Skotare

IBC ger snabbare kraninlärning enligt försök med skotareleve

4 inlägg 2264 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

IBC ger snabbare kraninlärning enligt försök med skotareleve

Torbjörn Johnsen  
#494973 IBC (Intelligent Boom Control) eller kranspetsstyrning som det kallas på svensa lanserades av John Deere på Elmia Wood 2013. Det finns en del om tekniken i tidigare trådar här på Skogsforum:
Kranspetsstyrning John Deere IBC
Kranspetsstyrning för skördare, JD IBC

Nu har Skogforsk testat tekniken på 16 elever från Vreta naturbruksgymnasium. De har delats i två grupper varav den ena fått lära sig köra kran med traditionell kranstyrning (utan IBC) och den andra gruppen har fått köra kran med IBC. Samma maskin har använts för båda grupperna, en JD 1510E där IBC har kunnat kopplas i och ur.

Det visade sig, inte helt oväntat, att eleverna som körde med IBC under utbildningstiden snabbare kom upp i en högre produktion. När man sedan testade att skifta grupperna efter att de kommit igång ordentligt så var det betydligt svårare för de som kört IBC att istället köra konventionellt. Omvänt så hade de som lärt sig konventionell kranstyrning betydligt lättare att köra IBC.

Gruppen som använde IBC genomförde uppgiften mer effektivt än de som använde konventionell styrning. De gjorde uppgiften på kortare tid, verkade köra kranen en kortare sträcka och lyfte inte stockarna lika högt över stöttorna på lastutrymmet. Försöksdeltagarna som använde IBC utförde också mindre spakarbete för att genomföra uppgiften, vilket indikeras av att de hade färre riktningsändringar av spakrörelserna.

När försöksdeltagarna bytte kranstyrningsmetod verkar de som bytte till IBC inte ha fått några problem. För de som bytte till konventionell styrning ökade tidsåtgången, krankörningen blev något mindre effektiv, spakarbetet ökade något och belastningen upplevdes något högre än tidigare. Studien visar att för nybörjare underlättar och effektiviserar IBC arbetet vid kranrörelser som är typiska för skotning.


Här kan ni läsa hela rapportenfrån IBC-försöket.

1517409175_skärmavbild_2018-01-31_kl._14.57.01.png

Har ni erfarenheter av IBC från skotare (eller skördare)? Hur stor skillnad gör det för en ovan resp driven pilot?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: IBC ger snabbare kraninlärning enligt försök med skotare

henrikett  
#495159 Kör en 1510e med bruks hugg med ibc å jag vill inte vara utan. Bättre på alla sätt

Avatar Fallback

Re: IBC ger snabbare kraninlärning enligt försök med skotare

Tosca  
#495163 Ska man tro denna studie är det ju bättre för en oerfaren att först lära sig konventionell krankörning.

Avatar Fallback

Re: IBC ger snabbare kraninlärning enligt försök med skotare

AKKAMAAN  
#495196 Lite "hönan eller ägget" över detta....
Klart det är negativt att inte lära sig köra konventionell kran först. Det är ju inte säkert att man efter utbildningen kommer att köra en "IBC"-utrustad maskin...
Men å andra sidan så kan man se IBC som en "instruktör" som visar hur kranen skall röra sig mera optimalt.
På en skotare så handlar det ju mycket om att utnyttja utskjutet mycket för att undvika de tryck/flödes/tids-krävande funtionerna lyft och vipp.
Har man lärt sig på IBC så borde man ha hjälp av detta när man börjar köra ett konventionellt system.
Slutsatsen att eleverna i studien hade svårt att lära sig konventionellt kransystem efter att ha skolats på IBC, kan man nog ta med "en nypa salt". Jag skulle också känna mig lite omotiverad att lära mig köra konventionellt när jag redan visat att jag kan köra kran (med IBC), och omvänt så är den andra halva av försöksgruppen extra motiverade att "lära sig" en högre och enklare tekniknivå (IBC)....
Jag är en stor förespråkare av kranspetsstyrning och jag tror det är en framtid som alla maskintillverkare strävar mot. Men just nu är JD ganska ensamma om det även om Komatsu har utlovat att "jultomten" skall komma med det enastående "SmartFlow", men det har varit väldigt "tyst och lytt" om detta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).