Skotare

Styrförstärkare ÖSA250

108 inlägg 17965 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
LasseHenrysson skrev:Hej
Har en fråga ang EHC- boxarna. Det Finns rester av ett gult kopplingsschema på mina boxa men inte läsbart. Finns det någon som har detta schema? Antar att det visar inkoppling mellan spakarna och boxen.

Har det här, Monsun-Tisons bok "Avståndsmanövrering" från mitten av 1980-talet med alla de till bokens tryckdatum tillgängliga spakreglage. Minispakarna finns inte med för de kom vid en senare tidpunkt.

$matches[2]

Sedan undrar jag vilken signal spaken ( minispak) skickat till boxen?

Spaken för sin spänning från IPS boxen. Beroende på 12V eller 24V utförande den spänningen är 5V DC resp 8V DC

1584411269_ips_specs.jpg

LasseHenrysson  
#631873 Tack för svar.
Om jag förstår det rätt så är insignalen till korten en variabel strömsignal vid en spänning av 8V ( 24V utförande )? Hur denna genereras i spaken är av underordnad betydelse för EHC korten??
Mvh Lasse

AKKAMAAN  
LasseHenrysson skrev:Tack för svar.
Om jag förstår det rätt så är insignalen till korten en variabel strömsignal vid en spänning av 8V ( 24V utförande )?

Om vi skall vara helt korrekta så är det en variabel "spännings-signal" 0-8 Volt som går från spak till styrkorten i IPS boxen.
Hur denna genereras i spaken är av underordnad betydelse för EHC korten??

Ja det är korrekt, det är av underordnad betydelse.
Monsuns egna minispakar hade beröringsfria "givare" för spakposition. Har för mig att det var en permanentmagnet som fördes in och ut i en liten spole. Sen var det massor med elektronik som anpassade detta till att passa IPS boxens förutsättningar. En av anledningarna till att man valde "magnet och spole"-tekniken var att man var trött på alla problem med smuts och slitage som kom med mekanisk beröring i trådlindade variabla motstånd. Huruvida man använder den kostsamma tekniken i dag (spak-enheten är fylld med kretskort) vet jag inte. Men jag har en nybliven bekant, ingenjör på Parker (fd monsun) i Chicago som jag kan fråga. Han jobbade på Monsun i Borås när detta begav sig på 1980-talet. Man ersatte ju IPS systemet på 1990-talet med IQan (klurigt namn, IQ står väl för intelligens och Qan står för CAN-bus kommunikation) och i det systemet används inte "8V"-signalen ut från spaken utan det går via CAN-bus. Det är säkert också precisions-potentiometrar internt i spaken för spakposition. Precisionspotentiometrar är det som används i alla (vad jag känner till) elektriska joy-stick reglage idag, med eller utan CAN-bus. Japanska Sakae-minispaken var en vanlig ersättare för Monsun-spakarna IPS system redan på 1990-talet då den var betydligt billigare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).