fre 23 jun 2006, 19:26#1891
6000 + moms blev det för en inte helt komplett vagga, det som saknades var tryckluftsbromsarna och eftersom de inte är inkopplade på någon del av vagnen och vi har grejerna på den andra vaggan så blev det den eftersom den var mer svårsåld=bättre pris.
Det som ingick var alltså en grov balk, vaggan, ett hål med bussning som ska sättas dit på axeln från vagnen, ingen drivning där utan endast bärande. Sen var det två st axeltappar som hjulen sitter på inklusive lager . Slutligen var det fäste för cylindern till drivrullen.
Det värsta av allt är allt det inte är samma saker rakt av mellan snoken och blondinen, t. ex så är det olika vaggor beroende på om det är 500 eller 600 breda hjul, de flesta skördare hade 500 hjul och det är de som är skrotade.
Bytte vagga tillsammans med pappa idag. Han hade varit där innan och pallat under och plockat bort hjulen. Drivrullen måste plockas bort vid byte men den var fastsvetsad, jobbigt trodde vi först men sen gick det ploca bort hela drivaxeln ut från klumpen som sitter längst bak på kardanden. 8 bultar och sen rakt ut genom sidan fast den var tung. Tre bultar mellan vaggan och vagnen och sen var bara att lirka ut den från axeln. Gick som smort. Bara att plocka dit grejerna en efter en igen, tog cirka 5 h idag inklusive lite mixter med att få vaggan till skogan etc. Det som ställde till mest problem var när sista hjulet skulle dit. De "nya" medföljande hjulmuttrarna hade rostat en del så att det krävdes olja och ett par muttrar tog vi de gamla. inte så kul om det skulle skära en gänga när vi nästan vara klara.
Mycket smidigt konstuerat, roligt när det är så någon gång. Inte dumt med nya lager och bussningar. Gick så lätt och fint, inte för att den gamla gick så trögt men nytt är nytt.