Skotare

Valmet 832 långsam hydraulik.

13 inlägg 6614 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 832 långsam hydraulik.

Yrttivaara44  
#475605 Hejsan. Har en valmet 832 87a den är väldigt långsam i alla kranrörelser. Har ju en panel inne i hytten vart man kan vrida på en ratt å de finns en strömbrytare på. Den har ju med kran att göra men blir ingen som helst skillnad när man vrider i vredet eller slår om brytaren. Är inte så hajj på detta med Elhydrauliskt :) ventilpaketet är ett tison monsun hv09



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet 832 långsam hydraulik.

AKKAMAAN  
#475624
Yrttivaara44 skrev:Hejsan. Har en valmet 832 87a den är väldigt långsam i alla kranrörelser. Har ju en panel inne i hytten vart man kan vrida på en ratt å de finns en strömbrytare på. Den har ju med kran att göra men blir ingen som helst skillnad när man vrider i vredet eller slår om brytaren. Är inte så hajj på detta med Elhydrauliskt :) ventilpaketet är ett tison monsun hv09

Är det en sån här panel?
1507390290_vcu2.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valmet 832 långsam hydraulik.

Yrttivaara44  
#475626
AKKAMAAN skrev:
Yrttivaara44 skrev:Hejsan. Har en valmet 832 87a den är väldigt långsam i alla kranrörelser. Har ju en panel inne i hytten vart man kan vrida på en ratt å de finns en strömbrytare på. Den har ju med kran att göra men blir ingen som helst skillnad när man vrider i vredet eller slår om brytaren. Är inte så hajj på detta med Elhydrauliskt :) ventilpaketet är ett tison monsun hv09

Är det en sån här panel?
1507390290_vcu2.jpg

Jo de är exakt en sådan panel jag har i hyttväggen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 832 långsam hydraulik.

ulfgustav  
#475630 Vilken pump har du i denna maskin? Den är till åren så det kanske sitter en sliten kugghjulspump i den? Isåfall är det byte som gäller

Användarvisningsbild

Re: Valmet 832 långsam hydraulik.

Yrttivaara44  
#475633
ulfgustav skrev:Vilken pump har du i denna maskin? Den är till åren så det kanske sitter en sliten kugghjulspump i den? Isåfall är det byte som gäller

De är de jag är lite rädd för :/ Men sen funderar jag om ställskruvarna är skruvade i. För enligt instruktionsboken så ska de tydligen finnas ute vid ventilpaketet. Finns nå ställskruvar där. Måste kika bättre i det. Står i boken hur man ska ställa dom. För tidigare ägar var i 80 års åldern så dom har kanske dragit ner på farten till gubben :) För övrigt så är det 2st pumpar i den. Dom ska tydligen jobba ihop. Ventilpaketet är uppdelat i 2 delar. En pump till varje men sen finns de nån prioriteringsventil så den ska känna av vart de behövs mer olja så ska de skicka över. Kan ju vara nå som felar även där åxå..

Sen såg jag här i detta forum för ca 1 år sen de skrevs om en likadan maskin som hade bekummer med svaghet å hastighet i bomcylindern. Som visade sig vara en trasig fjäder i sliden..

Jag har även exakt samma problematik med min bomfunktion som de beskrevs i den tråden. Ska imorgon ta isäg skiden för att kika så inte min fjäder är trasig där..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 832 långsam hydraulik.

Yrttivaara44  
#475660
Yrttivaara44 skrev:
AKKAMAAN skrev:
Yrttivaara44 skrev:Hejsan. Har en valmet 832 87a den är väldigt långsam i alla kranrörelser. Har ju en panel inne i hytten vart man kan vrida på en ratt å de finns en strömbrytare på. Den har ju med kran att göra men blir ingen som helst skillnad när man vrider i vredet eller slår om brytaren. Är inte så hajj på detta med Elhydrauliskt :) ventilpaketet är ett tison monsun hv09

Är det en sån här panel?
1507390290_vcu2.jpg

Jo de är exakt en sådan panel jag har i hyttväggen.

Vad är det tänkt att man ska ställa med denna panel?? Eftersom i min instruktionsbok så står det att jag ska ställa farterna till respektive funtion med ställskruvarna som finns i ventilpaketet. Eller har jag förstått fel? Nån som vet å har använt detta system?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 832 långsam hydraulik.

AKKAMAAN  
#475875 Du ställer den utgående spänningen till ehc spakarna och vidare till servomagneterna. VCU= Voltage Control Unit....
Eftersom kranen åtminstone rör på sig så har du spänningsmatning till VCU'n.
Det kan ju vara så enkelt att vrid potentiometer är trasig. Då kostar det bara "några kronor" att byta den. Men är det djupare fel i elektroniKen så skulle jag prova med en utbytes VCU. Hör med firmorna som säljer generella skogsmaskinreservdelar typ Koppoms, Stigs Maskin etc etc
Även maskindemonteringar kan ha begagnade att sälja

Användarvisningsbild

Re: Valmet 832 långsam hydraulik.

Andreas99  
#475926 Skulle man inte bara kunna trycka på sliden manuellt till grip öppna/stäng. Full fart på den då så har du problem med elektroniken, ungefär samma hastighet problem med hydrauliken?
Två pumpar till kranen? Är det inte en till driften av maskinen och en till kran och övrigt?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 832 långsam hydraulik.

Yrttivaara44  
#475944
Andreas99 skrev:Skulle man inte bara kunna trycka på sliden manuellt till grip öppna/stäng. Full fart på den då så har du problem med elektroniken, ungefär samma hastighet problem med hydrauliken?
Två pumpar till kranen? Är det inte en till driften av maskinen och en till kran och övrigt?

Ska ta och testa trycka sliden manuellt.
Jo de är 2 st pumpar till ventilpaketet. Är ju inte hydrostatdrivning på denna. Är converter. Har fixat tag i tryckmätare så jag ska även kolla huvudtrycket i paketet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 832 långsam hydraulik.

AKKAMAAN  
#475954
Yrttivaara44 skrev:
Andreas99 skrev:Skulle man inte bara kunna trycka på sliden manuellt till grip öppna/stäng. Full fart på den då så har du problem med elektroniken, ungefär samma hastighet problem med hydrauliken?
Två pumpar till kranen? Är det inte en till driften av maskinen och en till kran och övrigt?

Ska ta och testa trycka sliden manuellt.
Jo de är 2 st pumpar till ventilpaketet. Är ju inte hydrostatdrivning på denna. Är converter. Har fixat tag i tryckmätare så jag ska även kolla huvudtrycket i paketet.

Det är en liten 4-5mm diameter rund "plunge" i änden av förstyrventilen som du kan tvångsstyra med. Använd inte metallföremål då de kan repa på insidan så att "plungen" inte går i full retur, och då riskerar man att ett servotryck kommer att kontninuerligt påverka huvudsliden. Avänd tillsnickrad trästicka i stället....
Du har ett tvåkrets konstantflödessystem. Tror inte vi skall börja tänka på pumpbyte förrän vi har uteslutit el eller hydraulservotrycksfel. Så kolla servotrcket med en tryckmätare. Bör ligga på 20-25 bar. Har förmig att 15 bar är det maxtryck som behövs för att flytta huvudsliden till ändläge dvs max kranfunktionshastighet. Min tryck (starttryck) från servoventilen tills att huvudsliden börjar öppna ligger på ca 5 bar....
Att mäta utstyrt servotryck till huvudventilen är lte knepigare men g¨år att lösa. Men det torde inte vara fallet då ALLA funtioner är långsamma.
Sätter just nu med vad vi vet "alla pengar" på VCU-spänningen och/eller servotrycket....
Efter att du testat med "tvångsstyrningen" av servoventilen så vet vi mera.... Var försiktig, och du behöver en man till hjälp att dra i spaken. Testa först på den runtomsvängade rortator så att du kan köra kontinuerligt medan du testar.....

Avatar Fallback

Re: Valmet 832 långsam hydraulik.

ulfgustav  
#475964 Sannolikt så är det en dubbelkugghjulspump och det är väl heller inte otänkbart att pumpen är sliten, men för att kunna avgöra det så behövs det en flödesmätare, pumpen kan ju ge fullt tryck men vara så pass sliten att den inte ger det flöde som den borde. Hur många timmar har maskinen gått? Eftersom den är från 1987 så är det original pumpen då har den nog gjort sitt, sannolikt så borde den vara bytt, men du kanske vet något om historiken

Användarvisningsbild

Re: Valmet 832 långsam hydraulik.

Yrttivaara44  
#475982
AKKAMAAN skrev:
Yrttivaara44 skrev:
Andreas99 skrev:Skulle man inte bara kunna trycka på sliden manuellt till grip öppna/stäng. Full fart på den då så har du problem med elektroniken, ungefär samma hastighet problem med hydrauliken?
Två pumpar till kranen? Är det inte en till driften av maskinen och en till kran och övrigt?

Ska ta och testa trycka sliden manuellt.
Jo de är 2 st pumpar till ventilpaketet. Är ju inte hydrostatdrivning på denna. Är converter. Har fixat tag i tryckmätare så jag ska även kolla huvudtrycket i paketet.

Det är en liten 4-5mm diameter rund "plunge" i änden av förstyrventilen som du kan tvångsstyra med. Använd inte metallföremål då de kan repa på insidan så att "plungen" inte går i full retur, och då riskerar man att ett servotryck kommer att kontninuerligt påverka huvudsliden. Avänd tillsnickrad trästicka i stället....
Du har ett tvåkrets konstantflödessystem. Tror inte vi skall börja tänka på pumpbyte förrän vi har uteslutit el eller hydraulservotrycksfel. Så kolla servotrcket med en tryckmätare. Bör ligga på 20-25 bar. Har förmig att 15 bar är det maxtryck som behövs för att flytta huvudsliden till ändläge dvs max kranfunktionshastighet. Min tryck (starttryck) från servoventilen tills att huvudsliden börjar öppna ligger på ca 5 bar....
Att mäta utstyrt servotryck till huvudventilen är lte knepigare men g¨år att lösa. Men det torde inte vara fallet då ALLA funtioner är långsamma.
Sätter just nu med vad vi vet "alla pengar" på VCU-spänningen och/eller servotrycket....
Efter att du testat med "tvångsstyrningen" av servoventilen så vet vi mera.... Var försiktig, och du behöver en man till hjälp att dra i spaken. Testa först på den runtomsvängade rortator så att du kan köra kontinuerligt medan du testar.....

Tack för bra info. Ska ta under veckan att kolla upp dessa olika grejjer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 832 långsam hydraulik.

AKKAMAAN  
#475998
ulfgustav skrev: pumpen kan ju ge fullt tryck men vara så pass sliten att den inte ger det flöde som den borde.

Så är det...
Så länge pumpen kan ge ett flöde som är högre än det inre läckaget så kan pumpen ge max tryck.
Max inre läckage kommer ju också vid max tryck. Så när man testar/ställer in kranfunktionernas hastiget så gör man ju det normalt med obelastad kran dvs ej max tryck.
Nu verkar det ju som kranen går långsamt även utan belastning (på pumparna) och då är det rimligt att misstänka annat än pumpläckage.
Yrtiivaara44, kolla om ventilpaketet snabbt värms upp dvs snabbare än oljan i hydraultanken, vid uppstart av krankörningen. Det kan indikera att en del av oljeflödet går till tank istället för hydraulfuntionerna. Vid detta test måste man köra med fulla spakutslag.
Sen kolla om överströmmaren verkligen öppnar när en funktion körs i botten. Det ska höras som ett visslande ljud. Om inte så är det något fel i servodelen av EHC'n, el eller servohydraulik....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).