Sida 1 av 1

Ösa 250

Postat: lör 17 nov 2018, 20:51
av Daniel78
Hej
Jag har en Ösa 250 -87 som misständer på varvtal under 1200 rpm. Jag har gjort kompressions test på cylindrarna med bra resultat. Haft spridare och insprutningspump till en firma för översyn och allt är bra. Motorn röker inte onormalt tar ingen olja och vevhusventilationen är obefinlig. Motorn är en Perkins 6.354 utan turbo. Någon som har något tips vad jag ska göra åt motorn?.
Mvh Daniel

Re: Ösa 250

Postat: sön 18 nov 2018, 10:15
av Kse
Jag hade rent spontant sagt bränsleproblem, skräp eller vatten men du verkar ju ha gått till botten med det.
Om du inte redan har gjort det så gå igenom bränsleledningarna, 90 graders vinklar med banjokopplingar brukar vara typiska ställen där det blir stopp.
Samtidigt kontrollerar du att det inte drar in luft i systemet via någon koppling.
Kolla även att det är rent i tanken, kanske sitter där nån sorts sil oxå.
Enklaste sättet är att sortera bort alla tänkbara felorsaker jag nämnt är att helt enkelt mata bränsle till pumpen från en separat tank.

Sitter inte felet i bränslesystemet så är väl närmast att tro att det är nått i toppen som felar.

Re: Ösa 250

Postat: sön 18 nov 2018, 16:45
av Sören12
Jag hade problem med en motor och ställde en jeepdunk i hytten med bränsle direkt till bränslepumpen. Då gick traktorn som den skulle. Teoretiskt kan det vara fel på bränslepumpen också (inte insprutningspumpen).

Re: Ösa 250

Postat: sön 18 nov 2018, 18:58
av Skogsola
Inte bara teoretiskt. Är aldrig matarpumpen bytt på en gammal ÖSA så är det på tiden.

Re: Ösa 250

Postat: tis 20 nov 2018, 18:46
av Daniel78
Glömde skriva att matarpumpen också är ny. Maskinen går bra på högre varv än 1200 då misständer den inte.

Re: Ösa 250

Postat: tis 20 nov 2018, 19:32
av Bosse1


Har du en sån här? Läcker den kan tomgången bli knepig.

Re: Ösa 250

Postat: ons 21 nov 2018, 19:54
av Daniel78
Den har jag också bytt.
Mvh Daniel

Re: Ösa 250

Postat: ons 21 nov 2018, 21:50
av fredrikolofsson
Det har hänt att snäckväxeln som driver pumpen på 6.354 blir sliten och får tändpunkten att flytta sig fram och tillbaka. Min vill också missa lite på tomgång dock går den bättre när den blir varm. Går att lyfta pumpen och känna på drevet .

Fredde

Re: Ösa 250

Postat: tor 22 nov 2018, 20:08
av Daniel78
Jag kände på drevet när jag hade bort pumpen. Det var ytterst lite glappt, tror att det glappet försvinner när motorn går och det blir oljetryck. Men jag har också börjat tro att det kan vara drivningen av pumpen. Läste på ett engelskt forum där det var samma fenomen på en 6.354.
Mvh Daniel

Re: Ösa 250

Postat: fre 23 nov 2018, 20:49
av fredrikolofsson
Ja skulle vara intressant om det var det. Jag ska kolla min pump och insprutare först min vill gärna ryka.. märker du någon skillnad om den är kall eller varm?

Re: Ösa 250

Postat: lör 24 nov 2018, 08:50
av Daniel78
Något bättre när den är varm. När jag har läst om 6.354 så verkade som att de tidiga modellerna av motorn blev dåliga i pumpdrivningen. Vilket på de senare motorerna med aluminium ventilkåpan skulle vara bättre i det avseendet. Det skulle även kunna vara glappt i dreven under bröstkåpan. Men det skulle vara roligt att ringa in felet så man kan göra någon åtgärd. Min motor har alltid betett sig så här under min tid som ägare. Den har inte blivit något sämre med tiden.

Re: Ösa 250

Postat: mån 26 nov 2018, 19:53
av fredrikolofsson
Så har jag också förstått det dock har jag rejält med timmar på min så jag ska kolla ändå. Stod någonstanns att drevet kunde glappa upp och ner också. Skriv gärna om du kommer på något !

Re: Ösa 250

Postat: mån 26 nov 2018, 22:24
av Bosse1

Re: Ösa 250

Postat: mån 26 nov 2018, 23:09
av Daniel78
Japp det var farming forumet jag också läste om den glappa drevet. Jag ville inte nämna det från början för jag ville få lite nya erfarenheter/idéer från er på forumet. Jag kände på mitt drev åt alla håll. Och det är minimalt glappt.