Leer skrev:Gjorde mer mätningar och undersökningar idag och kom fram till följande;
Samma värden idag som igår,
Ingen ström på 41D fast jag nu mätte under 1100rpm
"under"= lägre än 1100 rpm? eller medans varvtalet var 1100 rpm?
och ett händelseförlopp på EF kortet enligt följande
Maskin avstängd
Effektreglering av
Handbroms i auto
Potentiometer på max
Stolsensor på - relä 31
Att testa för olika förlopp medan maskinen är avstängd dvs int har ett varvtal högre än 1100 rpm, kommer inte att ge alla svar eftersom 1100+ rpm är ett villkor för att driften skall kopplas in under automatik/effektreglering.
En annan sak som är viktig är att du inte strular med den där knappen som ersatt stolsensorn. Stolsensorn har inverkan på reläna och om du kollar körknappen med "stolsensor"-knappen i bakåtläge så får vi felaktiga resultat vad gäller körknappen. Alla dess relä tester måste göras med stolsensor AV ELLER PÅ dvs R31 opåverkat eller påverkat VARFÖR SIG.
Ändå så ska jag besvara dina observationer nedan
Knapp framåt
- relä 18, 18a, 42, 41, 24 slår till
- En sekund senare slår relä 44 till
R18 och R18a ligger aktiverade med växel i neutraläge och och stol bakåt. De av-aktiveras när växel läggs i eller om stolen vänds framåt. Men de har inget direkt med den här delen av uteblivna körfunktionen att göra.
Det viktigaste reläet med knapp framåt/bakåt eller pedal framåt/bakåt är R24. Dess motsvarighet för knapp eller fotpedal bakåt är R23.
R41,R42 och R43 skall enbart aktiveras av fotpedalen.
R41 skall slå till när högväxel läggs i. R41 dubblar reaktionstiden (accelerationstiden eller hur snabbt hydrostatpumpen vinklar ut) på hydrostaten så att så att inte dieselmotor suckar när man drar på varvtal.
R42 skall endast slå till vid fotpedalkörning. Om R42 slår till framåt så är säkert diod#3 (vid högväxel) på EF-kortet eller eller D#21 på centralkortet som inte håller tätt eller också nån annan kortis mellan stift#1 på R41 och stift#1 på R42. Se diod#3 på elschemat sittande mellan magnetspolarna på R41 och R42 sitter nära de stiften på EF-kortet.
Tips. Kolla om du får spänning på stift#7 på centralkortets kontaktblock när körknappen aktiveras. Det ska INTE vara spänning där då.
(R43 skall bara slå till vid körning bakåt med fotpedalen)
Knapp bakåt
- relä 18, 18a, 42, 41, 23 slår till
- En sekund senare slår relä 44 till
- En sekund senare släpper relä 23
Dock slår inte 23 och 24 till varje gång. Tar man då fotpedalen en gång fram och tillbaka så slår 23 och 24 till när knappen används
Samma sak som knapp framåt vad gäller R41, R42 och R43. Kolla Diod#3 på EF-kortet och Diod#21 på centralkortet
Det här nog den viktigaste slutsatsen du kommit fram till. För det första så ska inte R23 släppa efter nån sekund.Verkar här som om den funktionen i körknappen är glapp.
Tips: Om du kastar om 102B och 103B under körknappen, får du då felet att "reläet släpper" att flytta sig till R24?? Om felet flyttar sig till R24 så är körknappen felande och behöver bytas ut.
R44 aktiveras av stolsensorn och skall slå till när stolen är vänd bakåt. R44 får sin aktiveringsström från R31 som är stolsensor-reläet.
Fotpedal framåt
- relä 18, 18a, 42, 41, 22, slår till
R22 finns inte i systemet, du måste mena R24
I övrigt allt OK
Fotpedal bakåt
- relä 18, 18a, 42, 43, 41, 23 slår till
Se kommentar fotpedal framåt
I alla fall ovan slår relä 30 på centralkortet till
R30 har inget med hydrostaten att göra. R30 blockerar bara strömmen till startmotorreläet när växeln i med körknapp eller fotpedal samt när P-bromsen är frilagd.
Effektreglering på
Knapp framåt
- relä 18, 18a, 42, 41, slår till
- En sekund senare slår relä 44 till
Är du säker på att du hade stolsensorknappen i läge framåt. R44 skall bara få aktivering med stol bakåt
I övrigt se mina kommentarer på Effektregleringen avslagen.
Knapp bakåt
- relä 18, 18a, 42, 43, 41 slår till
- En sekund senare slår relä 44 till
Se min kommentar för knapp framåt
23 och 24 slår inte till
Det är bra det för det krävs dragvarvtal 1100+ rpm för dessa att aktiveras med Effektregleringen påslagen
Fotpedal framåt
- relä 18, 18a, 42, 41, slår till
Fotpedal bakåt
- relä 18, 18a, 42, 43, 41, slår till
OK
I alla fall ovan slår relä 30 på centralkortet till
Se min tidigare kommentar om R30
Slår jag av stolsensor relä 31 så fungerar fram back knappen plötsligt.
Jamen visst, körknappen kopplas ur om stolen vänds bakåt. Annars skulle maskinen röra sig om man glömmer körknappen ilagd när man vänder sig bakåt för att köra kran.
Den här sensorn är ersatt av en on/off knapp som stänger av/på EHC och därmed mini spakarna.
Som jag nämnde inledningsvis så kan detta stöka till din felsökning om du glömmer stolsensorknappen när du simulerar stol framåt resp bakåt. Skaffa en ny stolsensor och på det viset få din maskin att fungera automatiskt som det är tänkt att fungera.
Den har tidigare aldrig påverkat körknappen men plötsligen gör den det. EHC måste vara avslagen för att körknappen ska fungera.
Gör om och gör rätt!!!
Någon som kan förklara hur det ska vara original? Hur är flödet och vilka kabelnummet och plintar ska jag följa?
Fundera på mina kommentarer ovan. Tror jag där har förklarat en del hur det skall fungera när allt är "helt" och inte felande samt felaktigt reparerat (stolsensorn)
Den går dock olika fort fram och bakåt samt stannar inte direkt när jag lägger ur växeln. Någon som kan förklara hur styrförstärkaren ska ställas in? Är en 1020 box.
Det finns en del "pottar" i styrförstärkaren, tror de till och med har en förklaring vad de påverkar. Men om du haft styrförstärkaren på reparation så ska du förvänta dig att alla dessa inställning inuti styrförstärkaren är korrekt gjord. Alla styrförstärkare frå ÖSA levererades med plombering bara för att men inte ska vara där inne och "påta".
Till siste har jag gjort ett färgglatt elschema för att underlätta läsningen. Du verkar så pass systematisk och skarp så jag tror du kan sätta dig in lite i denna relä-logik.
Jag har dessutom en mapp på Google Drive med några användbara sidor .angående elsystemet på ÖSA 250, utdraget ur instruktionsboken för att underlätta bläddring mellan de sidor man använder vid felsökning.
Länk
PS1. Jag skulle hemskt gärna vilja lägga upp några kompletta bilder på Central-kortets och EF-kortets fram och baksida. Det skulle underlätta för felsökningsinstruktioner åt andra. Om du ville vara bussig och ta några kort på dessa och posta här.
PS2. Den här Diod#3 (D3) kan eventuellt vara felmärkt på schemat, den dioden D3 sitter mellan Diod#33 (D33) och Diod#34 (D34) på både kretskortet och elschemat och borde rimligen vara numrerad på nå "30".tal. Om jag kommer ihåg rätt så är alla på schemat numrerade dioder nummermärkta på kretskorten också. Kan du vara snäll och verifiera hur det står till med detta?!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
//Per A