Sida 1 av 3

kockum 836b

Postat: mån 18 aug 2008, 21:39
av unghuggare23
vad är viktigt att hålla koll på om man har en 836b :?: tänkte köpa en för att köra skogsplantor med :shock:

Postat: tor 21 aug 2008, 23:08
av unghuggare23
tänkte om de finns nå man bör titta närmare på innan man köper... slitage delar mm hur e de med reservdelar till en sån...

Postat: fre 22 aug 2008, 11:09
av kl-820
Midjetappens infästning i vagnen, lösnigen är väl inte optimal.

Vridhuset blir rätt glapp pga kranen sitter på traktorn, traktorns pendling i sidled gör att kranen ligger och rullar på lasset, men som plantbärare spelar det kanske mindre roll.

Vagnsdriften, kolla att bägge motorerna drar. Denna vagnsdrift är inte lika effektiv som en direktdriven bakdel, men den räcker till om allt fungerar.

Hydraulpumpen bör också fungera om du vill ha drift på vagn, då driften är "hydraulisk" via en koppling.

Till motorn finns reservdelar att köpa nytt, i övrigt är det nog beg som gäller, förutom lager, tätningar, packboxar osv... sådant är bara att mäta och köpa.

Sedan går nog dessa lite för bra efter väg och liknande, därför bör man hålla igen lite även om den orkar. Transmissionsdetaljerna i framdelen orkar inte riktigt med påfrestningarna. Detta vet jag inte om man kan kalla svaghet egentligen, utan att man kanske bara ska vara lite "snäll" med sin traktor.

Postat: fre 22 aug 2008, 18:43
av unghuggare23
okay...låter bra... hur ser det ut i boggin på dom e de kedjer eller drev...

Postat: fre 22 aug 2008, 22:56
av ATK
Sitter kranen på traktordelen?

Postat: sön 24 aug 2008, 10:03
av kl-820
Det är drev i boggilådorna.

Angående kranen så sitter den på en plattform mellan vagn och traktor bakom "svängleden". Leden för "sidopendling" sitter i denna plattform. Detta medför att traktorns "pendling i sidled" fortplantas genom kranen. Ett minus kan det ju tyckas, men fördelen är att man alltid har en stabil kran. Riktigt bra på en allt i allo traktor.

Postat: sön 24 aug 2008, 17:22
av unghuggare23
har varit och kollat på den nu.... ser vettig ut för de priset jag fick...glappar ca en cm i den lodräta knuten :? är det svårt att byta lager där tro... sen va kran i sämsta tänkbara skick... men de startade och gick som en klocka.. svarade direckt på gasen :lol: och motorena till vagnen funkade :D funderar på om man inte kan sätta in större motorer eftersom de sägs att dom orginala är "svag"

Postat: sön 24 aug 2008, 23:11
av kl-820
Nä, det är inte svårt att byta lager men försök dra efter skf-muttern först. Glappar lagren så är dessa utformade som ett hjullager på en bil, dvs de går att dra efter.

Jag tror det är för dåligt oljeflöde för motorer med större deplacement, hastigheterna är redan synkade med lågväxel 1 och 3 samt hög och låg back. Det finns inga strypningar på flödet utan hela den större pumhalvans flöde går till driften och den lilla halvan går till styrningen. Där kunde man kanske sno lite olja med hjälp av en flödeskontrollventil, men jag tror effekten blir marginell.

Postat: mån 25 aug 2008, 07:49
av unghuggare23
aha men om man byter pumpar/pump då? dom borde väl li starkare om man fick mer tryck på dom :?: vad kan vara en lämplig kran på en sån maskin :?: den gammla är som sagt slut.. :cry: har väl funderingar på en mowi eller någon liknande som inte e så tung..

Postat: tis 26 aug 2008, 11:00
av kl-820
Eftersom pumpen sitter på en axel öppet placerad bak på traktordelen så har man stor valfrihet om man vill byta pump.

Det som sitter där "original" är en dubbel "Vingpump". Dessa har en liten egenhet, dom gillar inte höga tryck. Huvudtryckbegränsarna ligger på 175 kp/cm2, jag tror inte den någonsin ger detta tryck utom om något går fel eller det blir någon typ av tryckstöt. Den här typen brukar varaktigt kunna leverera 130-140 kp/cm2. Där ligger även de flesta av de funktionsberoende tryckbegränsarna. För vagnsdriften sitter det inga tryckbegränsare i ventilpaketet.

Hursomhelst så är det ett rundpumpningssystem anpassat för ett inte allt för högt tryck. Genomströmningen i paketet är också anpassat för originalpumpens flöde. Om man vill öka tryck och flöde på driften så måste man nog ta bort sliderna för driften ur det befintliga ventilpaketet och flytta in gaveln. Sedan kan man väl använda ett separat motorpaket för driften. Då har man helt plötsligt ett avancerat rundpumpningssystem där man måste styra olika tryck och flöden. Detta kostar lite att sno ihop :?

Men... om du ska byta kran, och även tar ett nytt ventilpaket till kranen, är det väl bästa att bygga upp en nytt system kring denna och då med moderna delar.

Nu ska jag inte vara pessimist men jag tror också att om man ökar effekten markant på vagnsdriften, så brakar nog kopplingen eller någon annan vital del för vagnsdriften ihop :(

Mjahää, det här är föresten absolut inget facit för hur du ska göra.

Postat: tis 26 aug 2008, 11:48
av Ferguson
Har hört att driften helt plötsligt kan lägga av ute i skogen, finns det någon slirkoppling eller överströmmare som löser vid för hög belastning?

På 836:an kunde man väl överföra all kraft till endast en motor om det krånglade eller?

Sitter pumpen monterat på kraftuttaget på dessa?

Läste att du renoverar Kl-820, lägg gärna ut bilder man e lite nyfiken på detta "Hitec från -60talet" :)

Postat: tis 26 aug 2008, 13:56
av kl-820
Angående driften på bakvagn på en 836B så fungerar den så att en ventil aktiveras elektriskt som släpper på "läckolja" från motorerna till en liten cylinder som pressar ut vad vi kan kalla bromsband. När detta inträffar har du drift. Detta är det som vanligen krånglar. Då justerade man "bromsbackarna" till att alltid ligga på. Inte så bra vid vägtrsp. men men...

Driften skiljer sig på en 836 alt. 836b, på B modellen har du en koppling en reduktionsväxel och 2 motorer. All olja på en motor = högfart, all olja på 2 motorer = lågfart. En 4-hjulig 836:a har en motor på varje hjul, med tillhörande reduktionsväxel och koppling. Tillslaget fungerar lite annorlunda men principen är den samma.

Man kan säga att pumpen sitter på kraftuttaget men går motsols. (sett bakifrån) Jag gissar att de ha ökat varvtalet genom att lägga på en axel till. (detta är ren spekulation)

Mitt lilla 836B projekt är klart sedan ett tag, vad är det du vill ha bild på så kan jag väl försöka öppna luckan och ta ett kort.

Nåja nu vet jag nog inget mer om dom här, och om jag vet så tror jag inte jag orkar skriva något mer. :oops:

Postat: tis 26 aug 2008, 15:01
av Ferguson
Ok, då förstår jag principen!

Postat: ons 27 aug 2008, 17:25
av unghuggare23
okay... känns som att de får vara som de e :? orkar hydraulmotorerna med om man har band eller e de bara kedjer som gäller...

Postat: tor 28 aug 2008, 13:19
av kl-820
Det spelar nog ingen roll för "orken" om du har kedjor eller band. Den kommer troligtvis ändå aldrig att slira med lass på så att "skiten yr kring däcken" :) Det är väl andra faktorer som avgör valet. Banden har ju den nackdelen, tycker i alla fall jag, att om inte traktorn enbart går i skogen, så blir det lite väl mycke "märken i marken" efter banden.

Har du band som passar eller får med band då du köper så är det väl band som gäller.

Själv tycker jag att på den här typen av maskin så är det lättsammare med tex kedjor runt om, rejäla fram och kanske en enklare form av piggkedjor bak.