Skotare

Extrabanke på gremo

8 inlägg 3057 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Extrabanke på gremo

bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474945 Söker bild på gremo 1050F med extrabanke för risskotning, skotar efter vår bracke c16 och det blir ju en del långa längder så en extrabanke skulle göra stor nytta. Hört en den som kört med det men har inte sett någon bild.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Extrabanke på gremo

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474950 Jag har kört några tusen timmar både 950 samt 1050 i ett lövdominerat område med både grovt och lång ris av bok och ek och jag har fått det att fungera.

Risken med att länga den bakåt är att du blir baktung och den eventuellt vill resa sig.

Jag har förlängning bakåt på min 1110a just nu och den vill resa sig i nosen vid stora lass.

Men iaf kika på Ponsses utdragbara konstruktion. Jag har fått liknande byggt på 1110an och det fungerar bra. Kan fixa bilder när jag är i maskinen.

Avatar Fallback

Re: Extrabanke på gremo

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474951
20170904_134353.jpg


Här är en bild på det jag menar med baklass.

Avatar Fallback

Re: Extrabanke på gremo

bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474953 Visst går det, kört mycket ris med både 950R och 1050:n kört en del med extravagn efter och det fungerar rätt så bra. Vore bra med lite längre så att det inte siktar ner topparna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extrabanke på gremo

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474954 Visst kan det bli lite skitigt med långt ris. Men det är inte mycket att göra åt egentligen. Jag skotar till 90% manuellhuggt löv och under alla år är det ingen av alla flisare som ens kommenterat det så jag lägger inte så stor vikt i det men jag förstår såklart ditt dilemma.

Antingen som jag skrev något permanent likt Ponsses utdragbara eller om du hittar Henrik K här på forumet för han har gjort en version där han har en banke han hänger i draget och som sen stöttas upp med hjälp av järn mellan stöttorna.

Avatar Fallback

Re: Extrabanke på gremo

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474955 @Henrik K

Användarvisningsbild

Re: Extrabanke på gremo

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474958 Mitt bygge

Avatar Fallback

Re: Extrabanke på gremo

bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474975 Jag flisar nästan allt material så så sett är det lungt men kan man skona stålen lite så är det ju skönt @kjugekarlsson
kjugekarlsson skrev:Visst kan det bli lite skitigt med långt ris. Men det är inte mycket att göra åt egentligen. Jag skotar till 90% manuellhuggt löv och under alla år är det ingen av alla flisare som ens kommenterat det så jag lägger inte så stor vikt i det men jag förstår såklart ditt dilemma.

Antingen som jag skrev något permanent likt Ponsses utdragbara eller om du hittar Henrik K här på forumet för han har gjort en version där han har en banke han hänger i draget och som sen stöttas upp med hjälp av järn mellan stöttorna.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).