lör 16 jun 2018, 21:25#515292
Med kvarstående värmeproblem finns det lite olika troliga teorier för fortsatt felsökning.
Vill minnas att samtliga 860.3 var konstruerade så det endast var matarpumpens flöde och spolning på transmissionspumpen som står för cirkulationen över oljekylaren.
Det förutsätter en viss mängd användning av driften i förhållande till krankörningen för att hålla temperaturen i schack riktigt hyfsat.
Att lyftcylindern skulle kunna vara en trolig bov är inte alls otroligt.
Antingen dåliga tätningar och i värsta fall ett svällt cylinderrör.
Kranpumpen kan också börja bli trött, och har onormalt läckoljeflöde.
Det är ju väldigt enkelt om man har tillgång till en flödesmätare samt tryckmätare,
och kontrollera pumpens kodition på plats i maskinen.
Viktigt är då att se om flödet på (P) minskar kraftigt när trycket bromsas upp till max trycknivå, då ökar flödet i (Dr)
Viktigt är att göra denna mätning med normal driftstemperatur kring 50-55grader på hydrauloljan för att mätningen skall vara tillförlitlig.
För att kunna utesluta och ringa in problemet är det bara systematisk mätning och kontroll som gäller.
I övrigt gäller det att vara observant på om det går att höra något spolande väsande ljud kring kranventilen.
Med lite timmar på maskinen kan det vara en chockventil som ligger nära maxtryck och där fjädern börjat tröttna som ligger och tjyvdränerar till tank, på tex lyft eller utskjut.
Sen går det alltid att plugga undan tex lyft och utskjut för att se om inre läckage finns i någon cylinder.
Har du provat att låta kranen hänga fritt i luften en stund med halva lyftcylinder ute och lika med vippen, och se hur länge den står pall i samma läge. Är det någon av funktonerna som ger sig onormalt är det bäst att plugga undan funktionen på belastad sida och dränera den andra sidan fritt till tank eller till spilloljedunk. Då får man svar på konditionen i respektive krets. BKH Kulventiler är att föredra vid dessa tester alternativt stålplugg men då får man tänka till lite mer hur man placerar kranen för att det ska funka.
Det samma gäller samtliga cylindrar, så uteslut inte gripcylindern heller beroende på förarens körstil.
Finns fler än en skotarförare som sitter och håller gripstäng utan att de tänker på det, och då är det inte säkert att de i första taget uppmärksammar att gripcylindertätningarna börjar ge efter. Vilket också driver värme.