Sida 9 av 13

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: mån 04 mar 2019, 21:19
av Skogsola
Det var som du säger: Kranbågarna var ett återkommande problem.

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: mån 04 mar 2019, 21:26
av gnisten83
Men skillnaden mellan 165bar o 190 måste vara jättestor

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: tor 07 mar 2019, 20:37
av stenberg77
Kesla har 185 bar. Fokusera på att jämföra vridmomentet som uppstår vid kranfoten, detta finns specat för alla kranar. Detta skall vara lägre eller lika med kranar som suttit på dessa maskiner, text ösa 363T. Om det är 165 bar eller 185 bar är mindre relevant. Tex ösa 363 som hade 165bar , men med grövre lyftcylinder utvecklar mer kraft än 185bar på en klen lyftcylinder på en modern kran. Dock måste man gå igenom ingående komponenter att de är dimensionerade för det nya trycket. Tex HV07 ventilen, men den är ju ok upp till 250bar, rexroth pumpen är också ok. Vagnstyrningen får max 165bar, men det är ju redan löst med chockerna som sitter för vagnstyrningen.

678 hade ju många olika modeller och bestyckningar med olika arbetstryck inställda, så det exakta trycket är inget som är heligt om man vet att delarna är konstruerade för ett högre tryck. Några hade 175bar, så en höjning till tex 185 är marginell om man vet att alla delar är dimensionerade för detta. Och de som inte tål det högre trycket har chocker som gör att det högre trycket inte når dessa funktioner.

Så här tänkte jag, men jag kan ha fel, det kanske är någon aspekt jag missat?

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: tor 07 mar 2019, 21:53
av gnisten83
gnisten83 skrev:Men skillnaden mellan 165bar o 190 måste vara jättestor

Nej jag tänkte om de var den tryckskillnaden på samma modell av kran så hade de varit stor skillnad av lyftkraft.
Vridet i svängcylindrarna brukar ofta ändå ha lägre chocktryck

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: mån 06 maj 2019, 08:06
av filip_skeby
Hej!
Verkar vara mkt kunnigt folk här, så jag gör ett försök...
Har en 678 -84 som krånglar med kranen.
När man kört en stund så går svängen åt vänster väldigt väldigt sakta.
Har man kört någon timme så är även svängen åt andra hållet och lyften väldigt sega.
Någon som vet vad detta kan bero på? Har inte skruvat något i maskinen (köpt den precis).
Föregående ägare säger att han tror det är hydraulpumpen. Men man vill ju inte byta i onödan.

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: mån 06 maj 2019, 22:22
av Cat554
Om det var pumpen skulle det bli likt på alle funksjoner samtidig.
Det er nok riktig å starte søket i ventilen. Om du bytter om på noen slanger, så ser du om det følger ventilen. Om det gjør så, så skifter du om på magnetene på solenoiden, Så skifter du om på styrestrømskontaktene på magnetene, så du ser om det er elektronikken i kranstyringen.

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: mån 06 maj 2019, 22:38
av filip_skeby
Så du menar att elektronikens funktion kan påverkas av varmare olja(maskin)?
Ska kolla läckoljeslangen först för att se pumpens kondition innan jag gör något mer tänkte jag.
Du vet möjligtvis inte vilken det är?

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: tis 07 maj 2019, 06:09
av Cat554
Jeg hadde vansker med elektonikkortene. Gikk over alle loddinger og loddet dem på nytt, så var det borte. Det kan påvirkes av varme i hytten, men litt underlig at det skal komme konsekvent.
Hadde motsvarande problem forårsaket av en liten gummibit i sevokretsen, men da var det likedant på alle funksjoner. Det måtte det også vara om det er pumpen.
Jeg skiftet pumpe, men kan inte minns hvor lekkoljeslangen går inn i returen. tror det var i en kobling på høyre side under golvet.

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: tis 07 maj 2019, 07:02
av filip_skeby
Hur betedde sej din maskin när pumpen var kass då och hur märkte du det? Tycker det känns konstigt om det ska va skit någonstans, eftersom det kommer på samma funktioner hela tiden.

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: tis 07 maj 2019, 07:31
av bgl
som alltid med gamla 678-or, börja med IPS-boxarnas kretskort och jordning!

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: tis 07 maj 2019, 07:51
av filip_skeby
Bgl tror du mer på ips boxarna än pumpen?
Syns det på kretskorten på lödningarna om de e fel? Typ sprucken lödning?

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: tis 07 maj 2019, 10:14
av bgl
De är så mycket billigare att löda om korten än att byta pump, därför bör man börja med boxarna. (Är dom så glappa att det syns lär problemen vara större än du beskriver, fast det går ju i princip att försöka mäta)

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: tis 07 maj 2019, 10:18
av Cat554
filip_skeby skrev:Hur betedde sej din maskin när pumpen var kass då och hur märkte du det? Tycker det känns konstigt om det ska va skit någonstans, eftersom det kommer på samma funktioner hela tiden.


Min pumpe la av når oljen ble varm, og den ble altfor varm. Varm olje er som regel symptomet på dårlig pumpe.
Skal da legges til at jeg tok full gjennomgang av maskinen da jeg kjøpte den. Ny hydraulpumpe, ny hydrostapumpe, ny hydrostatmotor, overhalte dieselmotoren, ny dieselpumpe, loddet alle kretskort og 2 nye kort, 4 nye hjul, alle tetninger og noe kugghjul og lager i boggier, ny diff bak. Forsterket krankågen og hengerrammen.


Jeg kunne ikke se feilene i loddingene, men misfunksjonene forsvann med loddingen.

Så kjørte jeg i 11 år uten større vansker......

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: tis 07 maj 2019, 13:03
av filip_skeby
Jag får kolla tryck o spill på pumpen först känns det som iaf, verkar va minst jobb o kolla det.

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Postat: tis 07 maj 2019, 18:46
av AKKAMAAN
filip_skeby skrev:När man kört en stund så går svängen åt vänster väldigt väldigt sakta.
Har man kört någon timme så är även svängen åt andra hållet och lyften väldigt sega.
Någon som vet vad detta kan bero på?

Riktningsventilens ventilsektioner är sammanbundna med 4 st långa "dragstänger" (pos#5) med muttrar i ändarna
Om dessa inte är korrekt åtdragna med perfekt moment så kan en enskild ventilsektion vridas någon "tusendels" millimeter och sliderna nyper i loppen. Dragstängerna töjs med tiden och kan ev behöva bytas. Kommer inte ihåg riktig hur vi gjorde för ca 35 år sedan. Vanligt problem är att o-ringarna (pos#12) mellan sektionerna brister, ventilpaketet börjar läcka mellan sectionerna och man tar isär för byte av oringar och observerar inte att det också sitter ett distans-shims (pos#7) runt dragstängerna mellan varje sektion. Dessa shims-distanser är absolut nödvändiga för att förebygga slid-nyp...Om et av fyr shims saknas så blir det "snett"....
På senare ventiler från VOAC så används 3 dragstänger i stället för 4, och det är lättare att få detta balanserat. (en stol med 3 ben står aldrig och viinglar)
Naturligtvis så är värmeutveckling en del av det som orsakar detta...
Detta kan vara en orsak tillsammans med allt annat som nämnts i tråden.
Börja med den minst "söliga elen" och utvärdera potentiometrarna i spakarna samt kretskorten i IPS boxarna
1557247055_shims_ventilpaket.jpg