Skotare

F15 fyller framdiffen med olja.

10 inlägg 4354 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

F15 fyller framdiffen med olja.

lillhulken  
#498876 Har en F15 som fyller framdiffen med olja. Drog ur stickan på diffen igår och då forsade oljan upp ur hålet. Måste ju va läckage på antingen nån bromsklocka eller mekanismen som lägger i diffspärren (osäker på hur det fungerar). Nån som upplevt nått liknande eller har tips??



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: F15 fyller framdiffen med olja.

Fredrik Reuter  
#498900 Hej,
Ja, du har nog isolerat felsökningen till de två som kan vara aktuella.
Har för mig att jag varit med om att bromsklockans hydraulik läcker över, jag sätter mina ören på det!

Användarvisningsbild

Re: F15 fyller framdiffen med olja.

uppsale  
#498912 Samma hos mig tror på klockorna plugga eller renovera! [THUMBS UP SIGN]

Avatar Fallback

Re: F15 fyller framdiffen med olja.

lillhulken  
#498921 Oljan hade blivit väldigt svart och mörk, tycker det är knepigt. Om det läcker in hydraulolja så borde den ju inte missfärga oljan i diffen nämnvärt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: F15 fyller framdiffen med olja.

Micke r  
#498922 Som tillfällig lösning så kan man ju plugga slangarna till bromsen.
Men glöm inte att släppa på bromsarna.

Avatar Fallback

Re: F15 fyller framdiffen med olja.

JoTh  
#498933 Dina två möjliga felorsaker är korrekt och logiskt.
Med tanke på att du upplever att det är onormalt mörkare än vanligt tyder det på att oljan är bränd/ har gått varm.
Vilket tyder på att det troligen är någon bromsklocka som läcker och gör att de negativt aktiverade bromsarna ligger på, iallafall lite grann.
Bromsarna har då skapat extra varmgång där.
I felsökningshänseende går det att plugga bort bromsklockorna.
Men då måste de friläggas mekaniskt samtidigt, för att det ska gå att köra.
Men jag skulle inte råda dig att köra med bortkopplade bromsar på en skotare mer än nödvändigt.
Det är ju en säkerhetsfråga, att plugga bort bromsar.

Avatar Fallback

Re: F15 fyller framdiffen med olja.

lillhulken  
#498935 Nån som vet hur mekanismen som lägger i diffen fungerar?? Kör med väldigt mycket diffspärr på området vi avverkar, tänkte om det kunde va nått genomslag i den som fyller diffhuset??

   TS
Användarvisningsbild

Re: F15 fyller framdiffen med olja.

Micke r  
#498954 Du kommer ju fortfarande att ha bromsar på vagnen. Så kan ni ju planera in verkstad när det passar er.

Avatar Fallback

Re: F15 fyller framdiffen med olja.

JoTh  
#499013
lillhulken skrev:Nån som vet hur mekanismen som lägger i diffen fungerar?? Kör med väldigt mycket diffspärr på området vi avverkar, tänkte om det kunde va nått genomslag i den som fyller diffhuset??


Funktionen på diffen fungerar generellt på de vanligaste NAF-diffarna med neutralt ej aktiverat läge via fjäderkraft.
Vid aktiverad diff-funktion via att hydraultryck läggs på så skiftgaffeln förskjuter diff-hylsan till ingrepp via en enkelverkande funktion.
Det är inte otänkbart att diffcylinderns tätningar också kan vara trasiga,
men oftast är det läckage i någon av bromsklockorna.
Det är enkelt att plugga bort diffslangen eller inte aktivera diffen under en dags körning,
då det är en enkelverkande funktion, och se om den slutar späda transmissionsoljan.
Se bifogad bild, hur det ser ut på en typisk NAF differential.
På bilden är diff-funktionen inringad i rött samt tätningarna på cylindern med blått.

Man skall dock alltid se som normalt att diffens olja är mörkare än vad som är normalt i boggielådan.
Trots att det är samma oljekvalite som används, då det blir varmare i själva diffen än i boggielådan,
då bla volymen är mindre och belastningen högre.

1518991104_naf_diff_faerglagd.jpg

Avatar Fallback

Re: F15 fyller framdiffen med olja.

lillhulken  
#499036 Kanon tack för bra svar!!!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).