Skotare

Ny grip, HSP Standard eller Heavyduty?

11 inlägg 6826 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny grip, HSP Standard eller Heavyduty?

Swebat  
#467701 Hej,

Ska köpa en ny grip till min skotare, en Timberjack 810B, för den gamla är lappad och lagad så mycket att nu duger den bara till skrot. Men vilken ska man välja?

Den jag har är en Supergrip (028?), men nu har jag har snöat in på en HSP grip i storlek 025. Tänkte gå ner i storlek för kranen orkar ändå inte lyfta om man fyller Supergripen...
Men ska man ha en Standard eller en Heavyduty?

Vad tycker ni?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Ny grip, HSP Standard eller Heavyduty?

bgl  
#467706 Samma fråga som för min gamla Rottne F9, supergripen är lite för stor vid avlastning.
HSP är en fin grip för tunga jobb men är själv väl tung för en liten och gammal skotare, den väger ca 50 kg mer än Cranabgripen. Köp bara inte nån lättare grip som Dalagripen,bara kravel.

Användarvisningsbild

Re: Ny grip, HSP Standard eller Heavyduty?

Fredrik Reuter  
#467717 Hej,
Har du problem med lyftförmåga är det nog standard som gäller, HD väger ju extra, 50kg?

Jag har inte själv kört HD men standard har funkat fint för de jag har kontakt med och de få timmar jag kört själv.

Med tanke på vikten, vad tror du om en Kesla Pro G25?
Den väger väl 150 kg mindre än en HSP 0,25 HD.

Avatar Fallback

Re: Ny grip, HSP Standard eller Heavyduty?

bgl  
#467747 Keslagripens vikt låter för bra för att vara sant. Dalagripens motsvarande som väger 125 kg är för klen i skänklarna och Keslas väger 15 kg mindre. Vi behöver nån som kört Keslagrip och kan kommentera. Dessutom har lättare gripar ofta kortade cylinder för att minska vikten och då blir klämkraften mindre, Dalagripen är dålig på att rulla i sig virke.

Avatar Fallback

Re: Ny grip, HSP Standard eller Heavyduty?

torpöbo  
#467749 För lång hållbarhet på gropar, ska man vara ytterst försiktig vid lyft av sten. En liten parentes bara:)

Användarvisningsbild

Re: Ny grip, HSP Standard eller Heavyduty?

finskpinne  
#467759 Jag har ingen erfarenhet av keslas gripar men av deras aggregat, dom håller hur bra som helst. De använder bra stålkvalitet vilket gör att dom kan använda mindre material. Deras aggregat är också lätta jämfört med deras kapacitet. Jag diskuterade keslas gripar med Anders på Lögenäs maskin, han körde med en keslas prog 30 och tyckte att den var en bra blandning av en hultdins och en hsp. Den samlar virket lika bra som en hsp, men den markbereder inte så som hsp gör. Kesla har ju inte satsat så mycket på små gripar tidigare så därför har man inte sett så många i skogen, men lastbilsgripar har dom ju lång erfarenhet av.

Användarvisningsbild

Re: Ny grip, HSP Standard eller Heavyduty?

finskpinne  
#467763 Angående storleken så tror jag inte du ska satsa på en kesla prog 25, inte till en skotare. Dom är gjorda för mindre kranar. En pro g 28 eller möjligtvis en 26 ska du nog satsa på om den ska hänga i spetsen på en loglift 51. Om man har en lite större grip så blir geometrin mycket bättre när man inte behöver öppna den helt för att samla ihop virket av marken. Keslas gripstorlekar upp till 25 är en serie menad för kranarna på jordbrukstraktorerna och dom har en lite klenare konstruktion, så det är nog pro g 26 och uppåt du ska se på till en skotare. 26an väger 130 kg och har en griparea på 0,24 m2 även om den heter 26. Så den kanske skulle passa dig. 28an väger 170 kg och griparean är 0,27.
Minns inga exakta priser för keslagriparna men har för mig att dom är ganska dyra jämfört med konkurrenterna, det är ju pga att​ dom använder dyrt material för att få ner vikten.

Användarvisningsbild

Re: Ny grip, HSP Standard eller Heavyduty?

stegmaster  
#467767 Ja, jag har ju denna Kesla pro25 på min nya Kesla vagn, och den övergår ju alt annat av griper jag har varit med om i "griplasterklassen", men hur den står sig på en skotare har jag ingen aning om.
Jag har kört för lite timer dessutan til att kunna göra nåt vettigt uttalandet, dock har jag redan hinnat med att bryta av en bult (detta var visstnog en konstruktionsmiss, så dom tatt fram en bättre bult).
Pro26 er vel samma grip som Pro 25, bara den er lite bredare, eller??
Samma gripkraft och några kilo tyngre då givetvis, på pro26.


Men det verkar som en rejäl grip, åtminstone på min griplastare. (här en bild då den var ny och fin 8) )
1502528147_p1020764.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ny grip, HSP Standard eller Heavyduty?

finskpinne  
#467772 Citat från keslas hemsida:
"KESLA proG26-gripen rekommenderas för större lastare. Den har utformats för professionell hantering av virke. Konstruktionen är märkbart mer robust än de mindre modellerna i produktfamiljen."

Jag tror att axlarna är lite annorlunda konstruerade på 26an än på de mindre.Så ser det ut på bilderna, dessutom är chassit bredare.

Avatar Fallback

Re: Ny grip, HSP Standard eller Heavyduty?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467805 Finns mindre SG, 0,26 och den väger 180kg och den tar jag full på full armlängd

Användarvisningsbild

Re: Ny grip, HSP Standard eller Heavyduty?

stegmaster  
#467816 Even KTS gör proffsgripar (inte dom som finns på deras griplastare).
Har en sådan KTS 0,25 til grävmaskinen och den får ta tuffa tag, med nesten bara stenarbete.
Vikt 141kg.
Tror priset på en sådan i dag ligger på ca 14000kr (utan grävmaskinfäste)
Kolla nederst på sidan.
http://kts.se/NT/svenska/produkter/proffsgripar.htm

1502552833_foto0017_-_kopi.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).