SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

42 inlägg 22397 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

Fredrik Reuter  
#499780 Hej,

Ang dubbeloposten vill jag bara nämna att jag var före! 😉 🙃

Ja, det stämmer som Valmet 890 skriver, SmartFlow levereras för fullt och har enligt källor hittills varit en hit hos beställare/kunder.
Någon mer teknisk info om systemet får vi nog inte i detta läge, Komatsu är nog noga med att försöka hålla det någorlunda hemligt.

Jag testade ju SmartFlow på Elmia och jag står fortfarande för vad jag skrev och säger i videon ovan.
Systemet förlåter väldigt mycket och genom detta blir man mer precis i krankörningen. Jag gissar att den som blir "uppväxt" med SmartFlow kommer få det svårt att krana en skotare utan, eller, det lär slå och rycka en hel del.

Detta i kombination med att man spar bränsle gör troligtvis att man skotarcykeln blir effektivare och man kanske då också kan visa det på bankkontot vid månadens slut.

Inlägget från bgl ovan är sorgligt men tyvärr också sant på sina ställen, här gäller det att tänka till som entreprenör!

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499792
bgl skrev:Sen får vi väl hoppas att ingen entreprenör är så aningslös att hen tror sig få behålla denna rationaliseringsvinst i nästa prisförhandling!


Du menar att alla entreprenörer ska stå på sig för att få skäliga höjningar och inte skriva på nollbud och sänkningar!

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

AKKAMAAN  
#499793
Fredrik Reuter skrev:Hur menar du?maskiner levereras ju med smartflow för fullt

Citerar mig själv
"Säkert så har Komatsu något "gott i SmartFlow-påsen" men de måste komma med nåt bättre än en ytterst subjektiv reklamsnutt....
Nu har det gått nästn 9 månader sen Elmia, samt 6 månader sen man (inofficiellt) utalade att man skulle lätta på "förlåten" kring runt den 1:a September 2017..."

Jag har kanske varit lite "naiv" att tro vi skulle få något "tips" av Komatsu om vilken teknisk "väg" de valt...
Jag har kollat på nätet "en gång" i veckan om SmartFlow sedan September och det har inte funnits något nytt från Komatsu, inte ens den video du postade nu senast i den här tråden. Man har uppenbarligen valt att "smyga igång" lanseringen för att kunna städa undan ev inkörningsproblem och barnsjukdomar... Och Komatsu har gjort ett strålande jobb i att låta resten av världen spekulera... :lol:

Hårdvaran på maskinen kan de ju inte gömma i alla evighet, så hemligheten ligger säkert i "SmartFlow-mjukvara"...
Så min "gissning" är (fortfarande) konventionell hårdvara använd på ett okonventionellt sätt med hjälp av mjukvara... Kul om det är så "enkelt"... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

Temlav  
#500747 SmartFlow säljer enligt ryktena som smör.
Att Komatsu skulle släppa nån information där de i detalj beskriver den tekniska lösningen ser jag som ytterst osannolikt. Har man väl kommit fram med en ny teknisk lösning som man anser vara mycket bättre än allt annat på marknaden, så lär man knappast berätta hur man har gjort...
Det vore ju att hjälpa konkurrenterna lite för mycket.
Men nog är det en kombination av mjukvara och en ny ventillösning som gör grejen. (traditionella slidventiler tror jag inte på)

Användarvisningsbild

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500770
Valmet 890 skrev:Tur han sa jämfört med sin gamla maskin, så om han hade en gammal nalle eller 868 så kanske vi kan tro på det där


Ponsse Buffalo hade dom förrut.

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

AKKAMAAN  
#500780
Temlav skrev:Men nog är det en kombination av mjukvara och en ny ventillösning som gör grejen. (traditionella slidventiler tror jag inte på)

Tekniska högskolan i Linköping har hållit på och utrett "datastyrd" intelligent hydraulik i många år....
Här en utredning av Bo Andersson från 2011 som bl a redovisar de ventiler som då fanns tillgängliga för datorstyrning.
Husco Incova med 4 st 2-portsventiler av sätestyp och Eaton Ultronics med 4 st 2-portsventiler av slidtyp. Eaton Ultronics är idag vidareutvecklad och marknadsförs som Eaton CMA
På sidan 32 i pdf-länken redovisar Bo Andersson att i princip kan man använda konventionella riktningsventiler får intelligent styrning, 2-st 3-portsventiler är i princip möjligt att bygga med ett konventionellt standard Parker L90 ventil.
1519827675_komatsu-antagande2.jpg

Men man måste dock använda två dubbelverkade slider per funktion dvs 2 st "3-portsventiler" i stället för 4 st 2-portsventiiler. Man måste givetvis använda specialanpassade slider och tryckgivare på, i, eller vid varje arbetsport samt på pumpens tryckledning.
Jag har "fått på pälsen" för att jag "tror, tyckt och antagit" lite för mycket om vilket teknisk lösning Komatsu har valt, men jag tror, tycker, antar fortfarande att de använder nån typ av lösning med "3-portsventiler", ev kanske i ett mer eller mindre standard ventilblock.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500799
Klargplutte skrev:
Valmet 890 skrev:Tur han sa jämfört med sin gamla maskin, så om han hade en gammal nalle eller 868 så kanske vi kan tro på det där


Ponsse Buffalo hade dom förrut.


Att gå från Buffalo till 875 borde ju ge en ordentlig produktionsökning.
Svårt då att avgöra hur mycket den nya kranstyrningen påverkar.

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

AKKAMAAN  
#509829 Slänger in lite nya "brandfacklor" om SmartFlow. Först så kan ju inte systemet vara så jäkla hemligt för i så fall skulle ju Komatsu vara tvugna att tillhandahålla avspärrningar och polisövervakning över kundernas maskiner. Samt att kunderna inte tillåts att låta någon obebörig komma så nära maskinen så att den kan ta ett par bilder på ventilpaketet. =))
Var i kontakt med en bekant som är JD-säljare och han menade att det var en "avancerad" Danfoss-ventil som hade tryckmätning på alla arbetsportar samt en separat slid för varje arbetsport. Ganska ironiskt att konkurrenterna vet mera om systemet än vad Komatsu själva vill medge offentligt. Så det är nog ganska logiskt med en Danfoss ventil, kanske den Danfoss PVX som Gremo redan använder. Hur den ventilen arbetar går inte hitta detaljerad information om men följande indikerar att det är en separat slid för respektive anslutning till en dubbelverkande funktion.

$matches[2]

John Deere använder en "ganska standard" Parker K170 för sin IBC-kranstyrning. Det som tillkommer för att få till en fungerande kranspetsstyrning är läges/positionsgivare för kransväng, lyft, vipp och utskjut. Och naturligtvis en intelligent programvara. Men JD har ingen bra grund för fortsatt utveckling med sin K170-ventil. Med den ventilen kommer man inte åt de speciella energibesparingar som en "two-spool valve", typ Danfoss PVX, Eaton CMA eller till och med fyr-spolsventilen (kägelventiler) Husco Incova med inbyggda tryckgivare möjliggör.
Gjorde en liten illustration över de tre olika varianterna av system.
$matches[2]

Varför är det då viktigt att kunna kontrollera in- och ut-flöde till en hydraulcylinder oberoende och individuellt?
Det viktigaste svaret är ett en hydraulcylinder har olika flöden till plus- och minus-sidan. Dessutom så behöver en hydraulcylinder med en last hängande i kolvstången inget eller ringa pumptryck för att kunna röra sig utåtgående. Problemet med hastighetskontroll ligger i att kontrollera "retur"-flödet ut ur hydraulcylinderns minussida. Pumpen har i en sån situation bara till uppgift att återfylla en något större oljevolym till plus-sidan. Sänkhastigheten kontrolleras genom feedback från hydraulcylinderns positionsgivare. Effektförluster i riktningsventiler är stora oavsett om det är ett konventionellt lastkännande hydraulsystem. Med tryckavkänning i arbetsportarna så kan man ge pumpen en optimal digitalt styrd tryckpåställning och reaktionstid. Ramptider på funktioner kan baseras på verklig acceleration/retardation i stället för de traditionella elektriska styrkurvor som fanns på "EHC"-tidens IPS-boxar. Det är saker som detta Komatsu har arbetat fram med sitt SmartFlow. Tror vi kommer att se kranspetsstyrning från Komatsu inom nåt/några år. Man har den perfekta hårdvaran för det. Resten är programmering.
Apropå tryck och positionsgivare, så har Cranab ett CIS system, "Cranab Intelligent System" med tryck och positionsgivare som tillval på sina kranar. Detta för att möta framtidens efterfrågan på smart krankontroll, energibesparing och kranspetsstyrning.
1524799026_kran_med_givare_cranab..jpg

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509864 Hörde att vippcylindern till en jd skotare med ibc kostar 40000 ;-) tjänar man in det med ibc?

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

AKKAMAAN  
#509874 Vad kostar vippcylindern till en motsvarande kran utan IBC?
Det är ju den skillnaden som skall tjänas in med IBC...
Sen så lär de "40000" vara ett "reservdelspris" kanske?!
Om JD använder Parkers cylindrar med CAN-bus och optiskt streck-kod lägesgivare på kolvstången då blir det nog "dyrt"... Men det blir exakt positions/läges-angivelse i alla fall... :d
1524829092_parker_streckkodad_kolvstang_2.jpg
1524829092_parker_streckkodad_kolvstang.jpg

Användarvisningsbild

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

JohannesG  
#509878 Slits inte den där streckkoden med tiden?

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

AKKAMAAN  
#509888
JohannesG skrev:Slits inte den där streckkoden med tiden?

Man kan tycka det...
Vad jag förstått så är den "etsad" in i stålet, men det är ju bara gummipackningar som är direktkontakt med kolvstången, ev också nån bussning i nåt mjukare material...
Man har testat mot korrosion och mekanisk "nötning"...
PDF
1524835673_parker_streckkodad_kolvstang3.jpg
1524835673_parker_streckkodad_kolvstang_4.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).