdas att det är certifierat virke sen när ni kört det vilket jag misstänker att det många gånger gör. Då blir det ju att ni konkurrerar på andra vilkor än oss andra.

Är man som jag egen utan anställda så är certifieringen i sig inga stora pengar, är mer tiden och pappersarbetet runt det hela som är värre då.

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Postat: mån 04 mar 2019, 21:41
av svampbob
Skogsola skrev:När de har behov av maskiner så tar de in oss oavsett och har de inte behov så får vi inget jobb oavsett hur många certifikat vi skaffar oss. Men en av anledningarna att jag inte certifierar min egen skog är att i princip skriver jag på för yrkesförbud åt oss "gråentreprenörer"


Jag fick idag en fråga från en väldigt stor skogsägare om lite körning och jag svarade att inte är certifierad och fick då till svar att det är inte vi heller. Då blev jag förvånad.

Jag kommer nog inte att ta på mig mer än några små enstaka jobb då jag minst lika bra timpenning utan maskin som jag har med.

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Postat: tis 05 mar 2019, 19:07
av Valmet 890
Norrtälje skrev:
Valmet 890 skrev:Det borde kanske egentligen vara yrkesförbud åt "gråentreprenörer", en seriös entreprenör certifierar sig väl?!...
Ta betalt för det ni gör så har ni råd


Vad är det för sosseideal att eftersträva 👎
Erbjuder du verkligen inget mervärde när du gallrar med certifiering att du känner dig så hotad av "gråentreprenörer"?


Tyvärr så gallrar jag aldrig så har inget mervärde att erbjuda där...
Och jag känner mig inte hotad, jag sätter mitt pris och vill ingen ha mig så gör jag nåt annat, har inte tänkt köra gratis.
Tycker iaf att det är seriöst att certifiera sig, då visar man att allt är i sin ordning.
Rackelmakare med halvtaskiga villkor finns det för många av i skogen.

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Postat: tis 05 mar 2019, 20:55
av Norrtälje
Valmet 890 skrev:Rackelmakare med halvtaskiga villkor finns det för många av i skogen.


Okej :smile:
Jo så kan det absolut vara, tyckte det lät först som att du gallrade certifierad och ville nedvärdera och faktiskt förbjuda annat än ditt eget arbete och arbetssyn inom det yrke där du verkade.

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Postat: tor 07 mar 2019, 23:50
av alias
AKKAMAAN skrev:
alias skrev:
AKKAMAAN skrev:... I verkligheten sjunker ju de månatliga kostnaderna för räntan genom att skulden ökar, och det kan man i en kalkyl balansera mot att reparationskostnderna ökar. Med andra ord så är kapitalkostnaden och reperationskostnaden mera kaonstant över avskrivningstiden. Därför måste man låta den kalkylerade reparationskostnaden per timme vara ettt genomsnit över heal avskrivningstiden. Och pengar måste fonderas till maskinen är äldre för att skall kunna hållas vid liv när den blir mera sliten...


Visst skulle det stå "minskar"?

MVH
Alias

Gällde frågan om "minskar" nåt jag skrev eller var det nåt "Joakim_E" skrev? :-?


@AKKAMAAN:

Det var ditt inlägg som jag avsåg.
Den del av inlägget som jag hade fetmarkerat blev visst inte synligt när man svarade med citat då inlägget var rätt långt.

MVH
Alias

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Postat: fre 08 mar 2019, 03:28
av AKKAMAAN
alias skrev:
Visst skulle det stå "minskar"?

MVH
Alias

Gällde frågan om "minskar" nåt jag skrev eller var det nåt "Joakim_E" skrev? :-?


Det var ditt inlägg som jag avsåg.
Den del av inlägget som jag hade fetmarkerat blev visst inte synligt när man svarade med citat då inlägget var rätt långt.

MVH
Alias

Tack Alias! Visst ska det stå "minskar"... ^:)^
Det är tydligen inte alltid fingertopparna skriver det hjärnan tänker :d
Har i alla fall korrigerat blundern nu....

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Postat: fre 08 mar 2019, 21:23
av skogogräv
Skrämmselpropaganda.
Du kan som oserifierad entreprenör köra direkt för serifierad markägare,det är hans skyldighet att uppge kraven,detta gäller södras markägare,kan inte tänka mig att annat gäller andra markägare.
Denna fråga kom upp för några årsen då grannar hjälpte varandra med maskiner.
Kan upplysa att jag själv är entreprenörsserifierad så slipper vi den diskutionen.
Tycker folk som vill hålla på ska få göra det utan massa förmynderi.Dom dåliga rensar bort sig själva.
Har ex på det omvända.
Totalt oduglig entreprenör som är sertifierad,men som finns kvar.

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Postat: lör 09 mar 2019, 00:52
av svampbob
skogogräv skrev:Skrämmselpropaganda.
Du kan som oserifierad entreprenör köra direkt för serifierad markägare,det är hans skyldighet att uppge kraven,detta gäller södras markägare,kan inte tänka mig att annat gäller andra markägare.
Denna fråga kom upp för några årsen då grannar hjälpte varandra med maskiner.
Kan upplysa att jag själv är entreprenörsserifierad så slipper vi den diskutionen.
Tycker folk som vill hålla på ska få göra det utan massa förmynderi.Dom dåliga rensar bort sig själva.
Har ex på det omvända.
Totalt oduglig entreprenör som är sertifierad,men som finns kvar.


Som tiderna är nu sår du vara nästan hur dålig som helst och ändå ha körning hur ekonomin ser ut är en annan fråga.
Att jag får frågor om att köra åt bolagen är väl det bästa beviset på att det är en väldig brist på resurser i skogen.

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Postat: lör 09 mar 2019, 07:39
av Beavern
Har vi inte spårat bort från vad tråden egentligen ska handla om nu? Certifieringen är en ganska liten del av kostnaden på en skotare. De stora bitarna i en kalkyl är avskrivning, personalkostnader, drivmedelskostnader samt service/underhåll och repsration. Dessa kostnader är viktiga att man får med i en kalkyl, plus att man får med lite mindre fasta kostnader som försäkring, och om man ska ha hjälp med bokföring och bokslutsrevision mm.. har man fått ner dessa kostnader på prent så är det några kronor hut eller dit för andra småsaker.
Har man en väl underbyggd kalkyl och budget så kommer man långt i en förhandling. Hur roligt och lockande det än kan vara att ha en egen maskin. Måse man se till att ersättningen man får står i proportion till sina kostnader och att man räknar hem även en vinst på minst 5%. Ersättningen man ska ha, ska oxå grunda sig i förutsättningarna i det stora hela. Har man stora medeltrakter med måttlig lutning, bra bärighet, bra ytstruktur, få sortiment och välplanerat. Så kan man ligga på en betydligt lägre nivå än om man har små trakter med dåliga förutsättningar och en massa sortiment. Se till att få rätt betalt utifrån sina kostnader och förutsättningar. Får man det? Kör! Finns inget roligare än att bygga pusslet som företagare om man har täckning för ekonomin. Det kan ta några år innan man är trygg i sin roll men har man ekonomin väl på plats så har man en rolig resa framför sig.

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Postat: lör 09 mar 2019, 08:23
av Skogsola
Flyttkostnaderna är en viktig del i kalkylen. Här är det sedvänja att trailern fakturerar direkt till uppdragsgivaren men ställtiden i samband med flytten får man leva med själv.

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Postat: lör 09 mar 2019, 09:46
av Beavern
Som jag skrev, storleken på trakterna är en avgörande faktor. Små trakter, mycket dötid. Stora trakter, högre utnyttjandegrad

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Postat: lör 09 mar 2019, 10:34
av Axl
Om man har möjligheten är det nog inte så dumt att göra som jag tror att @skogsjan695xl har gjort. Börja med att starta ett företag och hyr ut dig själv. Jag vet flera som startat så. Då kan du förhoppningsvis bygga upp ett kapital och träna på att vara företagare utan att ha en massa skulder och vara bunden att fortsätta om du inte tycker det är roligt.

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Postat: lör 09 mar 2019, 11:41
av skogsjan695xl
Har kört lite då och då på firman under 10års tid nu och har väll fått ihop endel att lägga i maskin nu. Har under dessa åren köpt på mig massa grejer som är bra att ha den dagen man får maskin då jag hela tiden strävat efter att få äga egen skördare till slut.

Re: Kalkyl på gallringsskotare

Postat: lör 16 mar 2019, 20:35
av a_witzoe@hotmail.com
Hur fungerar det med att hyra ut sig som sjåför/operatör? Är det inte så att det är strikta begränsnimgar för hur mycket entreprenörer får hyra in personal? Eller upplever ni att det inte är nått problem?