tor 26 apr 2018, 22:34#509829
Slänger in lite nya "brandfacklor" om SmartFlow. Först så kan ju inte systemet vara så jäkla hemligt för i så fall skulle ju Komatsu vara tvugna att tillhandahålla avspärrningar och polisövervakning över kundernas maskiner. Samt att kunderna inte tillåts att låta någon obebörig komma så nära maskinen så att den kan ta ett par bilder på ventilpaketet.
Var i kontakt med en bekant som är JD-säljare och han menade att det var en "avancerad" Danfoss-ventil som hade tryckmätning på alla arbetsportar samt en separat slid för varje arbetsport. Ganska ironiskt att konkurrenterna vet mera om systemet än vad Komatsu själva vill medge offentligt. Så det är nog ganska logiskt med en Danfoss ventil, kanske den
Danfoss PVX som Gremo redan använder. Hur den ventilen arbetar går inte hitta detaljerad information om men följande indikerar att det är en separat slid för respektive anslutning till en dubbelverkande funktion.
$matches[2]
John Deere använder en "ganska standard" Parker K170 för sin IBC-kranstyrning. Det som tillkommer för att få till en fungerande kranspetsstyrning är läges/positionsgivare för kransväng, lyft, vipp och utskjut. Och naturligtvis en intelligent programvara. Men JD har ingen bra grund för fortsatt utveckling med sin K170-ventil. Med den ventilen kommer man inte åt de speciella energibesparingar som en "two-spool valve", typ
Danfoss PVX,
Eaton CMA eller till och med
fyr-spolsventilen (kägelventiler) Husco Incova med inbyggda tryckgivare möjliggör.
Gjorde en liten illustration över de tre olika varianterna av system.
$matches[2]
Varför är det då viktigt att kunna kontrollera in- och ut-flöde till en hydraulcylinder oberoende och individuellt?
Det viktigaste svaret är ett en hydraulcylinder har olika flöden till plus- och minus-sidan. Dessutom så behöver en hydraulcylinder med en last hängande i kolvstången inget eller ringa pumptryck för att kunna röra sig utåtgående. Problemet med hastighetskontroll ligger i att kontrollera "retur"-flödet ut ur hydraulcylinderns minussida. Pumpen har i en sån situation bara till uppgift att återfylla en något större oljevolym till plus-sidan. Sänkhastigheten kontrolleras genom feedback från hydraulcylinderns positionsgivare. Effektförluster i riktningsventiler är stora oavsett om det är ett konventionellt lastkännande hydraulsystem. Med tryckavkänning i arbetsportarna så kan man ge pumpen en optimal digitalt styrd tryckpåställning och reaktionstid. Ramptider på funktioner kan baseras på verklig acceleration/retardation i stället för de traditionella elektriska styrkurvor som fanns på "EHC"-tidens IPS-boxar. Det är saker som detta Komatsu har arbetat fram med sitt SmartFlow. Tror vi kommer att se kranspetsstyrning från Komatsu inom nåt/några år. Man har den perfekta hårdvaran för det. Resten är programmering.
Apropå tryck och positionsgivare, så har Cranab ett CIS system, "
Cranab Intelligent System" med tryck och positionsgivare som tillval på sina kranar. Detta för att möta framtidens efterfrågan på smart krankontroll, energibesparing och kranspetsstyrning.
1524799026_kran_med_givare_cranab..jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Man lär så länge man undervisar...
//Per A