Skotare

SMV 21S

37 inlägg 17221 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SMV 21S

VolvoTitan  
#796208 Hej fick du tag i manualer /elschema/instruktionsbok till din Smv 21 den gång du sökte på forumet ?
Jag köpte mig en likadan maskin i höstas och saknar samma saker.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: SMV 21S

ruffe  
#796368 Fikk kjøpt noen permer av en svenske erindrer jeg ja

   TS
Användarvisningsbild

Re: SMV 21S

VolvoTitan  
#796370 Är det så att jag kopiera dina pärmar på något sätt ?

Användarvisningsbild

Re: SMV 21S

VolvoTitan  
#796414 Naturligtvis vill jag ersätta dig för kopiering på något sätt.

Användarvisningsbild

Re: SMV 21S

janeriko  
#796576 Hej.
Läste här att det ska vara 80/90 olja i fördelningslådan.
Men så läste jag i nån manual och där stod det "Därvid kan en passande SAE 20 olja användas"
Någon som kan ge några kloka ord om det?
Mvh. Jan-Erik

Avatar Fallback

Re: SMV 21S

AKKAMAAN  
#796625 Eftersom viskositeten hos växellåds- och motoroljor mäts på olika skalor, är en SAE 80-växellådsolja ungefär likvärdig i viskositet med en SAE 20-motorolja. En SAE 90 växellådsolja har ungefär samma viskositet som en SAE 50 motorolja.
Det sagt, så kan det skilja i vilka additiver (tillsatser) respektive olja har. Dessutom finns SAE 80/90 som hypoidolja men det anges ju också särskilt. Ska man vara korrekt med benämningen på SAE 80/90 så ska det nog vara SAE 80W/90 dvs att det är en multigrade olja på samma sätt som motoroljorna SAE 5W-20, 10W-30, 15W-50 etc etc
"Därvid kan en passande SAE 20 olja användas"

Eftersom en fördelningslåda är ett ganska okrävande sysstem vad gäller smörjning så är det bara viskositeten som är viktig och då blir en SAE 80/90 transmissionsolja jämförbar med en SAE 20 motorolja vid låga arbetstemperaturer dvs ungefärligen omgivande utomhustemperatur plus 20-40 grader. En motorolja arbetar ju med temperaturer upp mot 80-100 grader eller högre.
Förenklat skulle man då kunna säga att en SAE 80W90 transmissionsolja motsvarar en SAE 20W-50 motorolja.
Men tittar man på Knetisk viscositet i centiStoke, cSt, så skiljer det ändå en del just pga att det är olika SAE skalor
1679183792_oljor_jaemfoerelse_viskositet-2.jpg


Mina 2¢

Användarvisningsbild

Re: SMV 21S

janeriko  
#796856 Tack för det svaret, skönt med folk som är pålästa.
Pratade med min lokala oljeleverantör men vi kom aldrig framtill hur det kunde finnas ett samband mellan 80/90 och SAE20. 😀

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).