Sida 1 av 2

1710d

Postat: fre 26 sep 2008, 08:22
av niklas
har problem med en 1710a som ryker vid ca. 1200-1300 varv när det går lite tungt o det ryker mycket. någon mera om har samma problem?

Postat: fre 26 sep 2008, 08:56
av Henrik K
Har kört en hel del med en 1710 EcoIII och vid lägre varv då motorn får ta i och du ger gas samtidigt så jädra är det så himmlen blir svart ovanför maskin.
Den ryker till riktigt ordentligt.
Gjort det alltid även då den var sprojlans ny.

Postat: fre 26 sep 2008, 19:05
av Valmet 890
Verkar som om alla eco 3 gör sådär... vet iaf två 1720or och en 1410 som gör så

Postat: fre 26 sep 2008, 20:24
av ÖSA4ever
Fränt när det ryker lite :lol:

Postat: fre 26 sep 2008, 21:12
av Engstrand
Är det inte nåt med eco III motorerna att de kör avgaserna en gång till genom nån rening lr. nåt? Tänkta om de kan bero på det. Är lika på vår nya 1710. Men den drar då inget mer diesel lr. så.

Postat: fre 26 sep 2008, 22:13
av Simba
Jo det verkar vara en balansgång där mellan kväve kontra koldioxidutsläppen,tar väl till Tier 5 innan partikelfiltren tar bort det "synliga"

Postat: fre 26 sep 2008, 23:22
av RMskog
Kört 1110D EcoIII som är exakt lika dan

smokepeace

Postat: sön 28 sep 2008, 10:37
av niklas
jo det är något med egr ventlen.Tar man bort kablarna till den så slutar det ryka det blir ett motor larm men det slutar efter några minuter. Har bytt ventil en gånger o den har varit så sedan den var ny o ren o fin o UTAN en stor spricka i framramen.

Postat: sön 28 sep 2008, 18:13
av Timberjack74
Rykande eco3 är fullt normalt, och ska vara så 8)

Postat: tis 11 nov 2008, 22:11
av Valmet 890
Talade med kusinen idag som har en 1710d eco 3 som gått 1500 tim nu. Dom ´var påväg in på verkstad idag då antingen boggin eller bakkardan rasat!! Han var inte så värst nöjd kan man ju säga....

Postat: tis 11 nov 2008, 22:37
av ÖSA4ever
ajaj!hoppas våran klarar sig.

Postat: tis 11 nov 2008, 22:45
av Henrik K
Vet om en 1710D som nu bytt 2-3st bak kardaner.

Postat: fre 14 nov 2008, 21:30
av Skog
STORAS ena 1710 D ALS med HD boggie höll hela bakänden på att rasa på i veckan,
fick väll se det i tid. Var 1 månads vänte tid på ett nytt "H"
(bägge boggielådorna+ klumpen)
Men det gick att få ett nytt E-boggie "H" ända kruxet var att de får byta fälgarna, skulle bli den första med HD-boggie som byggdes l om som det lät.

Här i "krokarna" går 1710:orna med ALS rätt ofta sönder, men inte de med standardbärarna.

Postat: fre 14 nov 2008, 21:44
av Thunborg
Skog skrev:STORAS ena 1710 D ALS med HD boggie höll hela bakänden på att rasa på i veckan,
fick väll se det i tid. Var 1 månads vänte tid på ett nytt "H"
(bägge boggielådorna+ klumpen)
Men det gick att få ett nytt E-boggie "H" ända kruxet var att de får byta fälgarna, skulle bli den första med HD-boggie som byggdes l om som det lät.

Här i "krokarna" går 1710:orna med ALS rätt ofta sönder, men inte de med standardbärarna.
Det tycker jag låter som att valmet har en poäng med våg och nerväxling av hastigheten :roll: ALS= bred för att kunna lasta större råge och gungande last för att kunna köra fortare :roll: vad skall hålla för det :wink:

Postat: fre 14 nov 2008, 21:50
av Simba
Egentligen ska ju ALS-n spara på baken men om man lastar för mycket så :?
Däremot fundrar man ju hur i h.... 1910-an ska hålla när dom tar ut mer effekt och 2 ton mer last :?:
Åtminstone borde dom där klåparna på NAF få konkurrens :!: