Skotare

Rottne F10D i smalt utförande

8 inlägg 4542 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne F10D i smalt utförande

Fredrik Reuter  
#514702 Nu finns möjligheten att få Rottnes minsta skotare F10D i smalt utförande, detta för att möta upp vad kunder efterfrågar och för att kunna erbjuda ytterligare varianter i gallring tillsammans med Rottnes beståndsgående skördare, H8D.

– Marknaden för små maskiner växer hela tiden, så det känns mycket bra att kunna tillverka och producera den här skotaren, säger Samuel Östling som arbetar med teknisk säljsupport på Rottne.

– Den här maskinen tar sig smidigt fram i skogen samtidigt som den lämnar mindre spår och smalare stickvägar, säger Samuel och fortsätter:

– Dessutom är det krav på den här bredden på viss utländsk marknad, vilket givetvis gör den attraktiv och intressant för dessa länder.


Ett smalare lastrede och möjligheten att välja 500-hjul gör att den smala versionen av F10D blir 2,4 m bred. Det är 18 cm smalare än "vanliga" F10D med 710 hjul.

Med 2,40 m bredd tangeras bredden med Gremo 750F - ny 8,5 ton skotare för gallring vilket då gör att det nu kommer finnas flera valmöjligheter i 10-tonsklassen bland gallringsskotare.

Mer info kommer ...



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Rottne F10D i smalt utförande

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514730 Detta kommer innebära mindre bärighet då för vikten har väl inte minska lika mkt som däckbredden?

Avatar Fallback

Re: Rottne F10D i smalt utförande

Amatörhuggare 62  
#514732 Och ingen möjlighet till band ???
Måste väl vara trångt.

På lilla nya Gremon, Är en bandfirma inkopplad. För utveckling av band.
Enligt en som,varit å tittat på.
En ny vanlig Gremo

Användarvisningsbild

Re: Rottne F10D i smalt utförande

svampbob  
#514734 Är minskningen bara 18 cm när man går från 710 till 500 däck så borde möjligheten till band finnas kvar.

Jag fick idag en inbjudan till Gremo visning i veckan men dom har bara 1050 och 1250 med sig till visningen.

Användarvisningsbild

Re: Rottne F10D i smalt utförande

Fredrik Reuter  
#514736 Hej,

Jo, marktrycket ökar med smalare hjul, så är det. Men jag väntar in mer info från Rottne om detta och jag återkommer direkt jag vet mer.

500-band borde inte vara något problem, det finns ju bland annat till Terri 34c 8wd.

När jag körde skördare så hade jag en F10b med 600-hjul bakom under ett år. Det fanns farhågor att marktrycket skulle bli för högt. Men tji fick vi, det fungerade faktiskt över förväntan. Skjuvningen avtar rätt rejält med smalare hjul, det är något att ha i beaktning till det positiva.

Det ska bli spännande att följa detta, glöm ej heller Sampo FR28 som också kan fås med smalare hjul. Tillsammans med F10D i smalt utförande och Gremo 750f så bildar de en trio som är riktigt spännande för gallring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne F10D i smalt utförande

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514741 Jo de är ett steg i rätt riktning , här har varit gallringsgrupper som haft jd1110 (visserligen med kortad ram) efter skördarn i första gallring.
På frågan varför inte de använde 810 istället var svaret att den höll inte för massaved i fallande längd, läs 4,5-5m, tänkte att man måste inte fylla upp till maxhöjd men de hade jag väl fel i....

Användarvisningsbild

Re: Rottne F10D i smalt utförande

mb-man  
#514764 Bra att det kommer lite mindre/smidigare alternativ av riktiga skogsmaskiner som håller för och har arbetsmiljön till professionellt bruk!

Användarvisningsbild

Re: Rottne F10D i smalt utförande

Fredrik Reuter  
#514780 Jag håller med!

Här kommer lite mer information från Rottne.

Lastarean minskar från 3,8 m2 till ca 3,6 m2 i smalt utförande. Det borde i så fall göra att den smala varianter tappar ca 500kg i lastförmåga. Men det är relativt och beror mycket på föraren.

Band till den smala varianter är inget problem enligt Rottne.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).