Skotare

ÖSA 250 Krånglande potentiometer

15 inlägg 7043 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ÖSA 250 Krånglande potentiometer

Sören12  
#490056 Hej alla ÖSA ägare

Jag har problem när jag vrider den ett läge efter ca kl 8. Maskinen går bra, drar fullt ut på alla varv om jag håller mig
på max ca 70 %. Drar jag på mer blir resultatet precis som motorn inte får bränsle dvs traktorn hoppar lite fram och tillbaka. Är det ngn som har haft samma fel ? Tacksam för tips.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Krånglande potentiometer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490069 Är det inte själva meningen med den där att man ska vrida ner den när det går tungt och att man kan vrida upp den om det går lätt?

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Krånglande potentiometer

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490130 Börja med att kolla skicket på elservot som påverkar armen på bränslepumpen.

Brorsan hade typ exakt samma fel på sin FMG 810.
Då var ett kugghjul inuti elservot slut så det kuggade över om man gick över ett visst varvtal.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 Krånglande potentiometer

Sören12  
#490140 Hej
Gasen är mekanisk och den drar obehindrat på alla varvtal när jag är under nivån 70 % som jag tidigare nämnde
Det är när det går väldigt lätt på lågväxel och högväxel efter väg som jag skulle vilja ha högre hastighet
Turbosexan går som ett spjut och sällan över 1800 varv med last så det är ngt med styrning av oljetillflödet till åkmotorn som jag tror felet ligger

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Krånglande potentiometer

Soren62  
#490146
Sören12 skrev:Hej alla ÖSA ägare

Jag har problem när jag vrider den ett läge efter ca kl 8. Maskinen går bra, drar fullt ut på alla varv om jag håller mig
på max ca 70 %. Drar jag på mer blir resultatet precis som motorn inte får bränsle dvs traktorn hoppar lite fram och tillbaka. Är det ngn som har haft samma fel ? Tacksam för tips.

Hej det är väl inte högväxeln som fösöker hoppa i.Hade det problemet själv på en gammal Ösa 250 när jag körde max på potentiometer på lågväxel.
Med vänlig hälsning Sören62

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 Krånglande potentiometer

Sören12  
#490180 Det spelar ingen roll om jag kör på låg eller högväxel samma problem möjligtvis att det går använda ngt lite mer effekt av potentiometern ( 75 %) på högväxel

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 Krånglande potentiometer

fredrikolofsson  
#490499 Om du kopplar ur efektregleringen med strömbrytaren på instrumentpanelen hur funkar det då? Går den som den ska då så ligger felet i efektregleringen troligtvis i styrboxen.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 Krånglande potentiometer

Sören12  
#490796 Traktorn är nu inkörd i värmen och styrboxen demonterad för vidare kontroll

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Krånglande potentiometer

AKKAMAAN  
#491073
Skogsola skrev:Är det inte själva meningen med den där att man ska vrida ner den när det går tungt och att man kan vrida upp den om det går lätt?

Njae... Kör man med effektregleringen ikopplad så kommer den att anpassa utväxlingen mella hydrostatens pump och motor så att motorvarvtalet inte droppar ner vid ökat körmotstånd. Det sitter en vartalsgivare på hydrostatpumpens ingående axel (motorns svänghjul) samt på hydraulmotorns utgående axel, och med hjälp av dessa håller styrförstäkaren utväxlingen anpassad ti dieselns varvtal.
Potentiometer begränsar bara den maximala utväxling som kan ske mellan pump och motor i hydrostaten. Det kan vara en bra åtgärd att göra når man kör brant utför och påskjutskrafterna vill dra upp dieselns varvtal "bakvägen". Det skulle kunna förorsaka oönskad hastighetsökning i utförsläge. En annan grej som potentiometern kan fixa är att anpassa körhastigheten när man t ex lastar eller upparbetar med relativt högt fast motorvarvtal. Man vill ju bara att maskinen sk smyga fram när man vill flytta "2m" till nästa hög eller träd.
En tredje grej är att 250's hydrostat tenderar ha ett något förhögt utväxlingsförhållande på max motorvarvtal vilket gör att maskinen sackar lättare vid t ex landsvägskörning i svagt uppförslut...

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Krånglande potentiometer

AKKAMAAN  
#491074
Anders Olsson skrev:Börja med att kolla skicket på elservot som påverkar armen på bränslepumpen.

Brorsan hade typ exakt samma fel på sin FMG 810.
Då var ett kugghjul inuti elservot slut så det kuggade över om man gick över ett visst varvtal.

Kommer inte ihåg nåt elservo för dieselpumpen på 250. Kan det ha varit på de allra senaste årsmodellerna?
Däremot så finns det en "inverterad" stoppmagnet, dvs att man elektrifierar magneten för att kunna starta/köra dieseln...

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Krånglande potentiometer

AKKAMAAN  
#491076
Sören12 skrev:Hej
Gasen är mekanisk och den drar obehindrat på alla varvtal när jag är under nivån 70 % som jag tidigare nämnde
Det är när det går väldigt lätt på lågväxel och högväxel efter väg som jag skulle vilja ha högre hastighet
Turbosexan går som ett spjut och sällan över 1800 varv med last så det är ngt med styrning av oljetillflödet till åkmotorn som jag tror felet ligger

Det här kan bero på att hydrostatpump och motor är slitna och har förlorat volymetrisk verkningsgrad. Kom ihåg att hydraulmotorn vinklar in efter att pumpen vinklat ut max. Hydrostatmotorn mister mycket vridmoment när den vinklar in, dvs vid hög hastighet och det kan göra att den inte "orkar" om man inte tvingar ner den med potentiometern. Som någon annan nämnde.
Provkör på en "100-m" horisontell raksträcka genom att:

1a.märk med tuschpenna på panelen vart potentiometerns min och max stoppläge är
1b.vrid ner potentiometern till "Noll"
2.lägg ur "Automatiken"
3.dra på ett bra nog fast varvtal (på hög växel)
4.vrid sakt men konstant upp potentiometern (maskinen accelererar)
5.hitta den punkt på potentiometern där inte maskinen längre besvara ökning på potentiometern
Lite svagt på dessa ÖSA maskiner att det inte sitter en referens-skala på panelen under potentiometern. Exakt samma system satt på dåtidens Huddig, och på den var det en referens-skala 0-100 (%) Vilket gjirde att det var lätta att ställa in potentiometern på exakt samma inställning varje gång men behövde det.

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Krånglande potentiometer

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491135
AKKAMAAN skrev:
Anders Olsson skrev:Börja med att kolla skicket på elservot som påverkar armen på bränslepumpen.

Brorsan hade typ exakt samma fel på sin FMG 810.
Då var ett kugghjul inuti elservot slut så det kuggade över om man gick över ett visst varvtal.

Kommer inte ihåg nåt elservo för dieselpumpen på 250. Kan det ha varit på de allra senaste årsmodellerna?
Däremot så finns det en "inverterad" stoppmagnet, dvs att man elektrifierar magneten för att kunna starta/köra dieseln...


Jag har ingen aning om ifall det fanns Ösa 250 med elservo till gasen eller inte, kan mycket väl vara så att det inte fanns några med den lösningen.

Jag uppfattade det som att maskinen hackade om man gasade mer än 70% och gissade bara på elservo-problem eftersom FMG 810 och Ösa 250 är snarlika maskiner tids- och teknikmässigt samt att brorsans maskin betedde sig exakt på det viset när elservot krånglade.

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Krånglande potentiometer

AKKAMAAN  
#491145
Anders Olsson skrev:....eftersom FMG 810 och Ösa 250 är snarlika maskiner tids- och teknikmässigt samt att brorsans maskin betedde sig exakt på det viset när elservot krånglade.

Njae kanske inte riktig samtida maskiner...
ÖSA 250 började tillverkas 1979 och avslutades med sista årsmodellen FMG 250 (nytt namn) 1988.
FMG 810 lanserades samma år, 1988, som ersättare för ÖSA/FMG 250 i gallring och nåt år senare dök mellanklassskotaren FMG 1210 upp som ersättare för FMG 250 i slutavverkning. Så det var helt två helt skilda generationer av ÖSA-FMG-skotare, 10 års skillnad i teknologi rent tekniskt sett.

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Krånglande potentiometer

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491307 Jag såg att instruktionsboken till Ösa 250 fanns i skogsbiblioteket så jag kikade lite snabbt i den.
Hydrostat-delen tycks nära nog identisk med den i FMG 810, utifrån schemat kan dom rent av ha samma sorts styrförstärkare ?
810:n har dock en extra elektronikbox för elgasen.

I vilket fall så skulle jag på felbeskrivningen börja med att kolla att potentiometern verkligen är frisk, alltså mäta att motståndet ändrar sig jämnt och fint över hela området.

Sedan kan du kanske göra som vi gjorde när vi felsökte brorsans 810, koppla in en multimeter till aktuell utgång på styrförstärkaren och mäta signalen i realtid när du kör.
I detta fall borde det handla om att mäta likspänning mellan pinne 6 och jord respektive pinne 8 och jord beroende på om maskinen körs framåt eller bakåt.
Börjar signalen bete sig underligt när du går över 70% så ligger problemet någonstans i elektroniken.

Jag har för övrigt lagat styrförstärkaren på 810:n ett par gånger, men då har den varit helt död.
Minns jag rätt så var orsaken åtminstone en av gångerna fukt gått in i boxen och transistorn som sitter skruvad i boxens hölje varit den felande komponenten två gånger, men då var som sagt drivningen helt död om jag inte kommer ihåg alldeles tokigt.

Det fanns inga elschema i 810-handboken i skogsbiblioteket så jag laddade upp dom jag hade plus några bilder på styrförstärkarens kretskort ifall nån som har problem med den gräver upp denna tråden i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 Krånglande potentiometer

Sören12  
#509275 Nu när äntligen våren har kommit har jag kört ut traktorn från värmen i verkstan och provkört efter att ha bytt potentiometern och fixat styrförstärkaren så att automatbromsen funkar. Första provturen gick bra för jag kunde utnyttja potentiometern fullt ut så att det är bara att hoppas att det fortsätter att fungera.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar